Gå til innhold

hun har hatt feber i nesten et døgn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bli litt bekymret for jenta mi, hun er 1,5 år. I går var vi mye ute i det fine været, men jeg passet på at hun hadde solhatt, solbriller og ble smurt med solkrem annen hver time. Ved 7 tiden i går kveld hadde hun 38,9 i feber. Vi ga henne en paracett. Hun sov dårlig i natt og har hatt feber hver gang vi har målt den. Har ligget mellom 37,8 og 39,7. Hun har totalt fått 4 paracett siden i går, men det ser ikke ut til å hjelpe..

Bør jeg kontakte legen hvis det ikke feberen går ned snart...

I tillegg til feberen er hun veldig slapp, sover mye og er snørrete...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville snakket med legen før jeg gav henne paracet. Feber er ingen sykdom i seg selv Det er et tegn på at kroppen kjemper mot sykdommen.

Kan du ikke ringe legen/legevakten og høre hvis det ikke gir seg og du er urolig? Barn får vel lettere feber enn oss voksne.. Uten at det trenger å bety veldig mye for alvorlighetsgraden av sykdom. Det eneste paraceten gjør, er å fjerne feber midlertidig. Ikke grunnen til feber.

Høres ut for min del, som om hun er forkjølet. Gi henne masse drikke, hold henne unna trekk og pass på temperaturforandringer.

Gjest mamma til tre
Skrevet

feber i ett døgn er helt normalt. feber i flere døgn er også normalt. ingen grunn til å gi paracet før feberen nærmer seg 40. du må selvsagt se an hvordan tilstanden til nettopp ditt barn er. feberen er der for å bekjempe sykdom og er ikke farlig i seg selv. barn tåler også høyere feber enn voksne. lykke til

Skrevet

Hvis du er bekymret, synes jeg du bør ringe legevakten. Du trenger jo ikke nødvendigvis bestille time, du kan ringe og fortelle om tilstanden, og spørre om de synes det er grunn til bekymring, og om de synes det hadde vært lurt å få en lege til å se på henne. Hvis feberen kommer opp i 40 grader bør du absolutt ringe lege.

At hun sover dårlig er ikke noe rart. Smertestillende/febernedsettende virker ofte oppkvikkende, og det kan gå ut over nattesøvnen. Det har jeg merket på babyen min også, de gangene han har vært syk. Faktisk har han til og med reagert hvis han har vært frisk, og jeg syk, og jeg har tatt paracet og han har fått det inn med morsmelka.

I min oppvekst hadde mamma og pappa som regel at hvis barna var syke i mer enn 3 døgn uten å vise tegn til å bli bedre, så ringte de lege.

En annen ting. Paracet bør de ikke få mer enn 3 eller 4 ganger i døgnet, og det bør gå minst 4 timer mellom hver gang. På pakken står det 3 ganger i døgnet, men en gang min Lille var i så veldig dårlig form ringte vi lege, og de sa vi kunne gi anbefalt dosering + 1, dersom det var veldig ille. Derfor tror jeg ikke du bør gi lillejenta mer febernedsettende nå, iallefall ikke uten samråd med lege. Husk at høye doser kan gi alvorlig leverskade.

Skrevet

Er det stikkpille eller vanlig pille hun har fått?

Skrevet

Hun har fått stikkpille..

målte feberen hennes nå til 40,2.

Prøver å ringe legevakta, men de er som altid opptatt...

Får vel fortsette å prøve..

Skrevet (endret)

Har tre unger og har aldri tatt dem til lege pga feber. Hadde det vart i flere enn 3 dager, så hadde jeg gjort det. Her har alltid feberen begynt å gå ned etter 2-3 dager. Og det er normalt. Dag 2 pleier å være verst. Det er da feberen kan stige til "tops". Da pleier jeg å gi flytende paracet, eller stikkpiller da de var babyer. De to eldste får vanlige tabletter nå. Masse drikke og å kle av dem er viktig. Mat er ikke noe de vil ha, og det er vanlig.

Lykke til.

Endret av Trebarnsmor
Gjest Gjest
Skrevet

legekontorene blir rennet ned av uerfarne foreldre som spring til lege for den minste ting.

nei feber i 3 dager da får vi gå.

mor til 3 barn. :sur:

Skrevet

Jeg er nok ennå mer kynisk, for jeg gidder ikke å gå til legen med mindre jeg har mistanke om at det er noe mer enn bare feber/forkjølelse. og da ringer jeg stortsett til en venn som er lege eller til søsteren min, som også er lege. Med unntak av da hun hadde lungebetenelse og ble lagt inn på sykehuset har det ikke vært noe å gjøre mer enn å gi paracet. Da hun hadde lungebetenelse dro jeg "fortidlig" til legen så de trodde det var på vei tilbake og leste prøve resultatene feil og vi ble sendt hjem med beskjed om å komme tilbake dagen etter, da ble hun lagt inn med engang.

Skrevet
legekontorene blir rennet ned av uerfarne foreldre som spring til lege for den minste ting.

nei feber i 3 dager da får vi gå.

mor til 3 barn. :sur:

Mulig jeg bare er en uerfaren forelder, men vi var en tur på legevakta vi. Hun har en bakteriell infeksjon og har fått antibiotika.

Hadde jeg ventet i 3 dager for å se om feberen gikk ned hadde hun hatt feber i 3 dager ekstra..

Skrevet

Foreldre kjenner sine barn best. Og hvis man er urolig, er det klart man skal snakke med legen.

Skrevet (endret)

Altså om du har en feeling at noe er galt, så går du til legen. Men jeg ville ikke gått til legen pga en vanlig feber. I dette tilfelle her, så følte du at noe var gale og du gikk. Det SKAL man jo gjøre. Selv om jeg ville ventet til dagen etter, og gått til fastlegen.

Og ja, det er jo sant at mange springer til legevakta om ungen bare er litt varm, slapp eller snufser.

Bra at du fant ut av dette. :)

Endret av Trebarnsmor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...