yvoesp Skrevet 12. juni 2006 #1 Skrevet 12. juni 2006 Hunden vår blir dårlig og kaster opp hver gang vi kjører bil. Vel forresten, av alle typer transportmidler.. Da vi hentet han som valp i Oslo: på trikken, på flytoget, på flyet & i bilen på vei hjem til huset vårt.... Vi merker "at nå skjer det snart" ved at han begynner å skumme rundt munnen og de fleste gangene rekker vi å stoppe bilen og få han ut......... Har ikke "testet han" i båt enda, men det er vel samme greia der Vi har prøvd å ta mange stopp på veien, men så kommer vi oss aldri frem til målet på den måten heller da, for 5 min. kjøring er nok til at han blir kvalm Jeg lurer dermed på om det finnes noe til dyr ala slike bilsyketabl. som vi mennesker får. 25 min kjøring kan lett bli til 2 timer slik det er nå, og det er forferdelig tungvindt. Kjerringråd/ tips? Erfaringer?
Titti72 Skrevet 12. juni 2006 #2 Skrevet 12. juni 2006 Hvor gammel er hunden? Min hund kastet opp fram til han var ca. 1 år. Han sto i garasjen og spøy bak bilen vår selv når vi byttet til sommerdekk. Jeg lærte han opp til å spy i sorte hundeposer og da ble alt enklere. Dyrlegen sa at vi kunne få tabletter til han men at de ikke var å anbefale.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #3 Skrevet 12. juni 2006 Har han bur i bilen? Eller ligger han og slenger i et svært bagasjerom i en stasjonsvogn? Alle hunder bør være i bur i bilen, men hunder som blir bilsyke har i tillegg stor hjelp av det, faktisk. Hvis det hadde vært min hund, ville jeg begynt biltrening all over again. Sett ham i bilen med bilen avslått. Så ut av bilen igjen, og så inn igjen en haug med ganger. Så kan dere starte bilen mens hunden sitter inni, men uten å kjøre noen steder. Begynn med noen sekunder, og øk gradvis til 15-20 minutter. Uten å kjøre noen steder. Derfra går dere til å kjøre TO meter. Så tre meter, og så fire meter. Ta ut hunden etter hver gang, og stopp bilen i mellomtiden. Hold et øye med siklingen og om han begynner å sikle, går dere tilbake noen skritt. Øk kjørelengden miniskritt for miniskritt til dere kan kjøre flere kilometer. Når dette er prøvd ut på en grundig måte, først DA ville jeg forsøkt medikamenter..
Titti72 Skrevet 12. juni 2006 #4 Skrevet 12. juni 2006 Jeg prøvde alt det du skriver gjest. Ingen ting funket. Dyrlegen sa det var "stabilisatoren" (hva pokker het det) inni bikkja som ikke var ferdig utviklet og at det ville komme seg når han passerte året. Og det gjorde det.
Gjest bamsemums Skrevet 12. juni 2006 #5 Skrevet 12. juni 2006 Hei! Vi har brukt postafen på hunden vår, og det har vært veldig effektivt.Det er vanlig reisesyketabletter for mennesker (men også brukt til dyr) som fåes kjøpt på apoteket.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #6 Skrevet 12. juni 2006 Jeg prøvde alt det du skriver gjest. Ingen ting funket. Dyrlegen sa det var "stabilisatoren" (hva pokker het det) inni bikkja som ikke var ferdig utviklet og at det ville komme seg når han passerte året. Og det gjorde det. ← Sier ikke det funker på alle, Titti72, men JEG ville først forsøk denne typen trening før jeg tyr til medikamenter.
Titti72 Skrevet 12. juni 2006 #7 Skrevet 12. juni 2006 Sier ikke det funker på alle, Titti72, men JEG ville først forsøk denne typen trening før jeg tyr til medikamenter. ← Enig enig. Jeg skulle bare ha fra poenget med den "stabilisatoren" inni bikkja og at ting ikke trenger å være håpløst og at det mest sannsynlig vil gå over.
Gjest Little me Skrevet 12. juni 2006 #8 Skrevet 12. juni 2006 Bikkja jeg okste opp med spøy også i bil til den hadde passert året, men etter det klarte han seg helt fint.
yvoesp Skrevet 12. juni 2006 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2006 Hvor gammel er hunden? Min hund kastet opp fram til han var ca. 1 år. Han sto i garasjen og spøy bak bilen vår selv når vi byttet til sommerdekk. Jeg lærte han opp til å spy i sorte hundeposer og da ble alt enklere. Dyrlegen sa at vi kunne få tabletter til han men at de ikke var å anbefale. ← Han er 7-8 mnd. nå. Det med spyposer høres komisk ut, men jeg tror jaggu jeg skal følge det rådet ditt der ja!!!
yvoesp Skrevet 12. juni 2006 Forfatter #10 Skrevet 12. juni 2006 Ja dere har rett - jeg må prøve ut disse tipsene fra dere FØR jeg prøver det medisinske. Faktum er jo egentlig at det skal svært mye til før jeg selv tar tabletter så hvorfor må hunden.. Jeg ser nå uansett muligheter om ikke tips fører frem. Det ser jo ut til her, at det er håp om at han slutter med kaoset når han er over året Ang. hvor han befinner seg i bilen: Den første tiden hadde vi han i hundebur bak i bilen. I tillegg til spyingen, anså han buret som sitt "reisetoalett".. Ja takk begge deler.... Vi flyttet han frem og han sitter nå i midten, mellom ungene, men sele på seg. Nå "bare" spyr han, og det ser ut til at han slapper mer av sammen med oss andre. Dessuten sies det jo at når man er kvalm så må man se rett frem på veien:ler:
Gjest Ninakanin Skrevet 12. juni 2006 #11 Skrevet 12. juni 2006 1 tabelett per 20kg av de vanlige reisesyketabelettene man får på apoteket Lykke til med reisetrening av hunden!
Gjest Gjest1 Skrevet 12. juni 2006 #12 Skrevet 12. juni 2006 Hei! Vi har brukt postafen på hunden vår, og det har vært veldig effektivt.Det er vanlig reisesyketabletter for mennesker (men også brukt til dyr) som fåes kjøpt på apoteket. ← Det har jeg også brukt med stort hell, men jeg ville ringt en veterinær for doseringsanbefaling. Lykke til!
Gjest Ninakanin Skrevet 12. juni 2006 #13 Skrevet 12. juni 2006 Det har jeg også brukt med stort hell, men jeg ville ringt en veterinær for doseringsanbefaling. Lykke til! ← de kan doseringen på apoteket også, altså
Gjest Gjest1 Skrevet 12. juni 2006 #14 Skrevet 12. juni 2006 de kan doseringen på apoteket også, altså ← Ikke på mitt apotek. De ville ikke anbefale noe, for de visste ikke noe om reisesyketabletter til hunder.
Gjest Ninakanin Skrevet 12. juni 2006 #15 Skrevet 12. juni 2006 åja, så dumt! Men ja, selvsagt er jo dyrlegen bare en telefon unna, men det er iallefall 1 tabelett per 20 kg
Imax Skrevet 13. juni 2006 #16 Skrevet 13. juni 2006 Bikkja mi spøy også en del første året, men det gikk seg til. Nå logrer han når vi går til bilen, det betyr jo at noe morsomt skal skje! Jeg merket at bikkja faktisk spøy mer når han ikke hadde spist, så jeg prøver å gi ham litt mat timen før vi skal dra.
Xora Skrevet 13. juni 2006 #18 Skrevet 13. juni 2006 Har han bur i bilen? Eller ligger han og slenger i et svært bagasjerom i en stasjonsvogn? Alle hunder bør være i bur i bilen, men hunder som blir bilsyke har i tillegg stor hjelp av det, faktisk. ← Ikke alle hunder BØR være i bur i bilen nei. Jeg har selv igjen en hund som er bil-sky. Det vil si at han stritter imot når vi skal på biltur. Fra han var valp så hadde vi bur til han, baki en stor og stabil bil. Men hva gjorde lillegutt? Joda, han spøy, han hylte og grein. Dette enten det var korte eller lange turer. Etter et halvt års tid så gav vi blanke i hele buret. Og lot han få plass i baksetet. Kjøpte sele som man kan bruke i bil. Og hunden har det iallefall bedre. Han verken spyr eller griner lenger. Men han er fremdeles stressa i bil, peser og vil ikke legge seg ned i baksetet. Sitter inntil seteryggen. Og han stritter fremdeles litt imot å skulle inn i bilen, selv om det alltid er gøyale ting vi skal. Så - har jeg gjort noe galt underveis? Til trådstarter; jeg ville først prøvd de rådene som kom over her før du gikk til reisesyketabletter. Evt. kan du jo gi han en dersom dere skal på langtur i sommer, sånn at dere alle får en mer behagelig reise. Tilslutt til oss alle: Forsiktig med hund i bil i sommervarmen.
Gjest Ninakanin Skrevet 13. juni 2006 #19 Skrevet 13. juni 2006 Ikke alle hunder BØR være i bur i bilen nei. Jeg har selv igjen en hund som er bil-sky. Det vil si at han stritter imot når vi skal på biltur. Fra han var valp så hadde vi bur til han, baki en stor og stabil bil. Men hva gjorde lillegutt? Joda, han spøy, han hylte og grein. Dette enten det var korte eller lange turer. Etter et halvt års tid så gav vi blanke i hele buret. Og lot han få plass i baksetet. Kjøpte sele som man kan bruke i bil. Og hunden har det iallefall bedre. Han verken spyr eller griner lenger. Men han er fremdeles stressa i bil, peser og vil ikke legge seg ned i baksetet. Sitter inntil seteryggen. Og han stritter fremdeles litt imot å skulle inn i bilen, selv om det alltid er gøyale ting vi skal. Så - har jeg gjort noe galt underveis? Til trådstarter; jeg ville først prøvd de rådene som kom over her før du gikk til reisesyketabletter. Evt. kan du jo gi han en dersom dere skal på langtur i sommer, sånn at dere alle får en mer behagelig reise. Tilslutt til oss alle: Forsiktig med hund i bil i sommervarmen. ← Jepp, du skulle trent på buret hjemme i stua før du satte det i bilen, og trent på buret i bilen uten å kjøre før du dro avgårde
Xora Skrevet 13. juni 2006 #20 Skrevet 13. juni 2006 Hei igjen, "Jepp, du skulle trent på buret hjemme i stua før du satte det i bilen, og trent på buret i bilen uten å kjøre før du dro avgårde" Må bare fortelle at når vi ikke var på biltur så sto buret konstant tilgjengelig i gangen, hunden la seg der både natt og dag når han ville slappe av. :-) Så han var godt vant til buret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå