måvite Skrevet 12. juni 2006 #1 Skrevet 12. juni 2006 Var å kjøpte meg en stor og flott Rhododendron i går.... Problemet er at alt jeg vet om den er at den er fin og kan bli 2m høy og trenger sur jord Kan noen gi tips og råd til meg blant annet om overvintring? Bor i Nord Norge så jeg tror ikke den overvintrer ute her, men kan jeg ta den inn i stua? Håper på svar fra noen med litt mer peiling
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #2 Skrevet 12. juni 2006 ojojoj...Du må spørre på hagesenteret der du kjøpte den! En ting som er sikkert er at du sannsynligvis vil drepe den om du prøver å overvintre den i stua (alt for varmt og tørr luft). Vi kan jo bare håpe at gartneriet er såpass seriøst at de ikke selger flerårige busker som ikke normalt sett tåler vinteren! Ring og spør!
Gjest Gjesta Skrevet 12. juni 2006 #3 Skrevet 12. juni 2006 De jeg kjenner som har Rhododendroen har laget eget surjordsbed til den. Planten står ute om vinteren ja..
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #4 Skrevet 12. juni 2006 Enig i at trådstarter burde kontakte en gartner med hensyn på hva han bør gjøre med planta. Mange nyere typer i dag er herdet for kaldere forhold og kan fint stå ute hele året, men bør dekkes godt til på høsten med granbar f.eks. Vet du hvilken type du har kjøpt? Vi kan jo bare håpe at gartneriet er såpass seriøst at de ikke selger flerårige busker som ikke normalt sett tåler vinteren! Ring og spør! ← Dette er jo for dumt å si da. På de aller fleste planter står det hvilken herdighet plantene har. Det er opp til kjøper å vuredere klimaet der han bor, men selger skal kunne svare ved spørsmål. Hagesenter og gartnerier selger såklart flerårige planter som kanskje må inn om vinteren. Hvis ikke de hadde gjort dette er det tilogmed her helt i sør for kaldt for haugevis av planter. Har vel ingenting med seriøsitet å gjøre.
Gjest gjest1 Skrevet 12. juni 2006 #5 Skrevet 12. juni 2006 http://www.hushjemhage.no/hage/plant_traer_rhod.htm Kanskje denne linken gir deg noen svar.
Gjest gjest1 Skrevet 12. juni 2006 #6 Skrevet 12. juni 2006 (endret) Nå bor ikke jeg så veldig langt nord (Trondheim) , men jeg har endelig fått til rhododenrdonbuskene her i hagen. De har vært flyttet rundt i alle kroker av hagen før jeg endelig fant en plass de trivdes. De står nå lunt i en sørskråning med masse sol.Har plantet i dype hull fylt med ferdigkjøpt surjord. Om vinteren passer jeg på å ta noen runder å hive opp godt med snø rundt buskene, har ikke trengt å pakke de inn ennå,men ser flere av naboene som hvert år pakker buskene inn i striesekker.Om våren starter jeg med å vanne med lunkent vann når snøen har gått.Når den er ferdig avblomstret om sommeren kniper jeg av frøstenglene som danner seg samt plukker visne blader. Jeg har fem busker nå, og de siste årene har de vokst noe fenomenalt. Og de er jo så vakre når de står stappfulle av blomster! Jeg har en hvit, to lilla og to som er rosarød. De blomstrer på litt forskjellig tid, så det er blomster i skråningen så godt som hele sommeren. Endret 12. juni 2006 av lenej
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå