vonka Skrevet 19. mars 2002 #1 Del Skrevet 19. mars 2002 Hei Jeg er helt grønn når det gjelder hudpleie og sminke. Jeg nærmer meg 30 og det er på høy tid at jeg tar litt bedre vare på utseendet. Jeg bruker kun mascara til daglig, men ønsker å lære litt mer om hvordan jeg skal stelle huden og hvordan jeg skal legge en fin hverdags make-up. Ikke minst trenger jeg å vite hva slags produkter jeg skal bruke. Får man slik omfattende hjelp på parfymerier eller andre lignende steder. Jeg trenger også å bli vist hvordan jeg legger sminke. Ikke minst hvilken farger jeg bør velge osv. Har noen av dere kloke kvinner der ute noen gode tips til en nybegynner. På forhånd takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 19. mars 2002 #2 Del Skrevet 19. mars 2002 Hei! Fant link til makeup-kurs hos femme.no http://www.femme.no/mote/0203142507.cfm (Og mener forøvrig det er idioti at femme.no skal ta penger for å lese artiklene deres. Gry, hvis du finner på noe sånn.... ) Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 19. mars 2002 #3 Del Skrevet 19. mars 2002 Gjør Femme.no d da?Jeg har aldrig betalt for å lese artikler der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vonka Skrevet 19. mars 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 19. mars 2002 Dette hadde nok vært noe for meg, men jeg bor i Bergen.. Men jeg skal holde øynene åpne, for det kommer gjerne noe lignende her også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 19. mars 2002 #5 Del Skrevet 19. mars 2002 SexySadie: De begynte med det i dag! Noen artikler er fremdeles gratis, men en del må du betale litt for. Ikke så mye, men femme.no er ikke så bra at jeg betaler for det! Catzy - ja til gratis internett!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyanna Skrevet 19. mars 2002 #6 Del Skrevet 19. mars 2002 Hei Catzy! Ja, mye kommer nok til å være gratis på internett også i fremtiden, men iom. at det har vist seg at et nettsted ikke kan leve av reklame, og de går konk ett etter ett, så må vi nok finne oss i betaling for de gjenværende få. Det er bare et spørsmål om tid. Det er begrenset hvor lenge folk gidder å jobbe for luft og entusiasme, ikke sant? Digresjon.... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villen Skrevet 19. mars 2002 #7 Del Skrevet 19. mars 2002 hei, får jeg gi noen grunnleggende tips? foundation: her finnes det et hav av varianter - flytende, krem, fast krem, pudderfoundation, stift, skum... flytende passer de fleste. påføres med fingrene i et tynnest mulig lag, bruk en latexsvamp til å jevne ut etterpå, så avslutter du med pudder. pudderfoundation/ fast variant er rask å legge (bruk svamp) og grei å ha med seg i veska. ok å ha i bakhånd for en kjapp oppfrisking. hvis du har tendenser til urenheter eller blank/fet hud bør du satse på en oljefri variant. foundation med solfaktor er å foretrekke. fargen skal ikke være mørkere enn din egen hudtone, helst helt lik eller såvidt lysere. unngå rosa og brune toner. en foundation med gul undertone kler de aller fleste. du må uansett prøve foundation på (i ansiktet) for å se om den 'forsvinner' i din egen hudfarge. dette må du sjekke i dagslys. på håndbaken kan du teste ut teksturen, siden huden der er litt grov. gni litt på, og se om foundationen fremhever rynker og ujevnheter, legger seg i groper eller gir en 'melen' overflate. i så fall vil den gjøre det samme i ansiktet, og er ikke noe å satse på. pudder: gjør hudoverflaten jevn og matt. du trenger bare fast pudder, som påføres med en stor, bløt børste. sats på transparent farge, og gjør håndbak-testen. etter å ha tatt på foundation, legger du pudder i et tynnest mulig lag over, børst bort alt overskudd. rouge: pudderrouge er lettest å bruke. prøv å finne en farge som er likest mulig den naturlige leppefargen din, denne vil se naturlig ut på deg og ikke være for mørk. børsten som følger med er helt ubrukelig, bruk stor bløt pudderbørste i stedet. rouge legger du på etter foundaton og pudder, men før resten av sminken. da unngår du å overdrive. smil til deg selv i speilet, så legger du rougen på det tykkeste punktet på kinnet og toner godt ut. leppestift: finn en farge som kler deg når du ikke har på noe sminke ellers. sats på en myk rød- eller rosafarge. mascara: brun hvis du er blond eller lyshåret, ellers svart. noen tricks: -mange kler best å ikke bruke mascara på de nedre vippene. -klem mascarabørsten i et tørkepapir før du tar på mascara, da er det akkurat passe mengde igjen. -hvis du har lyse vipper er det lurt å legge mascara først på oversiden, så på undersiden av de øvre vippene. -legg mascaraen helt inntil vipperoten. -beveg børsten utover i en sik-sakbevegelse. -legg mascara før annen øyesminke, så er det enkelt å fjerne 'gris'. -legg evt. et tynt lag til slutt hvis det sitter igjen øyeskygge i vippene. øyeskygge: grunnlaget er en lys, nøytral farge. lys beige/eggeskall f.eks passer alle. denne kan du legge med en ganske stor børste fra øyevippene og 2/3 av veien opp til øyebrynet. ton ut, så det ikke er noen synlige overganger. nå har du et friskt resultat som ser ganske usminket ut, men mer opplagt enn et helt nakent ansikt. hvis du vil gjøre mer ut av øynene, kan du bruke mer øyeskygge og evt eyeliner. hvis du har spetter av en annen farge enn grunnfargen i øynene, er det en god ide å prøve å finne øyeskygge i denne fargen, den vil nemlig alltid kle deg. den matcher dine egne farger, samtidig som kontrasten vil fremheve øynene dine. denne eller en annen farge kan du bruke til å gi øyeområdet 'dybde'. da legger du den mørkere fargen over den lyse bunnfargen, men bare på den ytterste tredjedelen av øyelokket, og i den ytterste halvparten av globelinjen (den halvmåneformede gropen over øyelokket). bruk bare litt farge om gangen, og ton godt ut. eyeliner: brukes hvis du vil markere øynene ytterligere. kan brukes utenfor og/eller innenfor øyevippene, tykk eller tynn strek, skarp eller uttonet. prøv deg frem, men hold deg unna den innerste tredjedelen av øyet, eyeliner her får øynene til å se mindre ut. en gråbrun farge kler de fleste til hverdags, svart kan gjøre seg til kveldsbruk. rødbrun er sjelden heldig. eyeliner bør du også prøve ut på håndbaken. se om du får en jevn linje, hvor tykk den blir, om blyanten/stiften smuldrer, om den er for tørr og drar i huden. gni utover og se hvor godt fargen sitter. du kan få masse hjelp på parfymeriet, og prøve deg frem. når du ber om assistanse, så husk at rådene du får blir farget av smaken til den som gir dem, så spør noen som er sminket på en måte du liker. bruk god tid på å bestemme deg og vurder alle fargevalg i dagslys. sats på nøytrale toner til å begynne med. ikke kjøp noe du ikke er 100% fornøyd med, det finnes så mange alternativer. ikke regn med at ett merke er best på alt, og sats på kvalitet fremfor kvantitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vonka Skrevet 21. mars 2002 Forfatter #8 Del Skrevet 21. mars 2002 Villen, jeg er meget imponert over ditt lange svar. Masse hjelp her. Tusen takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kallisticat Skrevet 24. mars 2002 #9 Del Skrevet 24. mars 2002 Villen! Du virker som du har god greie på dette her, så jeg spør deg. Jeg er rødhåra med veldig lys hud. Jeg har det problemet at siden jeg skal bruke foundation lik min egen hudfarge ser jeg veldig veldig bleik ut. Når jeg i tillegg bruker lyst pudder lik min egen hudfarge får jeg en ganske likbleik look.... Hva gjør jeg med det ? Om jeg bruker mørkere foundation/pudder blir jo forskjellen mellom ansikts og kroppsfargen veldig fremtredende...12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tove Skrevet 28. mars 2002 #10 Del Skrevet 28. mars 2002 Jeg vet at du kan få god og gratis hjelp på body shop 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenta Skrevet 6. april 2002 #11 Del Skrevet 6. april 2002 kallisticat, har du prøvd med rouge og highlighter i ansiktet? De kan man få skikkelig fin glød av. *klem* Jenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuji Skrevet 26. juni 2002 #12 Del Skrevet 26. juni 2002 Jeg er også utrolig blek, men syns jeg får en fin glød av solpudder. Finnes i mange varianter, de beste er fra Guerlain. (Nå har jeg drevet så mye reklame for dette solpudderet at jeg burde fått penger for det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissie Skrevet 26. juni 2002 #13 Del Skrevet 26. juni 2002 Her finner du online sminkeskole: http://www.lissies.no/hudhaar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elle Skrevet 26. juni 2002 #14 Del Skrevet 26. juni 2002 Dere må bare spørre meg også om det er noe dere lurer på... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnie Skrevet 27. juni 2002 #15 Del Skrevet 27. juni 2002 Om du kan, (ikke har veldig uren hud eller vil dekke noe) unngå foundation til hverdags!! og gjerne pudder! Dette er produkter som tetter igjen porene og som gjør det vanskeligere for huden og puste, og det er strengt tatt ikke nødvendig i "hverdagen"!! Transparent pudder er det beste, for det syntes ikke, sol pudder er også kjempe fint, og fint også å bruke uten noe foundation! Concealer for mørke ringer under øynene er bra! ikke glem øyen brynene!!! Bruk en grå veeeeldig lys øyenbryns blyant, ikke tegn, bare marker!!! Øyen skyggen skal helst legges i tre lag... Lys/naturlig farge på hele lokket helt opp til øyen brynet. En mørkere farge helt opp till globelinjen, og enda en mørkere i global linjen. Det er derfor veldig menge øyenskygger har tre eller flere farger! Dus ut, det er viktig, det gjelder all sminke!!! HUSK: LESS IS MORE!!!! :D Og husk å rense ansiktet HVER dag, gjerne morgen og kveld, bruk en god fuktighets krem, og ta gjenre dyptrensende masker og fuktighets masker innimellom. Gå til en hudpleier og få produkter til DIN hud... Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepus Skrevet 9. juli 2002 #16 Del Skrevet 9. juli 2002 På biblioteket finner du sikkert bøker om emnet, billig og enkelt.. Hilsen en forhenværende biliotekar og nåværende bokorm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 10. juli 2002 #17 Del Skrevet 10. juli 2002 Kjøp en av bøkene til Kevyn Aucoin (make up-artist for masse kjendiser). De er fulle av gode tips, det er mange bilder og trinn for trinn-forklaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå