Gjest Chantal Skrevet 12. juni 2006 #1 Skrevet 12. juni 2006 (endret) Hvis en person i en psykopats familie, f.eks moren dør, vil da psykopaten føle sorg? Hvis ikke; Hvordan reagerer psykopaten da? Hvis; Hvordan reagerer psykopaten da? Endret 12. juni 2006 av Chantal
Milo Minderbinder Skrevet 12. juni 2006 #2 Skrevet 12. juni 2006 Psykopater er jo forskjellige. Med jevne mellomrom ser man i ukeblader den der smørbrødlisten over hva som kjennetegner en psykopat, og en hver psykopat vil jo stille med forskjellige "score" på de forskjellige punktene i smørbrødlisten. Jeg tror helt klart at psykopater kan sørge. Er det en psykolog i huset som kan være så vennlig å arrestere meg dersom jeg tar feil? Har vært vitne til en psykopat med sorgreaksjoner. Sorgen var nok ektefølt, den. Jeg så dette da jeg var ganske ung; ca. 11 år gammel. Når jeg sammenfatter mine minner og putter dem inn i den matrise som mitt forhåpentlig voksne hode har, så sitter jeg med et inntrykk av at sorgreaksjonen hadde et littegranne "Hysj. Jeg har tenkt å sørge litt"-preg. Det er vanskelig å setter fingeren på det; jeg greier ikke å formulere det helt presis og sitter igjen med "Sorgen var ekte, men situasjonen ble gjort nesten påtatt andektig". En må se det, liksom. Ovenstående eksempel hadde ikke med familie å gjøre. Det var en kamerat av ham som skulle skille seg. Så aldri sorg om familie.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #3 Skrevet 12. juni 2006 Siden jeg har levd sammen med en psykopat i mange år, så har jeg også opplevd hans/hennes "sorg" ved flere anledninger. En psykopat er i sorg ved et dødsfall, men h*n sørger nok ikke alltid over det samme som andre berørte. Ofte vil h*n nok sørge over hva h*n har tapt/mistet, og hvordan dette vil påvirke livet hans/hennes, samt tap av de fordeler h*n hadde med kontakten med denne personen. Og når h*n sørger så er det ikke i stillhet! Da vil en få følelsen av: "ingen som forstår hvor tøft jeg har det akkurat nå, ingen har noensinne søsrget så mye som meg"...
Gjest Chantal Skrevet 12. juni 2006 #4 Skrevet 12. juni 2006 Merkelig dette med psykopater. Jeg hadde ei venninne som hadde psykopatiske trekk. Når jeg fant ut av det hele endte jeg vennskapet og gjett om hun var lei seg, men det som var det sykeste under alt dette var at det virket som om at hun sørget over tapet av fordelene jeg hadde å gi henne, noe du gjest skriver om, og ikke tapet av meg som en venn.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #5 Skrevet 12. juni 2006 En psykopat sørger ikke. Det finnes folk som mange mener er psykopater, men som ikke har den kliniske definisjonen. Er det her snakk om en psykopat i psykiatrisk forstand, så opplever de ikke sorg i vanlig forstand. De bryr seg ikke om andre. Det de derimot kan ha er slags sorgreaksjon på sitt eget tap, for de har mistet noe(n) som var nyttig for dem. Var ikke denne personen til nytte for dem, vil de ikke ha reaksjoner. Vel, det er så fremt de ikke har nytte av å vise reaksjoner. Kan de dra nytte av å vise sorg, så vil de sørge på en så effektiv og så innlevende at det så og si er umulig å avsløre de. Men det vil ikke bruke et sekund på sorg om de ikke tjener på det. Psykopater lever på å manipulere andre og er derfor være verdens beste skuespillere. Mennesker som er kontrollerende og manipulerende er ikke nødvendigvis psykopater, men mennesker med varierende psykopatiske trekk. Psykiatrien opererer vel egentlig ikke med begrepet psykopat lengre, mener de bruker nå begreper som sosiopati, antisosial, dyssosial etc
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #6 Skrevet 12. juni 2006 Siden jeg har levd sammen med en psykopat i mange år, så har jeg også opplevd hans/hennes "sorg" ved flere anledninger. En psykopat er i sorg ved et dødsfall, men h*n sørger nok ikke alltid over det samme som andre berørte. Ofte vil h*n nok sørge over hva h*n har tapt/mistet, og hvordan dette vil påvirke livet hans/hennes, samt tap av de fordeler h*n hadde med kontakten med denne personen. Og når h*n sørger så er det ikke i stillhet! Da vil en få følelsen av: "ingen som forstår hvor tøft jeg har det akkurat nå, ingen har noensinne søsrget så mye som meg"... ← En psykopat sørger ikke. Det finnes folk som mange mener er psykopater, men som ikke har den kliniske definisjonen. Er det her snakk om en psykopat i psykiatrisk forstand, så opplever de ikke sorg i vanlig forstand. De bryr seg ikke om andre. Det de derimot kan ha er slags sorgreaksjon på sitt eget tap, for de har mistet noe(n) som var nyttig for dem. Var ikke denne personen til nytte for dem, vil de ikke ha reaksjoner. Vel, det er så fremt de ikke har nytte av å vise reaksjoner. Kan de dra nytte av å vise sorg, så vil de sørge på en så effektiv og så innlevende at det så og si er umulig å avsløre de. Men det vil ikke bruke et sekund på sorg om de ikke tjener på det. Psykopater lever på å manipulere andre og er derfor være verdens beste skuespillere. Mennesker som er kontrollerende og manipulerende er ikke nødvendigvis psykopater, men mennesker med varierende psykopatiske trekk. Psykiatrien opererer vel egentlig ikke med begrepet psykopat lengre, mener de bruker nå begreper som sosiopati, antisosial, dyssosial etc ← Jeg er gjesten som skrev det øverste siterte innlegget, og personen jeg beskriver har diagnosen: "antisosial personlighetsforstyrrelse", på godt norsk: psykopat. Og du beskriver nøyaktig det samme som meg. Et klassisk eksempel Da denne personens far døde, så var det ingen som helst reaksjon i det hele tatt, fordi dette var en person som ikke var til "nytte". H*n fikk likevel en reaksjon etter dødsfallet, da det kom fram at det ikke var noe igjen i boet, da var det "sorg". "Skulle så gjerne ha hatt et minne etter min kjære far....."
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #7 Skrevet 12. juni 2006 "En psykopat kjennetegnes først og fremst av et avvikende følelsesliv, eller snarere mangel på et følelsesliv." "Psykopaten mangler ekte følelser, i hvert fall følelser for andre mennesker, men kjennetegnes av stormende grunnhet – de føler dypt på en overflatisk måte, sier Hare." - utdrag fra en artikkel i forskning.no om boken til Robert D. Hare Psykopaten - uten samvittighet Grovt sett regner man i Norge at ca. 1% av befolkningen er psykopater, mens 10% av befolkningen har psykopatiske trekk. Altså egentlig ganske få. http://universitas.uio.no/Arkiv/1997/08/psykopat.htm http://www.helsenytt.no/artikler/psykopat.htm
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #8 Skrevet 12. juni 2006 er det typisk for psykopater og anskaffe seg dyr? noen som vet?
Gjest Gjesta Skrevet 12. juni 2006 #9 Skrevet 12. juni 2006 (endret) er det typisk for psykopater og anskaffe seg dyr? noen som vet? ← Vet ikke, men den psykopaten som jeg kjenner har ganske mange dyr. H*n bryr seg lite om dem, det hele grenser vel til vanskjøtsel, men h*n bruker dem til å gi et bilde utad av at h*n er en snill og spesielt omsorgsfull person. Ellers så syns jeg at de forrige innleggene beskriver veldig godt hvordan en psykopat sørger. H*n sørger over hva h*n selv har mistet av fordeler el.l. som h*n fikk gjennom avdøde. Dersom den avdøde var en person som ikke var nyttig for psykopaten på noen måte er det mest sannsynlig at psykopaten ikke sørger i det hele tatt. Endret 12. juni 2006 av Fairy
Snasen Skrevet 12. juni 2006 #10 Skrevet 12. juni 2006 Jeg kjenner også til to personer med antisosial personlighetsforstyrrelse som har dyr (ja, katter). Pga det har jeg fordommer ovenfor katteeiere, sorry...jeg prøver å legge det av meg.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #11 Skrevet 12. juni 2006 Jeg kjenner også til to personer med antisosial personlighetsforstyrrelse som har dyr (ja, katter). Pga det har jeg fordommer ovenfor katteeiere, sorry...jeg prøver å legge det av meg. ← Fra to psykopatiske katteeiere til total generalisering. Hurra for hjernen som reflektert organ!
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 12. juni 2006 #12 Skrevet 12. juni 2006 Ja, men har ikke evnen til å føle andres sorg. Hvis du sørger, er det ditt eget ego som sørger, for å sette det litt på spissen.
Snasen Skrevet 12. juni 2006 #13 Skrevet 12. juni 2006 Fra to psykopatiske katteeiere til total generalisering. Hurra for hjernen som reflektert organ! ← Det er jo nettopp det jeg sier at jeg gjør.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #14 Skrevet 13. juni 2006 er det typisk for psykopater og anskaffe seg dyr? noen som vet? ← eksen min hadde psykopatiske trekk og hadde hund.han hadde dyrebeskyttelsen på døra ja, det skal jeg hilse og si!
Milo Minderbinder Skrevet 19. juni 2006 #15 Skrevet 19. juni 2006 Tror det er litt viktig å være klar over at psykopater er forskjellige. Noen er mer forrykte enn andre, og en fullkommen psykopat...da snakker vi Hannibal Lecter som eter småbarn til frokost.... Milo
Gjest Chantal Skrevet 19. juni 2006 #16 Skrevet 19. juni 2006 Tror det er litt viktig å være klar over at psykopater er forskjellige. Noen er mer forrykte enn andre, og en fullkommen psykopat...da snakker vi Hannibal Lecter som eter småbarn til frokost.... Milo ← Ooohh.. ja. Og sånn som han tyskern. Som åt nettvennen sin.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2006 #17 Skrevet 19. juni 2006 "En psykopat kjennetegnes først og fremst av et avvikende følelsesliv, eller snarere mangel på et følelsesliv." "Psykopaten mangler ekte følelser, i hvert fall følelser for andre mennesker, men kjennetegnes av stormende grunnhet – de føler dypt på en overflatisk måte, sier Hare." - utdrag fra en artikkel i forskning.no om boken til Robert D. Hare Psykopaten - uten samvittighet Grovt sett regner man i Norge at ca. 1% av befolkningen er psykopater, mens 10% av befolkningen har psykopatiske trekk. Altså egentlig ganske få. http://universitas.uio.no/Arkiv/1997/08/psykopat.htm http://www.helsenytt.no/artikler/psykopat.htm ← 10% - få? Syns det er ganske mye, jeg. Men man må huske på at dette er en ganske bred inkludering, vil jeg håpe og tro. Folk med generelle samarbeidsproblemer, ikke kun de helt følelses- og samvittighetsløse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå