Gjest katti Skrevet 11. juni 2006 #1 Skrevet 11. juni 2006 Jeg har netopp fått diagnosen Bipolar 1 og har begynt på Orifiril Depottabletter. Noen som har lagt på seg av disse?
Gjest Gjesta Skrevet 12. juni 2006 #2 Skrevet 12. juni 2006 Jeg la på meg 30 kilo av Orfiril, så derfor byttet jeg etterhvert til Lithium. Håper dine erfaringer med denne medisinen blir bedre.
Quirky Skrevet 12. juni 2006 #3 Skrevet 12. juni 2006 Lithium er jo velkjent for å kunne gi store vektproblemer, så den er ikke helt safe den heller.. Trådstarter: Snakk med legen og sjekk felleskatalogen.no. Kan Lamictal være et alternativ, forresten? Vet ikke så mye om Bipolar 1.
Gjest katti Skrevet 12. juni 2006 #4 Skrevet 12. juni 2006 Jeg vet ikke om Lamictal,men kan spørre legen. Jeg tror jeg har lagt på meg noen kg allerede siden jeg begynte på orifirilen. Jeg prøvde Lithsium men tålte den ikke. AAAARRRGG!!Skulle ønske jeg slapp tabletter
Quirky Skrevet 12. juni 2006 #5 Skrevet 12. juni 2006 Lamictal blir iallefall mye brukt mot bipolar 2. Og har ikke hørt om noen som har lagt på seg av den. Det er kjipt å måtte ta medisiner, men enda kjipere å leve med den sykdommen. Forstår at det er hardt, uansett.
Gjest Gjesta Skrevet 12. juni 2006 #6 Skrevet 12. juni 2006 Jeg brukte Lamictal mot bipolar 1 i en ganske lang periode uten å legge på meg, så kanskje det kan være et alternativ. Selv om jeg har inntrykk av at Lamictal kanskje er mest vanlig å bruke ved bipolar 2, men jeg hadde iallefall god effekt av den. Lykke til iallefall . Kan være vrient å finne den medisineringen som fungerer best og samtidig unngå de verste bivirknigene.
Gjest katti Skrevet 12. juni 2006 #7 Skrevet 12. juni 2006 Takk for alle hyggelige svar Ja først skal man prøve å godta med seg selv at man har den sykdommen for så å godta at man må gå på medisiner resten av livet å på toppen av det hele skal man ha alle de jævla bivirkningene.Er til å bli sprø av.Har nesten lyst til å bare slutte på tablettene men da vet jeg jo hvilken vei det går. Livet er ikke alltid så enkelt har jeg funnet ut
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #8 Skrevet 12. juni 2006 Jeg gikk opp nærmere 20 kgpå Orfiril, de forsvant heldigvis da jeg byttet til Lamictal. Hør med legen din om dette med vekt, stor vektoppgang kan jo være en stor psykisk belastning. Lykke til!
Gjest katti Skrevet 12. juni 2006 #9 Skrevet 12. juni 2006 Jeg er ikke i det tynneste laget fra før av så hvis jeg legger mer på meg nå så kommer selvtiliten min til å rase enda mere å jeg vet at jeg kommer til å bli deprimert igjen.
Quirky Skrevet 12. juni 2006 #10 Skrevet 12. juni 2006 Jeg er ikke i det tynneste laget fra før av så hvis jeg legger mer på meg nå så kommer selvtiliten min til å rase enda mere å jeg vet at jeg kommer til å bli deprimert igjen. ← Jeg kjenner til problemstillingen, jeg er temmelig obsessed med vekta mi, og når jeg la på meg p.g.a medisiner raste selvtilliten og jeg ble enda mer deprimert. Tror mange leger undervurderer effekten en vektoppgang kan ha på pasienten. Å ta medisiner resten av livet er kjipt, men det er jo mange som må det. Du får prøve å tenke at det var bra at det ble oppdaget, at du får hjelp. Mange går et helt liv uten å få en diagnose, og lider voldsomt p.g.a det. Noen medisiner i bytte mot et nytt og lettere liv er jo egentlig ikke en så dårlig deal.
Gjest katti Skrevet 12. juni 2006 #11 Skrevet 12. juni 2006 Jeg kjenner til problemstillingen, jeg er temmelig obsessed med vekta mi, og når jeg la på meg p.g.a medisiner raste selvtilliten og jeg ble enda mer deprimert. Tror mange leger undervurderer effekten en vektoppgang kan ha på pasienten. Å ta medisiner resten av livet er kjipt, men det er jo mange som må det. Du får prøve å tenke at det var bra at det ble oppdaget, at du får hjelp. Mange går et helt liv uten å få en diagnose, og lider voldsomt p.g.a det. Noen medisiner i bytte mot et nytt og lettere liv er jo egentlig ikke en så dårlig deal. ← Jeg er glad jeg fikk diagnosen også fordi det falt en del brikker på plass ja. Legen min sa "er det ikke bedre at bruker medisiner å legger på deg en at du er psykisk syk" virker på han at det ikke gjør noe om man legger på seg,samtidig går han og maser om at jeg må ned i vekt pga at jeg har dårlig rygg! Ganske forvirrende!
Quirky Skrevet 12. juni 2006 #12 Skrevet 12. juni 2006 Som sagt tror jeg leger ofte undervurderer effekten en vektoppgang kan ha på psyken. Føler du deg ikke vel med deg selv er det vanskelig å ha det godt. Jeg må også gå på medisiner daglig, og har prøvd litt forskjellig. I hvert enkelt tilfelle undersøker jeg alle alternativer (nettet er en fin ting), andres erfaringer med bivirkninger osv. Jeg synes leger flest er svært dårlige på å presentere alle alternative medisiner, og ikke minst fortelle om bivirkningene. Man må ofte gjøre arbeidet selv. Jeg har flere ganger møtt opp hos legen med en side med notater/utskrifter fra nettet, jeg.
Gjest katti Skrevet 12. juni 2006 #13 Skrevet 12. juni 2006 Jeg tror jeg skal ta med meg en bunke notater jeg og når jeg drar til legen å FORLANGE at jeg får noen andre medisiner.
yvoesp Skrevet 12. juni 2006 #14 Skrevet 12. juni 2006 Lamictal blir iallefall mye brukt mot bipolar 2. Og har ikke hørt om noen som har lagt på seg av den. Det er kjipt å måtte ta medisiner, men enda kjipere å leve med den sykdommen. Forstår at det er hardt, uansett. ← Jeg har denne lidelsen og får lamictal. Har ikke lagt på meg et gram av den heldigvis. Det man derimot må være obs på med lamictal`en er at den inneholder stoffer som "kolliderer" med stoffer i p- piller, så man kan risikere at hele medisineringen går i null. Altså at både lamictal og p- pille ikke virker i kroppen...
Gjest katti Skrevet 12. juni 2006 #15 Skrevet 12. juni 2006 Jeg har denne lidelsen og får lamictal. Har ikke lagt på meg et gram av den heldigvis. Det man derimot må være obs på med lamictal`en er at den inneholder stoffer som "kolliderer" med stoffer i p- piller, så man kan risikere at hele medisineringen går i null. Altså at både lamictal og p- pille ikke virker i kroppen... ← Så da kan jeg kanskje ikke få Lamictal pga at jeg bruker P-plaster? huffamej!
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #16 Skrevet 13. juni 2006 Jeg har denne lidelsen og får lamictal. Har ikke lagt på meg et gram av den heldigvis. Det man derimot må være obs på med lamictal`en er at den inneholder stoffer som "kolliderer" med stoffer i p- piller, så man kan risikere at hele medisineringen går i null. Altså at både lamictal og p- pille ikke virker i kroppen... ← Hva? Jeg har gått på Lamictal i tre år, og ALDRI fått beskjed om dette! Ikke har jeg blitt spurt om jeg gikk på noe slags p-prevensjon heller. H.... leger som ikke kan informere ordentlig!
yvoesp Skrevet 14. juni 2006 #17 Skrevet 14. juni 2006 Hva? Jeg har gått på Lamictal i tre år, og ALDRI fått beskjed om dette! Ikke har jeg blitt spurt om jeg gikk på noe slags p-prevensjon heller. H.... leger som ikke kan informere ordentlig! ← Nei, leger er det ikke mye hjelp i Jeg fikk vite det helt tilfeldig på apoteket. Apotekdama der syntes det var noe "merkelig" med de to typene sammen, og slo det opp i en eller annen bok for å være sikker. Hun ba meg kontakte legen...
Gjest katti Skrevet 30. desember 2006 #18 Skrevet 30. desember 2006 Da er det skjedd.Har lagt på meg 25 kg siden jeg begynte på orifiril i juni..Herregud! skal heldigvis bytte til Lithium igjen.Håper det går bedre denne gangen. Medisiner er noe dritt.
Sukkersøta Skrevet 31. desember 2006 #19 Skrevet 31. desember 2006 Jeg har gått på Lamital i 1-2 år nå. Har ikke lagt på meg noe av den i det hele tatt. Litt bivirkninger i begynnelsen av tretthet, utaforfølelse, kvalme men det gikk raskt over. Jeg bruker den mot enorme svingninger. Har aldri hatt maniske perioder, men depresjon, singte fra minutt til minutt. Den har dempet svingningene veldig Lamictal brukes så vidt jeg vet bare mot de depressive periodene, så er en plaget med maniske perioder må det brukes annen behandling mot dette i tillegg. http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/ Lykke til
Gjest Gjesta Skrevet 31. desember 2006 #20 Skrevet 31. desember 2006 Jeg er manisk depressiv (bipolar 1) og brukte først Lamictal. Måtte slutte med dem pga diverse bivirkninger (ikke vektøkning). Deretter prøvde jeg Orfiril, brukte dem i ca et 1/2 år men hadde ikke så god effekt av dem. Men jeg gikk ikke opp i vekt heller, heldigvis. Gikk mye opp i vekt av en annen medisin (Zyprexa) så det er helt uaktuelt for meg å bruke medisiner som gir vektøkning, uansett hva legene sier. De skjønner ikke hva det gjør med selvfølelsen, og det er først den siste tida at jeg har klart å få vekk de 30 kilo som jeg gikk opp da jeg brukte Zyprexa. De siste par årene har jeg brukt Lithium, og har hatt god effekt av dette, helt uten bivirkninger. Har prøvd i ca 4 måneder nå å ikke bruke noen medisiner, men det har ikke fungert helt som jeg hadde håpet. Riktignok så bruker jeg ikke medisiner som er skrevet ut til meg på resept, men pga humørsvingningene som har kommet tilbake for fullt har jeg begynt å selvmedisinere(alkohol, piller, hasj osv). Så jeg må nok tilbake på Lithium. Litt vanskelig å akseptere at jeg må bruke medisiner resten av livet, men det er bedre å bruke Lithium og være frisk enn å bli fullstendig dophue.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå