Gjest Dingo Skrevet 11. juni 2006 #1 Skrevet 11. juni 2006 (endret) Takker for svar ang. mitt blomsterbed. Dagens problemstilling er hvilken plante som blir penest oppetter en hvit murvegg? Kom med forslag... eføy, humle, villvin, eller noe annet? Endret 11. juni 2006 av Dingo
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #2 Skrevet 11. juni 2006 Villvin blir jo tett og pent. Eføy er pent, men klarer seg ikke alle steder i landet. Humle er nydelig, men jeg har inntrykk av at den ikke blir sånn "heldekkende"? Men det kan hende jeg tar feil. Her vi bor har vi humle rundt et lysthus, og det blir noen "strenger" med grønt i løpet av sommeren, men den har ikke blitt heldekkende i hvert fall. Kan ha med vekstforhold å gjøre. Det er også humle rundt en stolpe i nærheten, den vokser tett, men blir mer "klumpete" (bøyer seg utover) enn f eks villvin. Klatrehortensia er også fint. Pass på å undersøke om det er skadelig om røttene suger seg fast/innover i muren.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #3 Skrevet 11. juni 2006 Klatrehortensia er nydelig, og både pipholurt og rødkattebusk er fine. Humle visner jo ned hvert år, så den blir aldri større en den rekker å bli på en sommer. Det kan jo være fint hvis du er redd for skader på muren, da kan du jo evt. plante flere for å dekke.
Sunbird Skrevet 11. juni 2006 #4 Skrevet 11. juni 2006 Klematis er jo en veldig fin klatre plante, men den vil vel ha en del sol. Ellers så er jo kaprifol både dekorativ samt at den er veldig vokse villig.
Veronal Skrevet 11. juni 2006 #6 Skrevet 11. juni 2006 Hvis dette er en murvegg som krever vedlikehold en-eller-annen gang så ville jeg ikke hatt noe annet enn humle som vokser fra rot hvert år. Noe annet ville i hvertfall jeg angret på det året veggen skal vedlikeholde.
Gjest Gjesta Skrevet 11. juni 2006 #7 Skrevet 11. juni 2006 Villvin og eføy dekker hvertfall fort. Skulle du måtte plante det på nytt så vl det vokse seg fort til i gjen.
Gjest Dingo Skrevet 12. juni 2006 #8 Skrevet 12. juni 2006 (endret) Takk for svar, folkens! Veggen er ikke så nøye med, det er naboens, og vi har ett hat-forhold, hehe. Sist gang den ble malt var det vi som klasket på noe. Og det har holdt, selv etter mange år. Nå har jeg bare lyst til å dekke den til! Tipper jeg går for Villvin, må bare få tid til å dra på hagesenteret først=) Forresten, vokser den fort? Endret 12. juni 2006 av Dingo
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2006 #9 Skrevet 13. juni 2006 Jepp, det er vel villvin og eføy som vokser raskest. Derfor jeg skal ha en av delene(tror nok villvin, jeg liker ikke de hvite spettene på eføybladene). Tror man får villvin i typer som vokser oppover og nedover..
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2006 #10 Skrevet 13. juni 2006 Dukan og sette opp et espalier, da er det lett og vippe ut fra veggen ved vedlikehold.
Ciara Skrevet 5. april 2008 #11 Skrevet 5. april 2008 Henter opp denne. Hvis jeg planter en eføy ute nå snart, hvor fort vil den vokse? Har en vegg på tre meter som jeg skulle hatt dekket, og jeg er av det utålmodige slaget. Og hva med villvin?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå