Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Så skjedde det jeg trodde (håpet) ikke skulle skje. Min blide, gode, snille, søte og veloppdragne lille snuppeluppis har kommet i trassalderen!:sjokkert:

Jeg har jo hørt at en slik alder ikke finnes og jeg har jo lest at det er foreldrene som selv har skyld i hvor trassig unge de får.

Hittil har jeg følt meg som en god mor, en veldig bra mamma. Som gjør det meste riktig. Gir trygghet, kjærlighet, varme og nærhet. Setter klare grenser og har fast rutiner..

Før var han liksom så fornøyd og blid. Nå farer han opp som en gal hvis jeg skulle komme til å dele brødskiven i to. Eller helle melk i et glass han ikke hadde tenkt å bruke. Når leggetiden nærmer seg og han får sin faste beskjed om at han skal i seng om 15 minutter, kan han komme til å hyle at han faktisk ikke er trøtt!!

På noen uker har jeg gått fra å være en snilling, til å bli en dustedumming..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Fikk trykket denne ut for tidlig.. Det jeg lurer på er om noen har noen tips til bøker om emnet TRASSALDER. For believe me, den finnes!

Skrevet

Vet at det finnes noen bøker som heter "forstå 1-åringen", "forstå 2-åringen" osv opp til en viss alder. Er mulig det står noe om trassalderen i dem ja, regner vel egentlig med det.

Men noe mange foreldre gjør galt når det gjelder denne trassen er å dille og dalle for mye synes nå jeg da. Vær konsekvente mot barnet!

Gjest Gjest
Skrevet
Vet at det finnes noen bøker som heter "forstå 1-åringen", "forstå 2-åringen" osv opp til en viss alder. Er mulig det står noe om trassalderen i dem ja, regner vel egentlig med det.

Men noe mange foreldre gjør galt når det gjelder denne trassen er å dille og dalle for mye synes nå jeg da. Vær konsekvente mot barnet!

Trådstarter her. Ikke mye dilling og dalling her i gården. :)

Ganske så klare regler og grenser. Takk for svar

Skrevet

Vi har också några sådana episoder med vår goa pojke, nu 2½ år.

"JAG skulle öppna dörren!" och gråt... "Dumma mamma, JAG skulle hälla mjölken". Och tester vid sängdags, upp och springa, skratta, busa, krama och mysa - men INTE sova.

Jag märker att han testar, hur långt kan han gå, vad får han styra och bestämma över. Ibland lämnar jag honom gråtande innan för ytterdörren (som MAMMA öppnat) och går in och lagar mat - så kommer han snart. Jag låter hoom inte bestämma allt han vill- men jag försöker också fråga om han vill öppna dörren, eller om han kan hjälpa till att hämta tidningen. Så får han känna sig delaktig och hjälpsam.

Jag har tyvärr inga böcke att tipsa om men jag tror på att vara konsekvent, stå emot, bjuda in före och att vara tålmodig. (lättare sagt än gjort).

Lycka till

Skrevet

En link som kanskje kan hjelpe littlegges herved med for alle som vil lese litt om trassaldere hos bokklubbens sider med tips til en god bok foreldre kan ha nytte av å lese - ikke bare for å forstå barnet men kanskje også for å vite hvordan man skal og ikke skal reagere...

Lykke til og om det er en trøst så går det over før eller siden.. :sjenert: selv om noen holder på til de er flyttet hjemmefra i voksen alder har jeg hørt... :ler:

Skrevet

-Ditt kompetente barn.

utrolig bra bok, konflikt relatert og kjempelærerik.

Skrevet

Har også en datter i den alderen. Mye av problemet ser ut til å være at hun helst vil gjøre ting selv. Som regel lar jeg henne gjøre ting selv eller på sin måte. Har ikke som noe mål å vise at "jeg bestemmer". Synes det er fint at barn får utvikle sin egen vilje. Når det er sagt kan en 2-åring selvfølgelig ikke få bestemme alt! Det går ikke an å ha på seg 17. mai kjolen en vanlig hverdag i barnehagen når man skal leke i sandkassa uansett hvor mye man vil det selv. Legge seg må man også gjøre om kvelden, ellers blir man overtrøtt neste dag. Som regel går det heldigvis greit. Hun gråter en skvett over å måtte gå i ola-shorts isteden eller kanskje hun skriker litt, men det går fort over. Prøver å være imøtekommende og ikke reagere med sinne tilbake selvom hun er sint. Legge seg går heldigvis vanligvis bra. Hender vi må lese "bare eeeen bok til!" før hun skal sove og det synes jeg er et greit kompromiss (så lenge det faktisk bare er en (1) bok til.

Skrevet
Det går ikke an å ha på seg 17. mai kjolen en vanlig hverdag i barnehagen når man skal leke i sandkassa uansett hvor mye man vil det selv.

:ler::ler: sier du det du - flere som min datter altså?? :sjarmor:

Prøver å være imøtekommende og ikke reagere med sinne tilbake selvom hun er sint.

Her har man jo fasitsvaret - man må ikke la seg vippe av pinnen men bevare roen og så tillate at barnet er sinna, har vilje, mener noe osv men alikevel klare være en tydelig voksn som barnet må tilpasse seg og til dels innrette seg etter - lett? neida, men rett? ja det tror jeg faktisk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...