Gå til innhold

Samboern vil ikke gjøre ting sammen...

Anbefalte innlegg

Gjest Pretty Lonely
Skrevet

Jeg har bodd sammen med samboeren min i snart ett år. Jeg er 24, han er 27.

Vi gjør ALDRI ting sammen ute! Han tar meg aldri med på noe, jeg blir alltid ekskludert og jeg har mast om å gå på kafe, kino, bare det å rusle en tur ute i sola... Han vil ikke! Alltid unnskyldning, og lover å gjøre det men det blir aldri noe av! I begynnelsen av forholdet gikk vi på cafe, vi gikk hånd i hånd sammen ute og han brukte mer tid på meg.

Jeg mistenker han for å være flau over å vise seg ute sammen med meg, noe som er rart, for de fleste menn syns jeg er attraktiv og pen. Det eneste vi gjør sammen, er å sove, elske og se på film/tv! Det er det eneste!

Jeg begynner å bli så lei. Han sier at han ikke vil miste meg, men jeg begynner å drømme om å ha en kjæreste som setter pris på å ha tid sammen med meg. Han sier han skal gjøre det godt igjen, men det skjer aldri. Jeg elsker han, men etter å ha vært arbeidsledig (frivillig) i et halvt år og bare være hjemme alene i leiligheten hele dagen (Han tilbringer mesteparten av tida si ute, på jobb og sammen med kompiser) og ikke har jeg særlig til nettverk med venninner heller, så begynner jeg å bli lei av å stå på sidelinja og se på at alle andre lever og har det fint sammen, mens jeg bare føler at tida passerer og jeg ikke får gjort noe, ikke levd noe.

Hver eneste lørdagskveld lar han meg hjemme alene. Jeg er lei... Men elsker han... Hvor ofte gjør dere andre ting sammen med kjæresten ders, og hva gjør dere sammen?

Er det flere i min situasjon her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Man kan gjerne gjøre ting hver for seg, det kan i grunnen være bra det, men å tilbringe HVER lørdagskveld med andre enn samboeren, er vel litt drøyt.

Men jeg skjønner ikke at ikke du selv tar deg en tur ut også med venner på en lørdagskveld?

Gjest Pretty Lonely
Skrevet

Jeg har ingen venninner å finne på ting sammen med heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og samboeren min gjør en del ting sammen. Vi går turer, kino, ut og spiser, treffer venner sammen osv. Vi gjør ting hver for oss og, men har vi ingen planer med andre folk gjør vi noe sammen. Vi har vært sammen i 6 år.

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner deg godt, Trådstarter. Jeg har det samme problemet selv.

Vi er ikke samboere da, bare kjærester, men det virker som om han har det mye kjekkere sammen med kamerater enn med meg. Det har jeg sagt til ham også, men han mener han har det like kjekt med kamerater og meg.

Jeg står i et dilemma, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er lei av å tilbringe de fleste helger alene. Har bare to venninner også, så det er vanskelig å få tiden til å gå i blant.....

Gjest Pretty Lonely
Skrevet

Ta for eksempel idag, jeg har sittet inne i hele dag. Det er søndag, flot vær ute og jeg er bare stuet her inne og tenker på alt jeg har lyst å gjøre. Og på at han ikke vil. Savner livet jeg hadde med en ex før, vi dro alltid ut og gjorde ting sammen, det var alltid noe som skjedde. Ok, han hadde mer penger til å gjøre ting sammen med det er ikke noen unnskyldning, det koster ingenting å bare gå ut en tur sammen. Nei, jeg tror jeg skal gi opp hele forholdet selv om jeg er glad i han så vil jeg ikke kaste bort livet mitt...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har ingen venninner å finne på ting sammen med heller.

Det er dumt å knytte seg så til en partner, at man gir blaffen i sine venner. Da forsvinner de fort.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Vi gjør ting ganske ofte sammen, selv om vi har vært sammen i over 9 år.

En normal uke ser ut til å inneholde følgende: En lang tur i skogen, en kveld på kino eller middag eller et glass ute, en kveld hjemme med god middag og en film.

Men dette er noe vi prioriterer begge to, spesielt fordi vi merket at vi skled litt fra hverandre pga dårlig tid til å pleie forhold. Vi var ofte slitne etter jobb og studier, og da ble det forferdelig mange hjemmekvelder. Det var helt greit da vi gjorde det, men nå tror jeg ingen av oss ville gå tilbake til det igjen.

Man må rett og slett sette av tid (og ikke minst energi) til å gjøre ting sammen. Jeg tror en felles historie og felles minner er viktige for fremtiden, og de får man ikke av å sitte hjemme i sofaen.

Lykke til :)

Gjest gjest1
Skrevet
Det er dumt å knytte seg så til en partner, at man gir blaffen i sine venner. Da forsvinner de fort.

Hvordan vet du det er det som har skjedd? Det er like dumt å uttale seg uten grunnlag, vet du ;)

Skrevet

Jeg har det selv litt som deg, og det er ikke noe gøy. Jeg har veninner jeg kan gjøre ting sammen med, men det hadde vært stas å gjort noe sammen med sambo.

Skrevet

Samboern min er også litt passiv. Sitter bare på pc'en hele dagen og vil ikke være med på tur, på kino, café, på butikken osv... Det eneste vi gjør er å gå på restaurant eller på shopping. Skulle ønske han hadde mer tiltakslyst :forvirret:

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Jeg må i ærlighetens navn si at jeg syns dette høres meget merkelig ut, og at det må ligge noe mer bak. Jeg ville enten ha trodd han var som du sier flau over meg eller at det har noe med andre dame® å gjøre. Behøver naturligvis ikke være slik, men i min bok er dette ikke normalt.

Ønsker TS lykke til. :klem:

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg har bodd sammen med samboeren min i snart ett år. Jeg er 24, han er 27.

Vi gjør ALDRI ting sammen ute! Han tar meg aldri med på noe, jeg blir alltid ekskludert og jeg har mast om å gå på kafe, kino, bare det å rusle en tur ute i sola... Han vil ikke! Alltid unnskyldning, og lover å gjøre det men det blir aldri noe av! I begynnelsen av forholdet gikk vi på cafe, vi gikk hånd i hånd sammen ute og han brukte mer tid på meg.

Jeg mistenker han for å være flau over å vise seg ute sammen med meg, noe som er rart, for de fleste menn syns jeg er attraktiv og pen. Det eneste vi gjør sammen, er å sove, elske og se på film/tv! Det er det eneste!

Jeg begynner å bli så lei. Han sier at han ikke vil miste meg, men jeg begynner å drømme om å ha en kjæreste som setter pris på å ha tid sammen med meg. Han sier han skal gjøre det godt igjen, men det skjer aldri. Jeg elsker han, men etter å ha vært arbeidsledig (frivillig) i et halvt år og bare være hjemme alene i leiligheten hele dagen (Han tilbringer mesteparten av tida si ute, på jobb og sammen med kompiser) og ikke har jeg særlig til nettverk med venninner heller, så begynner jeg å bli lei av å stå på sidelinja og se på at alle andre lever og har det fint sammen, mens jeg bare føler at tida passerer og jeg ikke får gjort noe, ikke levd noe.

Hver eneste lørdagskveld lar han meg hjemme alene. Jeg er lei... Men elsker han... Hvor ofte gjør dere andre ting sammen med kjæresten ders, og hva gjør dere sammen?

Er det flere i min situasjon her?

Nesten som mitt forhold... bare at vi ikke bor sammen.

Trodde det bare var jeg som hadde en kjedelig kjæreste som bare vil se tv/film og kose. En sjelden gang går vi på kino hvis det er en film h a n vil se :sur:

Rase fra seg gjør han hele tiden med kamerater, så ikke rart han ikke gidder å finne på ting med meg. Vel, når vi har diskutert dette før så har han sagt at han gjorde akkurat det samme med eks damen. Hvem gidder vel å være sammen med en som aldri gidder å finne på noe??

Kom forresten på en ting, han liker å ta sol, så det er omtrent det vi gjør utenfor leilighetene våres :ler:

Med andre ord, vi gjør alt det han liker å gjøre. Jeg har sluttet å spørre om vi kan gjøre ditt og datt for jeg orker ikke flere diskusjoner der han blir sur for han mener jeg maser.

Sorry at jeg ikke har noen oppløftende ord til deg, men jeg har ingen tro på han kommer til å forandre seg. Han er sin egen herre og gjør akkurat som han vil, han er nok ganske lik min...

Jeg har gått fra min ganske så mange ganger, men vi ender alltid opp sammen igjen :sur:

Du må tenke over om du vil fortsette i ett slikt forhold. Gir deg det noe? Kanskje et ultimatum er tingen for at han skjønner alvoret...

Lykke til :klem:

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg og samboeren min gjør mange ting sammen vi! Men vi er også mye med våre egne venner.

Jeg vil tro at det ligger noe bak siden han ikke vil finne på noe sammen med deg... Det trenger ikke å være at han er utro eller flau over deg, men noe er det. Jeg tror jeg ville tatt en alvorlig prat med han, slik at han forstod at hvis det ikke skjedde noen endringer så ville jeg funnet meg en kjærste som ville dele fritiden sin med meg!

Skrevet

Får begynne å si at vi alle er forskjellige, men at vi nok alle ønsker eller foretrekker en partner som har noen av de samme interesser som oss selv. Jeg kan godt forstå din frustrasjon over at du blir "glemt" eller satt på sidelinjen om din type finner på mye annet med kompiser og aldri inviterer deg med på dette. Det er viktig i et forhold å kunne gjøre ting sammen, tenker da på ting utover de ting som er helt natrulige i et forhold som handle, tv kvelder, elske, osv.

Det å kunne tilbringe tid sammen med venner eller få venner på besøk fra tid til annen er viktig, men alt med måte. Jeg er selv typen som liker å få venner på besøk og reise på besøk, men ikke hver eneste helg. Aller helst skulle jeg reist med min samboer og opplevd hele verden sammen med henne, men dette er jo umulig. Vi må kunne glede oss over de ting man har mulighet til å kunne gjøre, og jeg vet at jeg er "lite" flink til å finne på hyggelige ting for å overraske henne med noe utenom det vanlige.

Hva kan man så gjøre sammen utover de helt vanlige ting, jo man kan gå turer sammen, trene sammen, hobbyer eller lignende som begge liker, lese bøker sammen (da gjerne bøker fra Tracey Cox), og alt dette er ting som ikke trenger å koste noe. Har man muligheten til å kunne bruke litt penger fra tid til annen så kan man reise på weekend turer til et hotell eller lignende, gå ut å spise noen rimelig mat og ta en tur på kino, lage gode middager hjemme sammen med mat som krever spesiell tilbredning, osv.

Du må snakke med din type at du føler at du blir litt glemt, dette er viktig. Det er ikke sikkert at han i det hele tatt vet eller forstår at du føler det slik. Komunikasjon er det viktigste i et forhold og om dere ikke har dette i orden følger det mange missforståelser som igjen kan være irritasjon nok til at han ikke orker å finne på noe fordi det hele tiden blir små bråk pga alt. Jeg vet ikke hva problemer dere har i forholdet ellers, men du MÅ fortelle han dine følelser.

Gjest Pretty Lonely
Skrevet

Nei jeg har fortalt han hva jeg føler og alt. Men vi bare begynner å krangle da. Jeg er deprimert pga alt sammen og han blir sint hvis jeg griner. Det er så vanskelig, jeg e glad i han og alt og han kan være verdens snilleste når han er i godt humør, og han sier at han skal ta meg med ut men det skjer bare aldri. Jeg føler at han sier det kun for å unngå å krangle. Sier at han skal ta meg med ut men ikke mener noe med det. Jeg holder på å gi opp, men tror likevel jeg kanskje gjør en feil ved å gå fra han fordi vi er glade i hverandre og har det veldig fint de dagene vi har det bra sammen.

Skrevet
Nei jeg har fortalt han hva jeg føler og alt. Men vi bare begynner å krangle da. Jeg er deprimert pga alt sammen og han blir sint hvis jeg griner. Det er så vanskelig, jeg e glad i han og alt og han kan være verdens snilleste  når han er i godt humør, og han sier at han skal ta meg med ut men det skjer bare aldri. Jeg føler at han sier det kun for å unngå å krangle. Sier at han skal ta meg med ut men ikke mener noe med det. Jeg holder på å gi opp, men tror likevel jeg kanskje gjør en feil ved å gå fra han fordi vi er glade i hverandre og har det veldig fint de dagene vi har det bra sammen.

Forstår at du ikke har det lett her, og det virker som om du har prøvd å få det til å fungere. Jeg er ikke den som løser problemene ved å gå fra prøblemene, og det er også en svært dårlig løsning i lengden. Det er viktig at man kjenner etter i seg selv om man har prøvd alt, alle løsninger for hvordan man eventuelt kan rydde opp i problemet dere har på dette området.

Om det er slik at dere begynner å krangle fordi du forteller han at du ønsker mer tid sammen med han som ikke gir deg tid i det hele tatt er det noe galt en plass. Det virker på meg som om han kanskje tar deg for gitt, du er grei å ha hjemme slik at dere kan elske osv når han trenger det, men hans andre behov fyller han med venner og jobb. Når han i tillegg ikke lar deg grine uten å bli sint virker det bare enda sterke på meg som om han ikke respekterer deg overhodet. Forhold skal være slik at man skal kunne gå til sin partner å kunne ta opp ting som man plages med og møte forståelse og sympati fra den andre.

Du gjør sikkert noe du kommer til å angre på en stund ved å gå fra ham, men du kommer kanskje også til å angre VELDIG i fremtiden om du ikke gjør det. Jeg sier ikke at du skal gå fra ham, men du MÅ tenke deg VELDIG godt om hva du skal gjøre. Det er ikke slik at han skal få styre deg og fortelle deg hva du skal og ikke skal kunne gjøre, tenker da på følelser osv. Når han lover deg å gjøre det godt igjen og ALDRI gjør dette da er det noe som virkelig skurrer og det burde ringe en bjelle eller en flyalarm hos deg.

På meg virker det som en egosentrisk type du er sammen med som kun er opptatt av sitt ve og vell og som ikke unner deg noe. Jeg vil foreslå for deg at du planlegger en kveld litt frem i tid, tenker da ca to uker frem i tid eller tre, men du må vite at han ikke har planer enda for denne helgen eller kvelden. Sett sammen en hyggelig kveld som du planlegger restaurant besøk og gjerne noe underholdning av noe slag eller lignende. Bestill bord og gjør alt klart slik at det blir som en overraskelse for ham, men sørg for å gi ham beskjed i god tid slik at han ikke har eller kan finne på noe annet før du forteller ham ar han må holde av denne kvelden til en liten overraskelse.

Skulle han bli sur eller grinete for dette eller plutselig komme på andre planer eller ideer så har du virkelig problemer med din type, og da er han rett og slett ikke interessert i å være sammen med deg utendørs.

Gjest Gjest
Skrevet

Heh....det der kan jo høres ut som det kommer fra min fru....

men sier bare vica verca.........? :)

er gla i hu , men alt tar jo så forb med tid.... å når jeg kan er hu "nede" og vica versa.

ps men å gå fra hverandre er bare svada.....KOM DEG HELLER OPP AV SOFAN AND WORK FORE IT,GOD DAM IT!!!!!!!!!!!! BEGGE TO

Alt vel :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan vet du det er det som har skjedd? Det er like dumt å uttale seg uten grunnlag, vet du ;)

Hun skrev: "Jeg har ingen venninner å finne på ting sammen med heller."

Det er vel ganske mye som kan tyde på at hun da ikke har vært obs på at man må vedlikeholde vennskap også etter at man har gått inn i et fast forhold, slik at venninnene rett og slett har forsvunnet?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et forslag ;)

Gå ut alene i helgene. Jeg gjorde dette mye før og selv om jeg var kjempenervøs første gangen så gikk det helt fint. Ta deg noen øl for å psyke deg litt opp før du går ut og så sitter du deg i BAREN på et utested.

Hver eneste gang jeg gikk ut alene så kom jeg i kontakt med masse folk. Hadde det kjekt og det var virkelig artig.

Om din samboer lar deg sitte alene hver helg så spill nå ikke martyr hjemme i sofaen. Tiden går og nå er ikke tiden for å sitte hjemme. Det er sol og sommer :)

Vil tro at muligheten for at din samboer ikke synes det er noe kjekt at du går alene på byn er tilstedet. Kanskje han begynner å prioritere anderledes når han ser at du har morro uten han?

Min mann vet at jeg gikk mye alene på byn før. Det var faktisk slik jeg møtte han, en av de få gangene jeg var edru. Han sier at han ikke hadde følt seg helt komfortabel med at jeg hadde gått alene på byn nå, men det behøver jeg jo ikke siden han er en av mine beste venner og vi gjør mye sammen ;)

han samboeren din behøver en kvinne som klarer seg selv og har et liv utenom han. Nå vet han jo akkurat hvor han har deg,-hjemme. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...