Gå til innhold

Endre navn fra bryllupsdato

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal som kjent gifte meg i Usa

og lurer derfor på om jeg skal sende inn navnendringspapirene nå, så de gjelder fra bryllupsdatoen, eller om det er best om jeg venter til jeg er hjemme igjen siden jeg befinner meg i utlandet.

Både pass og biletter er i det gamle navnet mitt

(skal forresten beholde mitt gamle, men legge til hans sitt navn)

Videoannonse
Annonse
Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Hei IdaH,

Vi endrer navn i folkeregisteret fra og med den dato vi gifter oss, og reiser bort ikke lenge etterpå, med gamle pass.

Tror ikke det er noe problem. Spesielt ikke da vi og beholder egne navn, men tilføyer hverandres.

Skrevet
Hei IdaH,

Vi endrer navn i folkeregisteret fra og med den dato vi gifter oss, og reiser bort ikke lenge etterpå, med gamle pass.

Tror ikke det er noe problem.  Spesielt ikke da vi og beholder egne navn, men tilføyer hverandres.

Da har jeg et smp til jeg til deg.

Jeg skal hete Ida Mitt navn Hans Navn. (skal bruke begge navna som etternanv, ikke gjøre om det ene til mellom navn)

Får å få det i rikig rekkefølge... skal jeg da på rubikken under etternavn skrive

mitt navn hans navn...

eller blir det omvendt...

for dersom det hadde vært mellom navn hadde det jo blitt på denne måten

Etternavn: Hans navn

Fornavn: Ida

Mellom navn.. Mitt navn..

altså

Hans Navn Ida Mitt navn

(på de rubikkene.. der er det jo i rekkefølgen Etternavn, Fornavn, mellomnavn)

Skrevet

er også litt i tvil siden det er usa...

de finner jo på så mye rart der så...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke peiling på hvordan det er å reise med det gamle navnet i passet, men vil bare påpeke at om du skal ha begges navn til etternavn må du ha bindestrek mellom.

Vi prøvde å gi datteren vår begges etternavn, men dumme folkeregisteret ville ikke godta det, vi måtte enten ha ene navnet som mellomnavn, eller bindestrek mellom etternavnene :sur:

Gjest samme gjesten
Skrevet

Forresten, når jeg tenker meg om, er det sikkert ikke noe problem å reise med gammelt pass om du også har dokumentasjon på at du har byttet navn. Den amerikanske ambassaden bør kunne gi deg et helt sikkert svar, eller i det minste fortelle deg hvor du skal spørre ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Navn i billetter og pass må samsvare. Det er det viktigste. Hvis du vil endre navn før bryllupet, må du jo bare vurdere om du har tid til det og få nytt pass før dere drar. Er billettene allerede bestillt i ditt gamle navn, kan du ikke ha et pass med det nye navnet ditt i.

Skrevet

Billettene er bestilt i mitt gamle navn..

så jeg endrer ikke navnet før bryllupet.

sambo har også et sjelden navn..så vi må være gift for jeg får lov å ta det (eller hente inn tillatelse fra de andre med det navnet og det gidder jeg ikke)

- strekk mellom?

Kjenner flere som har 2 etternavn uten bindestrek mellom..

men det har kanskje kommet nye regler på det

Skrevet
Forresten, når jeg tenker meg om, er det sikkert ikke noe problem å reise med gammelt pass om du også har dokumentasjon på at du har byttet navn. Den amerikanske ambassaden bør kunne gi deg et helt sikkert svar, eller i det minste fortelle deg hvor du skal spørre  ;)

det får jeg prøve på.

ellers så er det ikke så stor krise å vente til jeg har kommet hjem igjen heller da..

men er jo greit med alt som er gjort..

Gjest Gjest
Skrevet
Billettene er bestilt i mitt gamle navn..

så jeg endrer ikke navnet før bryllupet.

sambo har også et sjelden navn..så vi må være gift for jeg får lov å ta det (eller hente inn tillatelse fra de andre med det navnet og det gidder jeg ikke)

- strekk mellom?

Kjenner flere som har 2 etternavn uten bindestrek mellom..

men det har kanskje kommet nye regler på det

Mange bruker etternavn med offisielt er da et av de mellomnavn, man kan kun ha et etternavn. Dersom du vil ha begge som etternavn må man ha bindestrek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...