Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #1 Skrevet 11. juni 2006 Har laget bolledeig, og den ser ikke ut til å heve seg like mye som rundstykkedeigene mine, men den har hevet seg litt, den er og kaldere å ta på. Er den ødelagt eller går det bra om jeg venter litt lengre? Gjæren ble behandlet slik som jeg alltid gjør, og det har alltid gått bra før, men dette er første søte gjærbakst jeg har laget.
Scorpina Skrevet 11. juni 2006 #2 Skrevet 11. juni 2006 Vel, søt gjærbakst skal blandes ved at melk er temperert (fingervarm) bruker du tørrgjær kan den blandes i melet før du har i melken. Elt den godt og sett den til heving under klede i ca 30-40 min (alt etter hva du lager) Bruker du våt gjær skal den blandes ilag med melken og SÅ skal det våte i det tørre.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #3 Skrevet 11. juni 2006 Da kan det være der det har gått skjeis. Jeg blandet 5 dl kjøleskapskald melk sammen med en del av det tørre, og rørte tørrgjæren ut i lunkent vann (aner ikke grader, men samme som jeg pleier røre den ut i) og hadde den i deigen når litt etter resten. Men er det normalt at søte deiger ikke blir like store som andre? (for jeg ser det skjer NOE der, men ikke like mye eller fort som normalt)
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #4 Skrevet 11. juni 2006 Kikket ut på den nå, og det er liv!!! Går tregt, men det ser ut til at det er litt fart i den
Arkana Skrevet 11. juni 2006 #5 Skrevet 11. juni 2006 Hvis du brukte såpass kald væske har du ikke ødelagt deigen, den trenger bare lengre hevetid. La den heve et par timer. For å vite om deigen er hevet nok kan du ta fyrstikktesten. Lag en liten grop i deigen med en finger og hold en tent fyrstikk i gropen, hvis den slokner er deigen ferdighevet.
Scorpina Skrevet 11. juni 2006 #6 Skrevet 11. juni 2006 Kikket ut på den nå, og det er liv!!! Går tregt, men det ser ut til at det er litt fart i den ← Det du kan gjøre (siden du har brukt kjøleskapkald melk) er å sette bollen i vasken med kokende vann rundt. Legg klede over. Kanskje du da får "sprita" opp hevingen litt da.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #7 Skrevet 11. juni 2006 Fyrstikker, fyrstikker, hvor har jeg de tro? *fyller vasken med vann*
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #8 Skrevet 11. juni 2006 Og den blir ikke dampkokt oppi der? (skitt au, jeg må få det ferdig i løpet av 2 og en halv time, så det får gå som det går)
Scorpina Skrevet 11. juni 2006 #9 Skrevet 11. juni 2006 Nei, den blir ikke dampkokt. Varmen fra vannet vil gjøre at den hever "utenfra og inn" - - hvis du skjønner hva jeg mener hehe... Når du - om en stund - triller ut bollene og setter dem på stekebrettet, pass på å sette bollene litt fra hverandre. Muligens dem hever GODT under steking *S*
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #10 Skrevet 11. juni 2006 *ser bekymret på verket* Den flyter? Artig :-D
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #11 Skrevet 11. juni 2006 Uæææææææh! Det funket! (og så var det å huske at jeg må bruke stor nok bakebolle til store deiger )
Scorpina Skrevet 11. juni 2006 #12 Skrevet 11. juni 2006 Heheheee.......ja, det kan være en fordel gjest Bra at det funket og at gjestene dine får nystekte hveteboller..uhm....det er GODT det!!
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #13 Skrevet 11. juni 2006 Og tror dere ikke jeg klarte å svi første runde? .ler: Får satse på at 10 minutter funker bedre, og at kringla derimot skal stå i rundt 15-20 minutter *holder dere løpende oppdatert, og forbanner meg over at jeg ikke kan sende en prøvebolle til dere*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå