Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest bamsemums
Skrevet

Heldigvis ble det ingen bankstreik! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det var jo noe alle visste bortsett fra de som bare tenkte på ferien sin og om de har nok kontanter mens den varslede streiken skulle vare. Norge har som nasjon større ting å ta hensyn til, også overfor internasjonal handel.

Jeg har ikke tatt ut en krone, men har sett køene foran minibankene.

Gjest Gjest
Skrevet

Bakerne streiker fra onsdag. Krise.

Skrevet
Bakerne streiker fra onsdag. Krise.

då får man hamstre brød i morgen da!

og putte sammen med all den melka man hamstret forrige uke pga av meieristreiken

:ler:

Skrevet

Hadde faktisk trodd at de skulle ta minst tre dager. Bjarne Håkon Hanssen skal heller få en stjerne i boken min.

Gjest Purple
Skrevet

Som jeg har sagt før, folk krisemaksimerer så til de grader. Alle må jo skjønne at en evt bankstreik uansett ikke ville ha vart mer enn en dag eller to! :roll:

Gjest Bankdama!
Skrevet

Og jeg er en av de bankansatte som har meldt meg ut av forbundet i protest mot streiken. Og jeg er ikke den eneste.

Jeg skjønner at de som forhandlet gjør jobben sin - men jeg skjønner ikke at de "himler med øynene og flyr på veggen" når tvungen lønnsnemd er et faktum.

De måtte da vel skjønne at en bankstreik (eller annen streik) ikke er noen løsning på et problem/uenighet.

Og at fagforenigen ble "fly forbanna" når arbeidsgiverne svarte på tiltale med lockout - det skjønner jeg heller ikke. Man høster som man sår......... er det noe som heter.

Men jeg støtter kampsakene. Pensjonsspørsmålet er viktig - ikke bare for bankansatte!

Skrevet
Men jeg støtter kampsakene.  Pensjonsspørsmålet er viktig - ikke bare for bankansatte!

Du støtter saken men melder deg ut av finansforbundet?????

Finansforbundet hadde kun tatt ut noen fra forsikring i streik - så skulle det trappes opp med en bank eller to nå på mandag - da det ble meldt varslet arbeidsgiver lockout. Hadde ikke det skjedd hadde det ikke blitt konsekvenser for noen. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du er pissed på finansforbundet ??

Det kan jo få ganske alvorlige konsekvenser hvis arbeidsgiver med et pennestrøk kan stryke pensjonsordningene man har.

Gjest Gjest
Skrevet
Finansforbundet hadde kun tatt ut noen fra forsikring i streik - så skulle det trappes opp med en bank eller to nå på mandag.................

Du vet vel ikke helt hva du snakker om nå?

Det var snakk om over 80 banker fra imorgen................ litt mer enn 2 kanskje?

Skrevet
Du vet vel ikke helt hva du snakker om nå?

Det var snakk om over 80 banker fra imorgen................  litt mer enn 2 kanskje?

Jeg vet hva jeg snakker om. Finansforbundet hadde planer om å ta Terrabankene ut i streik imorgen - 1573 medlemer - mens ARBEIDSGIVER svarte med lockout hvilket ville bety at alle banker ville bli stengte.

Skrevet
Jeg vet hva jeg snakker om. Finansforbundet hadde planer om å ta Terrabankene ut i streik imorgen - 1573 medlemer - mens ARBEIDSGIVER svarte med lockout hvilket ville bety at alle banker ville bli stengte.

Arbeidsgivers argument var frykt for konkurransevridning. Et argument Finansforbundet burde skjønt ville komme og organisert streiken på en annen måte.

Gjest Gjest1
Skrevet

Ja nå er det lett å sette seg på gjerdet og rekke tunge til de som tok forholdsregler. Selv om det i bunn og grunn ikke betyr noe som helst om folk har tatt ut noen ekstra kontanter.

Skrevet
Arbeidsgivers argument var frykt for konkurransevridning. Et argument Finansforbundet burde skjønt ville komme og organisert streiken på en annen måte.

Det hadde jo villet vært en ulempe for Terrabankene hvis det ble streik - for de fleste kunder er det jo litt vilkårlig hvilken bank man velger - dvs. en som er tilgjengelig.

Blir jo spennende hva rikslønnsnemda kommer fram til.

Gjest Gjest1
Skrevet

Om alle skal skylde på konkurransevridning ved streik, og det aksepteres, er det en spiker i kisten til streikeretten i privat sektor.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ansatt i en av Terrabankene - og ville blitt "rammet".

Nemlig - de hadde ikke trengt å gå til streik................ det MÅ da finnes andre måter å løse en konflikt på? En streik rammer uskyldige - og DET kan ikke jeg akseptere! Uansett hvem som streiker!

Det hadde jo villet vært en ulempe for Terrabankene hvis det ble streik - for de fleste kunder er det jo litt vilkårlig hvilken bank man velger - dvs. en som er tilgjengelig.

For meg personlig hadde det blitt krise om jeg skulle mistet lønn for flere dager......... er det noen som tenker på det da? At noen faktisk er avhengig av den lønna man får utbetalt?

Gjest Gjest
Skrevet
Som jeg har sagt før, folk krisemaksimerer så til de grader. Alle må jo skjønne at en evt bankstreik uansett ikke ville ha vart mer enn en dag eller to!  :roll:

Er det å krisemaksimere å ta ut litt kontanter?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er ansatt i en av Terrabankene - og ville blitt "rammet". 

Nemlig  - de hadde ikke trengt å gå til streik................ det MÅ da finnes andre måter å løse en konflikt på?  En streik rammer uskyldige - og DET kan ikke jeg akseptere!  Uansett hvem som streiker!

For meg personlig hadde det blitt krise om jeg skulle mistet lønn for flere  dager......... er det noen som tenker på det da?  At noen faktisk er avhengig av den lønna man får utbetalt?

Du får jo streikelønn hvis du er organisert?

Og hvis du ikke er organisert, så har du nytt på fagforeningens goder i form av at de har framforhandla gode løsninger for deg.

Streik er et lovlig virkemiddel. Det vil alltid gå uteover tredjepart, men det er derfor man må kunne forhandle fram en løsning. Arbeidsgiver visste jo det var fare for streik, så da burde de strukket seg lenger hvis de ville unngått streik. Hvis det skal bli full lock-out med en gang noen blir tatt ut i streik, forsvinner jo litt av streikeretten bort...

Gjest Embla s
Skrevet
Ja nå er det lett å sette seg på gjerdet og rekke tunge til de som tok forholdsregler. Selv om det i bunn og grunn ikke betyr noe som helst om folk har tatt ut noen ekstra kontanter.

Blir sikkert ny kø i morgen - av folk som vil sette INN pengene sine igjen :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Er det å krisemaksimere å ta ut litt kontanter?

Nei, men folk må jo tenke litt da! En bankstreik ville gått hardt utover næringslivet også, ikke bare forbrukerne.Sist det var bankstreik varte den lenger for da gikk ikke alle pengeoverførsler elektronisk, slik det gjør i dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...