RoadQueen Skrevet 13. desember 2002 #1 Skrevet 13. desember 2002 Endelig er neste års jobbsituasjon klarlagt - og vi kan for alvor gå i gang med bryllupsforberedelsene. Kirkekontoret får besøk i nærmeste framtid - men så ble vi litt i tvil min kjære og jeg om det er flere offentlige kontorer som skal informeres på noe vis? F.eks. folkeregisteret? Den eneste informasjonen jeg klarer å finne på nettet omhandler kirkekontoret og skjemaer de skal ha samt for forlovere.
Cinnamon Skrevet 13. desember 2002 #2 Skrevet 13. desember 2002 I min kommune sendte kirkekontoret melding til folkeregisteret første virkedag etter bryllupet, og folkeregisteret videresendte så opplysningene til alle offentlige kontorer. Dette fikk jeg opplyst da jeg kontaktet kirkekontoret, så jeg trengte ikke å melde fra selv. Det gikk automatisk, og en skulle vel tro at praksisen for kirkekontorene er noenlunde lik. Når det gjelder bank, pass, førerkort, forsikring, blader, aviser etc. må du selv melde fra om navneendring.
Augustbrud02 Skrevet 16. desember 2002 #3 Skrevet 16. desember 2002 Alle offentlige kontorer oppdaterer sine registere direkte fra folkeregisteret. For meg tok det litt tid før folkeregisteret fikk oppdatertmitt nye navn, så jeg sendte selv en kopi av vielsesattesten til dem for å få det registrert raskere. I tillegg må du huske å sende navnendring til bank, post, bokklubber, endre bankkort/førerkort o.s.v.
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2002 #4 Skrevet 16. desember 2002 Dersom du ikke bytter navn går alt av seg selv.. Det er bare dersom du bytter navn at du selv må gi beskjed osv til div instanser.. Jo.. for dem som er studenter er det viktig å gi beskjed til lånekassen.. Det har sansynligvis ingenting å si for lånet og stipendet ditt.. men lånekassen skal man behandle med varsomhet...
Augustbrud02 Skrevet 16. desember 2002 #5 Skrevet 16. desember 2002 Jo.. for dem som er studenter er det viktig å gi beskjed til lånekassen.. Det har sansynligvis ingenting å si for lånet og stipendet ditt.. men lånekassen skal man behandle med varsomhet... Lånekassen er en av de instansene som oppdateres automatisk fra folkeregisteret jevnlig, og de trenger derfor ingen egen beskjed om navnendringen.
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2002 #6 Skrevet 16. desember 2002 det var jo kjekt at det SKAL være slik at lånekassen oppdateres automatisk.. men en venninne av meg fikk plutselig en sint telefon fra lånekassen om at hun ikke hadde gitt beskjed.. og de stoppet låneutbetalingene hennes til de "fikk klarhet i saken" det værste er at mannen hennes også studerer.. og han tok de aldri kontakt med eller noe.. diskriminerende..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå