Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det påvist noen sammenheng mellom det å være for tynn, og å ikke klare å bære fram et barn?

Jeg er av den oppfattning at naturen gjør som den synes er best. Dvs at dersom en er for tynn, vil den hindre belastningen det tross alt er med et svangerskap. Har hørt dette fra andre også, men ikke fra fagpersoner/noen som kan henvise til forskningsresultater e.l. Vet at man kan miste mensen om man blir for tynn, men det er vel et "skrik om hjelp" fra kroppen, siste utvei.

Grunnen til at jeg spør er at en venninne av meg har problemer. Hun er veldig aktiv (sunn jente, kan ikke innbilde meg at hun har spiseproblemer) og er på grensen til mager. Nå prøver hun å bli gravid, og har mistet to ganger på kort tid. Hun har tydeligvis eggløsning i orden. Det kan jo være noe annet som er grunnen til at hun mister, men jeg tror at dette kan være en del av problemet.

Naturligvis har jeg ikke sagt noe til henne om hva jeg tenker. Dette med vekt er vel et ømt punkt for oss alle, uavhengig av hva vi faktisk veier.

Dersom det faktisk er forsket på dette, kan det jo være lurt å ha det i bakhodet.

Å, jeg ønsker at de skal få barnet/barna de drømmer om! :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg har ihvertfall hørt flere steder at man vil ha vanskeligere for å bli gravid, dersom man mangler de typisk feminine fettreservene på mage og hofter. Dette er reserver kroppen vil ha før den blir gravid, siden den også tar høyde for at mat ikke alltid er noe en har ubegrenset tilgang på.

Og man skal jo bli kraftig undervektig før man mister menstruasjonen, så man vil nok få problemer før den tid. Har også hørt at man vil ha lettest for åbli gravid med en BMI mellom 20-25, dvs normalvektig, og selv har jeg hatt BMI ett godt stykke under dette, uten at jeg fikk problemer med menstruasjonen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ja, det er ikke heldig å være for tynn. Min venninne fikk beskjed om å slutte å trene så mye og å legge på seg litt. Først da fikk hun noe medisin for å stabilisere menstruasjonen. Hun trente såpass mye at hun hadde sjelden menstruasjon, hun var normalt tynn idrettskvinne.

Finner ikke så mange artikler om det utenom disse:

http://www.babyverden.no/templates/Article____490.aspx

http://www.althelse.com/default.asp?artid=102

http://www.artoftaste.no/servlet/side?sect...0000&item=12562 (handlet mest om overvekt, men undervekt ble nevnt tidlig i artikkelen)

Gjest gjesta
Skrevet

Er man FOR tynn, så mister man vel mensen, da er man for tynn til å få barn. Ellers tror jeg ikke man kan være for tynn til å få barn.

Gjest gjesta
Skrevet
Jeg har ihvertfall hørt flere steder at man vil ha vanskeligere for å bli gravid, dersom man mangler de typisk feminine fettreservene på mage og hofter.

Tynne gravide kan gjerne få spisetrang i graviditeten, kroppen hamstrer energi, om man ikke nødvendigvis har så mye fra før.

Ellers må jeg si at jeg er i følge sånn BMI greier undervektig, og bør visst legge på meg. Jeg har ikke problemer med å bli gravid.

Gjest Grønn Frosk
Skrevet

Jeg har ei venninne som har fått beskjed om det. Ho er veldig tynn, og har veldig små hofter, og lite bekken.

Ho kan få barn, men da må ho ta keisersnitt.

Gjest Catwoman
Skrevet
Og man skal jo bli kraftig undervektig før man mister menstruasjonen, så man vil nok få problemer før den tid.

Ikke nødvendigvis. Jeg har vært svært undervektig, men jeg mistet mensen før jeg ble så tynn. Var tynn da og, men ikke undervektig. Veide vel rundt 54 kg, på 168 cm da mensen forsvant for godt.

En annen ting er at blir man for tynn minker/forsvinner produksjonen av kvinnelige hormoner - regner med det kan være med på å gjøre det vanskelig å bli gravid.

Men det er vel forskjell på å være naturlig veldig tynn og å være unaturlig veldig tynn i forohld til det å kunne få barn.

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Jeg er ganske så tynn, 47kg 163 høy. Mitt første barn var en miss med prevansjonen og mitt andre barn var ett forsøk. Så i mitt tilfelle stemte det ikke!

Skrevet

Jeg er også ganske tynn, eller slank som jeg liker å si det ( :) )men har aldri mista mensen, og heller ikke hatt problemer med å bli gravid. Så dette har heller ikke stemt for min del...

Skrevet
Men det er vel forskjell på å være naturlig veldig tynn og å være unaturlig veldig tynn i forohld til det å kunne få barn.

Det håper jeg. Jeg er veldig tynn, men uansett hva jeg prøver klarer jeg ikke å legge på meg. Derfor har jeg innfunnet meg med at det er slik jeg er, og prøver å overse kommentarer som best jeg kan.

Nå prøver ikke jeg å bi gravid, men det hadde vært veldig trist om jeg skulle slite med å bli gravid på grunn av vekten min. Det er faktisk noe jeg aldri har tenkt på en gang. Jeg tenker jo innimellom på at jeg kanskje ikke kan få barn av forskjellige grunner, men vekten min har jeg aldri tenkt på i den sammenhengen.

Skrevet
Jeg har ei venninne som har fått beskjed om det. Ho er veldig tynn, og har veldig små hofter, og lite bekken.

Ho kan få barn, men da må ho ta keisersnitt.

At hun har smalt innvendig bekken har ingenting med vekten hennes å gjøre. Mamma har veldig brede hofter, men innvennig er hun kjempesmal, og har derfor hatt store problemer under sine fødsler. Bror kom på riktig måten etter over ett døgn, mens jeg ble tatt med keisersnitt.

Skrevet

En BMI paa rundt 23 er visst ideellt naar man er proever.

Gjest Lovegeckos
Skrevet
Det håper jeg. Jeg er veldig tynn, men uansett hva jeg prøver klarer jeg ikke å legge på meg. Derfor har jeg innfunnet meg med at det er slik jeg er, og prøver å overse kommentarer som best jeg kan.

Nå prøver ikke jeg å bi gravid, men det hadde vært veldig trist om jeg skulle slite med å bli gravid på grunn av vekten min. Det er faktisk noe jeg aldri har tenkt på en gang. Jeg tenker jo innimellom på at jeg kanskje ikke kan få barn av forskjellige grunner, men vekten min har jeg aldri tenkt på i den sammenhengen.

Tror ikke du vil ha problemer med å få barn pga vekten din. Du høres ut som meg, og som sagt jeg hadde IKKE problemer med å bli gravid. Hadde heller ingen problemer med å føde med naturmetoden.

Gjest Gjest
Skrevet

Pass også på vekten din. Veier du for mye eller for lite er sjansene store for at du har eggløsningsproblemer. Så både overvekt og undervekt er negativt hvis du prøver å få barn. Den mest ideelle BMI (Body Mass Index) bør ligge mellom 20 og 28.
Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
Nå prøver hun å bli gravid, og har mistet to ganger på kort tid. Hun har tydeligvis eggløsning i orden. Det kan jo være noe annet som er grunnen til at hun mister, men jeg tror at dette kan være en del av problemet.

Jeg har hørt man kan få problemer med å BLI gravid av å være for tynn, men ikke at man kan miste hyppigere av å være for tynn.

*skrivefeil*

Endret av Binna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...