Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Typen min har enda et kjempe godt forhold til sine eks svigerforeldre. Så godt forhold at de har veldig lyst at vi skal komme på besøk.

Men jeg må nå si at jeg synes det blir veldig rart å skulle dra på besøk til hans tidligere svigerforeldre.

Nå skal det jo sies at han har en datter ilag med eksen, så jeg vet ikke om det forandrer på saken...?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet
Typen min har enda et kjempe godt forhold til sine eks svigerforeldre. Så godt forhold at de har veldig lyst at vi skal komme på besøk.

Men jeg må nå si at jeg synes det blir veldig rart å skulle dra på besøk til hans tidligere svigerforeldre.

Nå skal det jo sies at han har en datter ilag med eksen, så jeg vet ikke om det forandrer på saken...?

Her bør jo din stedatter går foran dine følelser. Tror du blir sett rart på dersom du skal motsette deg/torpedere dette...

Skrevet

Skjønner godt at du syns det er rart. Har nettopp så vidt hilst på faren til x-kona til typen min. Må si det er virkelig sært, og tror ikke jeg vil så veldig mye dit fordi det føles helt feil ut. Men jeg vil aldri hindre min kjæreste og sønn å dra dit. Det skal de bare gjøre. Men jeg føler meg utilpass der hvertfall.

Skrevet

Her bør du legge til side det som kan legges til side. Prøv å slutte å tenke på de som eks-svigers og begynn å tenke på de som ditt stebarns besteforeldre. For det er den rollen de vil fortsette å ha i fremtiden.

Og du må være veldig forsiktig med å gjøre ditt stebarns forhold til sine besteforeldre til et konfliktområde. Og det gjør du om det ikke er et sted du kan være med.

Mannen din har faktisk valgt bort datteren deres på tross av felles barn. Når han nå er sammen med deg og de til og med ønsker å ha kontakt med deg, så sier det jo noe om hvor avsluttet det kapittelet er for dem alle. Så sett utenfra er det tydelig at sjalusi ikke egentlig er på sin plass.

Jeg har en stesønn selv og mannen min har god kontakt med besteforeldrene på feil side. De har vært her på kaffe, og stesønnen min har hatt med seg lillebroren sin (som jeg er mamma til) på besøk dit. At jeg svalgte unna noen kameler i begynnelsen av forholdet, når jeg fremdeles var usikker på min egen rolle i den nye familien, har jeg tjent enormt på.

Så mitt råd er: ta på deg ditt beste smil, bli med på besøk og få dem til å føle seg 110 ptrosent trygge på at du er en berikelse i livet til barnebarnet deres.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har aldri vært sammen med en med barn, men har barn og han fikk seg ny dame. Mine foreldre var på besøk hos dem og motsatt. Jeg møtte henne selv og tonen var hyggelig.

Min eks-svigermor kom på besøk til meg da jeg hadde ny samboer.

Barnas besteforeldre har alltid hatt kontakt etter bruddet.

Det er en grunn til at det ble slutt, og det beste for barna er at foreldre og ekser og nye partnere og besteforeldre kan møtes iblant og oppføre seg som folk.

Intrigider og sjalusi er ikke med på å gi barna et godt bilde av de voksne som tross alt er rollemodeller.

Har du falt for en med barn, må du gå inn i deg selv og respektere og godta situasjonen, eller så er du for umoden til å være stemor.

Prøv å se det fra barnas side? Hvordan ville du valgt å ha det som barn av skilte foreldre?

Gjest Gjest_Blondie_*
Skrevet

Du har valgt en mann med baggasje. Eks-svigerforeldrene er en del av den baggasjen. Er det ikke greit først som sist å bli kjent med dem - du skal tross alt gjennom konfirmasjoner og brylluper seinere mest sannsynlig?

Er det ikke greit å ha mange resurspersoner rundt barna - inkludert alle besteforeldrene? Er det ikke greit å kjenne disse resurspersonene?

Det er greit nok at det ikke er dine barn, men du har valgt mannen - og barna. Da må det bli sånn ...

Gjest Gjest
Skrevet

Min eks har fremdeles kontakt med mine foreldre. Dette mye fordi han henvender seg til de for hjelp, husrom, penger og frakt i alle mulige situasjoner og fordi min far er dumsnill og ikke kan si nei. jeg synes det er irriterende at de har kontakt, rett og slett fordi de har nok med seg selv og ikke behøver min eks problemer med på kjøpet. Men, vi har en datter sammen og det er derfor de føler at de må hjelpe han.

Heldigvis gidder ikke min mann å bry seg med dette. Tror han er glad for at de overtar "problemet" slik at min eks ikke henvender seg til oss hele tiden. For slik har det også vært. Min mann synes, naturlig nok, det er irriterende å skulle kjøre rundt på min eks når han vil fra a til b :forvirret:

Men for husfredens skyld så prøver vi å bry oss lite med hele fyren. For min datters skyld er samarbeidet bra.

hadde jeg ikke hatt et barn med han så hadde jeg heller ikke tolerert at han henvendte seg til mine foreldre hele tiden. Det er frekt!! :frustrert:

Min venninne har et godt forhold til sine eks-svigers. Forholdet var uten barn. jeg tror hun godt kunne tenke seg å besøke de sammen med sin nye familie, men jeg tviler på om mannen hennes er enig. han er litt for sjalu.

Egentlig tull å være sjalu på noe som har vært :sjenert:

Gjest Gjesta
Skrevet

I vinter var jeg og lillemann oppe i nordnorge og besøkte min ex-svigerser ;)

De er bare vanlige mennesker de også :)

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

FLytta sammen med med en mann med en sønn på 4. Besteforeldrene til gutten tok imot meg med åpne armer. Følte meg ikke direkte komfortabel i deres nærvær istarten. Men skjønte jo at disse menneskene vil jeg alltid måtte forholde meg til. Så da var det best å svelge unna kamelene først som sist. Vi ble invitert på middag, 17.mai-feiring og de er alltid med i felles bursdagsfeiring for gutten. Enten hos oss eller hos mor.

Nå 5 år etter er disse fantastiske folka blitt "besteforeldre" for våre to felles barn også. Helt topp for barna! Er sikker på at også barna i stefamilier blir nærmere knyttet til hverandre når voksne kan samarbeide godt om de. Ikke lett i utgangspunktet for storebror å bo i to hjem (50/50) Ikke lett for småsøsken å forholde seg til at han ikke alltid kan være hos oss heller. Derfor er jeg utrolig glad for at jeg fra første stund skjønte at dette måtte jeg bare være med på. Selv om jeg følte en helt meningsløs sjalusi i starten....Nå ser jeg ting mer gjennom barnas øyne og føler en enorm glede over at våre to små får være med storebror til hans besteforeldre og mor. Og storebror er stolt over å ofte kunne ha med sine søsken også til sine slektninger på mors side. og jeg tror det er fint for han at de kjenner til hans hverdag også i det andre hjemmet.

Håper du som startet tråden greier å tenke framover og se at det er til alles beste med gode voksenrelasjoner omkring barna. Men skjønner godt at det melder seg vankelige tanker rundt dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...