Gå til innhold

Bløtkake!

Gjest Landra

Anbefalte innlegg

Gjest Landra

Hei!

Jeg og kjæresten skal feire ett årsdag på tirsdag. Skal lage bløtkake, men veit ikke hva slags fyll jeg skal ha. Noen forslag?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg liker klassikerne best:

Tynt lag med jordbærsyltetøy, tykt lag med krem oppå

Krem blandet med gele

Krem blandet med sjokolade

Krem blandet med vaniljekrem

Her kan du finne du mye inspirasjon hvis du leter etter noe annet: http://www.detsoteliv.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landra

Takk for tipset!

Syntes kanskje at jordbærsyltetøy smaker mye syltetøy og lite jordbær. Kan jeg bruke frosne eller ferske jordbær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg pleier å ha:

1 boks krem, litt over halvparten inne i kaken, blandet med jordbærsyltetøy, resten på toppen.

1/2 boks hermetisk fruktcoctail(uten saften)

bananer

Pynter toppen med f.eks druer og jordbær

Fukter bunnen med eplejuice eller saften fra fruktcoctailen, har på litt sitronsaft over.

Endret av Binna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hvis du bruker frosne bær må du huske å la de renne av seg litt når de har tint. Friske bær er kanskje best.

Jeg synes forresten at et lag med vaniljekrem nærmest er obligatorisk i en bløtkake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes bringebærmousse er det beste fyllet til bløtkake, evt pisket krem blandet med moste bringebær/bringebærsyltetøy og hakkede valnøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippopotamus

Ha kakao i sukkerbrødet.

Del sukkerbrødet i to og smør en halv boks creme fraice på bunnen. Legg på et tykt lag jordbær, kiwi og hermetisk fersken i skiver og et lag krem oppå der (pisk en boks og bruk ca 1/3 her).

Smør resten av creme fraicen på og rundt kaka, og smør resten av kremen oppå der igjen. Pynt med masse av den samme frukten, fortsatt i skiver.

Kjempegodt :sikle: og slett ikke mektig og kvalmende slik de fleste bløtkaker er.

(Selv bruker jeg bare halv mengde sukker i sukkerbrødet og usøtet krem, men de fleste vil sikkert ha den litt søtere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget mitt er et lag med vanlig krem og kiwi og et lag med romkrem. Dynke med sprite eller en eller annen fruktbrus.

Bruk hjemmelaget syltetøy i kaken ..det smaker ikke så .. hum syltetøy ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig godt med ferske jordbær og vaniljekrem som fyll, pyntet med vanlig krem og jordbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Dynk bunnen med kaffe og melk, ha krem i midten og krem oppå og rundt. Kok kokesjokolade og fløte til en tykk krem og ha oppå kaken. Kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland hele ferske bringebær inn i kremen som du har i midten av kaka (gjør ikke noe om de blir litt most).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deler sukkerbrødet i tre - dekker nederste lag med bringebærsyltetøy - dekker med oppskåret banan og dekker med et godt lag med krem. Neste lag legger jeg på bringebærsyltetøy - (evt. banan) og en boks vaniljekrem.

Dekker hele kaken med krem - og legger marsipanlokk på.

Har bare fått veldig gode tilbakemeldinger på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag sjokolade mousse som du setter til avkjøling i en bolle i kjøleksapet noen timer.

Dynk sukkerbrødet med eple juice.

Pisk kremfløte og bland det med 3-4 ss bringebær syltetøy / ferske bringebær.

Ha halvparten av bringebærkremen i det første laget, sjokolade mousse på det andre. Smør resten av bringebærkremen på toppen og sidene av kaken. Pynt med friske bringebær og sjokolade spon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese gjennom svarene så kanskje du har fått samme forslag allerede....

Jeg bruker vaniljekrem, vanlig krem, bringebær syltetøy, banan også dyner jeg bunnen med saften fra ananas bokser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Til min samboers bursdag lager jeg:

Bunn dynkes med saft, nederste laget er krem blandet med jordbær og banan. Neste lag får et tynt lag syltetøy og så vaniljekrem. Pyntes med krem og friske jordbær.

Til min bursdag lager jeg:

Likt som samboers, men jordbær og banan byttes ut med bringebær og blåbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du lager med vanilje krem, lag hjemmelaget, det er 10 000 ganger bedre!!! og nesten like enkelt som å blande ut fra en pose

du kan veldig fint bruke frosne eller feske bær, bringbær er min favoritt, men jordbær er godt det også!

hm... kanskje jeg skal lage bløtkake, og jeg som egentlig ikke er så glad idet, farlig tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg bruker aldri syltetøy i bløtkakefyll, det blir alt for søtt. Jeg foretrekker friskere kaker, f.eks romkrem, vanlig krem, masse moset hermetisk aprikos (slipper å dynke når man fyller kaken), hakket sjokolade eller tyktflytende sjokoladesaus på toppen. (Evt marsipanlokk)

Eller romkrem, bringebærfromasj blandet med frosne bringebær, vanlig krem.

Et tips om du står i sommervarmen og lager bløtkake; rydd plass til kakefaatet i kjøleskapet på forhånd. Hold alle ingredienser i kjøleskapet så lenge som mulig. dersom det er veldig varmt blir ikke kremen stiv nok, smelt et par plater gelantin og bland i. Hiv kaka inn i kjøleskapet så fort som mulig. Hvis kaka skal brukes et halvt til ett døgn senere, kan det være fordel å fylle med frosne bær (eks bringebær) . Det holder temperaturen i kaken lav mens du fyller/pynter den.

Mine kaker skal være avbalansert friske/søte, det passer derfor å ha masse frukt og bær i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landra

Hei!

Bløtkaken ble kjempe god. Hadde først jordbærsyltetøy og vaniljekrem, og på andre bunnen hadde jeg kremfløte og jordbær skiver. På toppen hadde jeg krem og jordbær. :)

Takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...