Gjest King James Skrevet 10. juni 2006 #1 Skrevet 10. juni 2006 Et dumt spørsmål fra et menneske uten intelekt men staves var... hvar eller var `?
Gjest Bodillen Skrevet 10. juni 2006 #3 Skrevet 10. juni 2006 Det er stort sett disse "spørre-ordene" som skrives med h først: hvem, hva, hvorfor osv...
Cherie Skrevet 10. juni 2006 #5 Skrevet 10. juni 2006 Et dumt spørsmål fra et menneske uten intelekt men staves var... hvar eller var `? ← Får jeg foreslå ordbok?
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #7 Skrevet 10. juni 2006 En grei huskeregel er at det som regel er stum h kun hvis h-en uttales som en v på nynorsk/dialekter. Et eks: kvifor-hvorfor Staves med h pga v-en på nynorsk. valp-valp staves uten h, siden man ikke kan si "kvalp" på nynorsk. "var" er dessuten preteritum av verbet "å være", og der er det heller ingen h. Man uttaler ikke dette verbet med en k uansett dialekt. var dette forståelig?
Brunhilde Skrevet 10. juni 2006 #8 Skrevet 10. juni 2006 En grei huskeregel er at det som regel er stum h kun hvis h-en uttales som en v på nynorsk/dialekter. Et eks: kvifor-hvorfor Staves med h pga v-en på nynorsk. valp-valp staves uten h, siden man ikke kan si "kvalp" på nynorsk. "var" er dessuten preteritum av verbet "å være", og der er det heller ingen h. Man uttaler ikke dette verbet med en k uansett dialekt. var dette forståelig? ← For å være helt ærlig, så nei, absolutt ikke forståelig i det hele tatt!
Malama Skrevet 10. juni 2006 #9 Skrevet 10. juni 2006 (endret) valp-valp staves uten h, siden man ikke kan si "kvalp" på nynorsk. Du bomma nok litt der, man KAN nemlig si kvalp på nynorsk... Det er faktisk hovedformen, valp er bare en klammeform.... kvalp [valp] el. kvelp m1 (norr hvelpr, jf sv *valp, da. *hvalp) 1 unge av hund (el. dyr av hundefamilien) få k-ar 2 neds: ung, nasevis person; grønskolling, (ung) tosk gutek- Derfor var det SLETT IKKE FORSTÅELIG nei.... Men ellers er det ingen tvil om at det staves VAR, det hovedspørsmålet i tråden var. Endret 10. juni 2006 av Malama
Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2006 #10 Skrevet 10. juni 2006 En grei huskeregel er at det som regel er stum h kun hvis h-en uttales som en v på nynorsk/dialekter. Et eks: kvifor-hvorfor Staves med h pga v-en på nynorsk. valp-valp staves uten h, siden man ikke kan si "kvalp" på nynorsk. "var" er dessuten preteritum av verbet "å være", og der er det heller ingen h. Man uttaler ikke dette verbet med en k uansett dialekt. var dette forståelig? ← Jeg tok poenget ditt.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #11 Skrevet 10. juni 2006 Du bomma nok litt der, man KAN nemlig si kvalp på nynorsk... Det er faktisk hovedformen, valp er bare en klammeform.... Derfor var det SLETT IKKE FORSTÅELIG nei.... Men ellers er det ingen tvil om at det staves VAR, det hovedspørsmålet i tråden var. ← Hehe, ok da klarte jeg å trekke fram unntaket fra regelen. men det er nå min norsklærer som har lært meg den regelen. Spørreordene som man jo staver med k på nynorsk får også en stum h på bokmål. Det er regelen. Men ingen regel uten unntak. Språk er noe som har utviklet seg over tid, og ikke er blitt skreddersydd rundt noen regler
Malama Skrevet 10. juni 2006 #12 Skrevet 10. juni 2006 (endret) Argumentasjonen faller helt i grus ettersom KVALP er hovedformen av ordet på nynorsk da, og argumentet baserer seg på at man ikke kan skrive det... Så da er poengt litt søkt... Jeg skjønner på et vis hva poenget er altså. Dvs, jeg skjønner godt når jeg skal skrive H eller ikke, og sammenhengen mot K på nynorsk men som sagt, argumentasjonen bak det "poenget" henger ikke på grei på det hele tatt, og da er det ikke akkurat logisk... Men at spørreordene som på nynorsk går med K er med H på bokmål er greit nok. DEN regelen er grei. Edit to add: Ja, du trakk frem et eksempel som om ikke annet viser at du ikke kan nynorsk Og "ingen regle uten unntak" Tror nok norkslæreren din i sin til forumlerte dette noe annerledes enn det du gjorde her. For poenget bak "regelen" skjønner jeg. Men det fremkom altså helt bak mål Men, vi har vel løst hovedproblemet. Det staves VAR. Og gitt trådstarter link til ordbok. Og anbefaler bruk av den, samt litt generell tankegang rundt logikk, som det du henviste til om at det tros alt kommer av "å være". DET henger på greip Endret 10. juni 2006 av Malama
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #13 Skrevet 10. juni 2006 Argumentasjonen faller helt i grus ettersom KVALP er hovedformen av ordet på nynorsk da, og argumentet baserer seg på at man ikke kan skrive det... Så da er poengt litt søkt... Jeg skjønner på et vis hva poenget er altså. Dvs, jeg skjønner godt når jeg skal skrive H eller kke, men, som sagt, argumentasjonen bak det "poenget" henger ikke på grei p det hele tatt, og da er det ikke akkurat logisk... ← Hvis vi holder ordet "valp" utenfor, siden det er et unntak fra regelen, så klarer du vel å se logikken i dette? På barneskolen lærte vi en regle om "i-en og y-en som gikk på byen, så traff de j-en, men ville ikke seen". Dvs aldri j foran i og y som man lærer i regelen. Men likevel skriver man "kjip". Bør man slutte å lage slike huskeregler siden det finnes ett untak? Som sagt har språk utviklet seg over tid, og de stumme bokstavene vi har henger igjen fordi ordene har forandret seg (ble kortere).
Scorpina Skrevet 10. juni 2006 #14 Skrevet 10. juni 2006 Et dumt spørsmål fra et menneske uten intelekt men staves var... hvar eller var `? ← For det første er det ikke noe som heter "hvar" - ergo er svaret : var. Og for det andre - bare for å være _ekstra_ kverulant - det skrives "intellekt" Så vet du det Med det sagt så er det utrolig hvor dårlig stelt det står til med helt vanlig norsk-kunnskap i dag. Folk skriver visst/hvis, hvordan/vordan, og/å, hvilke/vilket i ei salig mølje... Er skolene SÅ dårlige på å undervise elever eller koker det bare ned til dårlig kunnskap..? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #15 Skrevet 11. juni 2006 For det første er det ikke noe som heter "hvar" - ergo er svaret : var. Og for det andre - bare for å være _ekstra_ kverulant - det skrives "intellekt" Så vet du det Med det sagt så er det utrolig hvor dårlig stelt det står til med helt vanlig norsk-kunnskap i dag. Folk skriver visst/hvis, hvordan/vordan, og/å, hvilke/vilket i ei salig mølje... Er skolene SÅ dårlige på å undervise elever eller koker det bare ned til dårlig kunnskap..? :klø: ← Slik jeg har skjønt det så har TS dysleksi, da trenger han ingen moralpreken fra deg om dårlig norskundervisning osv. Og det er viktig at folk med skrivevansker ikke blir redd for å spørre av frykt for at de skal få et slikt svar som dette her. Det er av å stille spørsmål man lærer. Til TS: manglende skriveferdigheter pga dysleksi har ingenting med intelligens å gjøre. Derimot at mennesker som har alle forutsetninger for å lære seg rettsskrivning ikke gidder å lære seg det er ikke bra. TS: Stå på!
Scorpina Skrevet 11. juni 2006 #16 Skrevet 11. juni 2006 Jada gjest - men hvis du leste mitt innlegg riktig - så var min siste kommentar IKKE myntet på h*n (TS) - men på "folk" generelt. Hvis det ikke var helt klart - så beklager jeg!
Gjest d'Arc Skrevet 11. juni 2006 #17 Skrevet 11. juni 2006 SÅ mange svar på et "var eller hvar" - spørsmål. Ikke verst altså!
Malama Skrevet 11. juni 2006 #19 Skrevet 11. juni 2006 Hvis vi holder ordet "valp" utenfor, siden det er et unntak fra regelen, så klarer du vel å se logikken i dette? På barneskolen lærte vi en regle om "i-en og y-en som gikk på byen, så traff de j-en, men ville ikke seen". Dvs aldri j foran i og y som man lærer i regelen. Men likevel skriver man "kjip". Bør man slutte å lage slike huskeregler siden det finnes ett untak? Som sagt har språk utviklet seg over tid, og de stumme bokstavene vi har henger igjen fordi ordene har forandret seg (ble kortere). ← Jeg har helt klart sagt at jeg skjønte å se den logikken som var forsøkt poengtert, bare at argumentajsonen falt helt sammen. Men, joda, jeg skjønner når jeg skal bruke H (selv uten å tenke via nynorsk) og sammenhengen med K på nynorsk, det har jeg jo sagt det. Så jada, jeg skjønner "logikken", og jeg mner ikke at man ikke skal lage huskeregler selv om det finnes unntak ettersdom språket også utvikler seg, som du sier. (nå er ikke "kvalp" en "utvikling av språket da", men det er en annen sak) Unsett, vi har da klart å få svar på spørsmålet, nemlig altså VAR! (Og jeg er langt større tilhenger av tabkerekken om at det stammer fra "å være", jeg da)
Gjest Catwoman Skrevet 11. juni 2006 #20 Skrevet 11. juni 2006 På barneskolen lærte vi en regle om "i-en og y-en som gikk på byen, så traff de j-en, men ville ikke seen". Dvs aldri j foran i og y som man lærer i regelen. Men likevel skriver man "kjip". Bør man slutte å lage slike huskeregler siden det finnes ett untak? Som sagt har språk utviklet seg over tid, og de stumme bokstavene vi har henger igjen fordi ordene har forandret seg (ble kortere). ← Den reglen faller vel mer og mer ut - fordi det faktisk har blitt en del ord som skriver med jy eller ji.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå