Gjest Sabia Skrevet 10. juni 2006 #1 Skrevet 10. juni 2006 Jeg skal lage ananas iskrem!! Tenkte å bruke en grunnoppskrift på is, og så knuse ananas (fersk) med litt sukker/vaniljesukker (i mangel av vaniljestang...) Er det brukandes? Jeg vil altså lage iskrem og ikke sorbet! Noen som evt har en oppskrift?
Arkana Skrevet 10. juni 2006 #2 Skrevet 10. juni 2006 Det hørtes brukandes ut ja. Her er min grunnoppskrift på iskrem: 5 dl fløtemelk (jeg pleier å bruke en liten kartong kremfløte og resten melk) has i en kjele med 1,7 dl sukker og 2 ts vaniljesukker og varmes opp. Pisk fire eggeplommer sammen i en bolle. Pisk gradvis inn den varme fløten og hell alt tilbake i kjelen og varm forsiktig opp under omrøring til blandingen tykner. Hell i bollen, legg på plastfolie helt ned på blandingen (forhindrer snerk) og sett i kjøleskap til den er kald. Ha i det du ønsker av smakstilsetning (enkelte ting kan du tilsette når du varmer opp fløten, f.eks. sjokolade, kaffepulver osv) og frys i iskremmaskin eller legg i fryseren. Det er ikke sikkert du trenger ekstra sukker når du knuser ananasen, iskremen er ganske søt som den er.
Gjest Sabia Skrevet 10. juni 2006 #3 Skrevet 10. juni 2006 Takk Arkana!! Lurer bare på, hvor mye ananas tror du jeg trenger? Jeg har 6 dl fløte stående, så da blir det jo dobbel oppskrift. Jeg har to ananaser - "vanlig størrelse". Du er vel en knupp vel!!
Arkana Skrevet 10. juni 2006 #4 Skrevet 10. juni 2006 I iskremoppskrifter er det ikke så nøye med hvor mye du har i, det kommer an på hvordan du selv liker smaker. De fruktiskrem-oppskriftene jeg ellers har ser ut til å inneholde alt fra 250-500 g frukt for en slik porsjon iskrem. Jeg ville begynt med den ene og hakket den opp og blandet med den kalde iskremblandingen (før du fryser altså) og smak om jeg syntes det var nok ananas og så evt hatt i mer etterpå.
Gjest Sabia Skrevet 10. juni 2006 #5 Skrevet 10. juni 2006 Jeg brukte 1 ananas, det ble ca 5 dl most ananas etter at jeg hadde hatt det i hurtigmixeren. Virker som det er passelig, så serverer vi den andre ved siden av tenkte jeg!! Igjen, tusen takk Arkana!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå