Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2006 #1 Skrevet 10. juni 2006 Har observert at dette er den nye ticken til KGs gjester. Enten det gjelder kjønnsfrisering eller åpne forhold eller hva nå enn! Uansett hva dine argumenter er, kan du banne på at den eldre garde kommer og forteller deg at de har fler år bak seg og vet bedre. La oss ta disse to eksemplene jeg kom med. Kjønnshår: Om en trives best med utseende/følelsen av et barbert/delvis barbert kjønn, vil en da "oppdage kruttet" som 45-åring og alt blir mye bedre der nede med hår? Er man ung dum og naiv fordi man raker litt her og der noen dager i uka? Og foretrekker jevnaldrende (kan bare snakke for meg selv her da som er 20) gutter/mannfolk en moden erfaren kvinne oppi 40-årene? For jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar på dette. Jeg tror disse "godt voksne" menneskene (ville godt voksne mennesker drevet på sånn her? ) begynner å innse at eggene deres begynner å bli gamle, overgangen kommer snikende og de vil aldri få tilbake sin ungdom. Så klart er det ikke slik for alle, men jeg mistenker at disse glefsende 40+ har det slik. Åpent forhold: Her kan jeg igjen bare snakke for meg selv. Jeg har vært borti utroskap før, og det er det mest sårende jeg har opplevd. Om en har kjæreste skal en holde seg til henne/han og heller bryte om en vil utforske nye kjønnsorganer. Dette er nå mitt syn på saken iallfall. Men det er nå bare midlertidog, for jeg er blitt fortalt at jeg er svært ung og vil få glede av åpne forhold når jeg kommer opp i årene. Dette tror jeg faktisk ingenting på. Jeg tror denne kvinnen sliter psykisk med å forholde seg til situasjonen, da hun må bekrefte fler ganger at de har det så fint, at de elsker hverandre osv. Hvis det funker for dere å drive på med fler, så er det greit nok. Men vis respekt for at andre ikke ønsker å dele kjæresten sin med resten av verden uten at alder skal spille noen rolle. Jeg får nesten vondt inni meg når jeg leser slike svar. Ikke fordi de treffer meg så godt (føler meg muligens som en liten drittunge, men det får så være - det gjør jeg ofte uansett :D ) men fordi jeg er redd for å ende opp slik selv. 40 år og usikker på seg selv. Sitte på internett og rakke ned på andre og søke bekreftelse av at mine "uvanlige" interesser er helt ok, og får jeg motgang, ja da skylder jeg på at jeg er eldre og klokere, og ber mine meddebattanter legge seg ned på stellebordet igjen. Jeg håper ikke jeg blir så usikker på meg selv
Nabodama Skrevet 10. juni 2006 #3 Skrevet 10. juni 2006 Så det innlegget du nevner om åpne forhold, og jeg som er godt over 30, vil heller ikke leve slik. Folk er forskjellige, og jeg synes det var nedlatende å trekke inn alderen din i denne sammenhengen. Når det er sagt, så er det jo sånn at på noen ting endrer man seg, på andre ikke. Har man sterke meninger eller følelser rundt et emne, så bevarer man gjerne den oppfatningen. Mens man kan skifte mening når det gjelder andre ting. Det som er med oss som er eldre, er at vi har et bredere erfaringsgrunnlag enn dere som er rundt 20 år. Vi kan se oss tilbake, og se at vi har gjort både gode og dårlige valg her i livet, og at ikke alt ble som vi hadde tenkt. Dere har jo alt foran dere, dere skal gjøre mange valg, som vil danne et plattform for dere senere. Det er ikke dermed sagt at deres meninger er dårligere enn våre, men grunnlaget er annerledes. Også er det sånn at vi som er eldre gjerne har blitt litt "satt". Vi har godt av å få noen innspill fra noen som er litt "freskere" enn oss. Jeg nevnte erfaringsgrunnlag i sted. Det er IKKE bare av det gode. Vi blir jo formet av våre erfaringer. Noen er blitt trangsynte med årene, fordømmende mot andre som ikke mener det samme som dem, eller lever på samme måte. Andre har opplevd lite, disse har et mer begrenset erfaringsgrunnlag enn mange andre på samme alder. Andre har opplevd mye, både av godt og vondt. Cluet er at også vi som har noen år på baken er forskjellige. Erfaringsgrunnlaget gir oss likevel en fordel. Vi har vært gjennom en del ting før, og vet litt mer om hva som er gode valg og ikke. Jeg holder meg for eksempel langt unna menn som betyr trøbbel, uansett om jeg har følelser for vedkommende. Datteren min på 18 visste alt best da hun var 16, og ville IKKE høre på råd fra mor. Nå ser hun at hun faktisk gjorde mye dumt da, som hun IKKE ville gjort nå. Basert på de erfaringene hun fikk, ser hun at enkelte ting ikke var særlig lurt. En har altså bedre grunnlag til å velge for seg selv når man blir eldre, men ens meninger er ikke alltid gjeldende for andre, fordi andre gjerne har et helt annet sett med erferinger, og et helt annet liv.
Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2006 #4 Skrevet 10. juni 2006 Veldig enig. Så klart vet de bedre, de som er eldre enn meg. Ellers hadde de jo vært tregt utviklet. Men de som skal være så "gamle og vise" bør da mest av alt vite bedre enn å sitte på sin høye og hvite hest og se ned på yngre og håne dem og si at alt vi sier er på grunnlag at vi er unge. Hvem vet, kanskje jeg og blir for lat til å ta vare på kjønnshårene mine når jeg blir eldre. Kanskje jeg tilogmed trives med hår når jeg blir oppi årene. Men det er slik som jeg er NÅ som jeg vil (og nesten krever) at folk skal respektere meg for. Det er ikke for lite forlangt når det er en ting som kun går utover meg selv og min kropp.
Gjest 2324 Skrevet 10. juni 2006 #5 Skrevet 10. juni 2006 Men det er slik som jeg er NÅ som jeg vil (og nesten krever) at folk skal respektere meg for. ← Selvfølgelig! Og det er dagens "stauts" man må ta utgangspunkt i, uansett hvor ung/gammel man er. Ingen vet hva morgendagen bringer.
Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2006 #6 Skrevet 10. juni 2006 Akkurat. Jeg sto faktisk her og tenkte på at jeg er halvveis til 40 og lurer på hvordan jeg kommer til å se på nå-tidens meg. Jeg ser jo bare tilbake til da jeg var 16 og hvor barnslig jeg egentlig var. Det er 4 år, hva med 20 års forskjell? Rart å tenke på. Det eneste en kan gjøre er å se på det som en livserfaring og tenke en skal oppføre seg som en klovn mens en kan. Jeg vil iallfall ikke framskynde min modenhet og voksenhet pga hva noen i et forum sier.
Nabodama Skrevet 10. juni 2006 #7 Skrevet 10. juni 2006 Veldig enig. Så klart vet de bedre, de som er eldre enn meg. Ellers hadde de jo vært tregt utviklet. Men de som skal være så "gamle og vise" bør da mest av alt vite bedre enn å sitte på sin høye og hvite hest og se ned på yngre og håne dem og si at alt vi sier er på grunnlag at vi er unge. Hvem vet, kanskje jeg og blir for lat til å ta vare på kjønnshårene mine når jeg blir eldre. Kanskje jeg tilogmed trives med hår når jeg blir oppi årene. Men det er slik som jeg er NÅ som jeg vil (og nesten krever) at folk skal respektere meg for. Det er ikke for lite forlangt når det er en ting som kun går utover meg selv og min kropp. ← Nå tror jeg du misforsto meg litt. De som er eldre vet bedre når det gjelder SEG, ikke nødvendigvis når det gjelder deg eller andre mennesker.
Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2006 #8 Skrevet 10. juni 2006 Jo det var slik jeg forstod deg, jeg bare fortsatte med mitt prat uten å virke som jeg forstod deg, tror jeg Jeg mente også generell livserfaring, der tror jeg nok de vet bedre. Men de vet ikke bedre om hårstell og MINE følelser enn meg. Tror vi skjønte hverandre nå?
Nabodama Skrevet 10. juni 2006 #9 Skrevet 10. juni 2006 Ja, nå skjønner vi hverandre, og vi er visst enige også
Cognizance Skrevet 10. juni 2006 #10 Skrevet 10. juni 2006 Jeg synes det er rimelig opplagt at alder, livserfaring o.l. spiller inn på mye av det som blir diskutert her på KG. At noen som er litt eldre påpeker det betyr ikke at de er usikre på seg selv og prøver å klubbe yngre i hodet med en "jeg er eldre enn deg så hold kjeft"-argumentasjon. Men det er sikkert noen som bruker alder som usaklig autoritet pga usikkerhet også.
punktom Skrevet 10. juni 2006 #11 Skrevet 10. juni 2006 Av hva jeg har lest i de trådene så er du, Towelie, noen par hakk modnere enn disse gamle gutta. Modenhet har ikke alltid noe med alder å gjøre.
Nabodama Skrevet 10. juni 2006 #12 Skrevet 10. juni 2006 Grad av modenhet har sammenheng med evne til å reflektere, etter min mening.
Nita Skrevet 10. juni 2006 #13 Skrevet 10. juni 2006 Grad av modenhet har sammenheng med evne til å reflektere, etter min mening. ← Here...here...som jeg skulle sagt det selv
Gjest Embla s Skrevet 10. juni 2006 #14 Skrevet 10. juni 2006 Jeg er enig med deg i at det blir håpløst å argumentere med at "bare vent til du blir voksen og moden, da vil du nok forstå dette bedre (lille venn *klappe på hodet*)". Og det er jo tullete å tro at alle på 40 er mer reflekterte og modne enn alle på 20. Men jeg tror i allefall at de fleste av oss blir mer modne, reflekterte og selvsikre jo eldre vi blir, heldigvis. Hvis ikke hadde det jo vært ett eller annet veldig snodig. At du Towelie sikkert er mer reflektert enn mange på 40 tviler jeg ikke ett sekund på. Men tviler heller ikke på at du vil ha andre verdier og synspunkter om tjue år!
Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2006 #15 Skrevet 10. juni 2006 Takk for mange fine og fornuftige svar! Jeg er lamslått, trodde folk skulle kaste et drøss med pepper på meg! Eller kanskje de føler seg truffet
Viviwoom Skrevet 10. juni 2006 #16 Skrevet 10. juni 2006 synes heller ikke at modenhet nødvendigvis har noe med alder å gjøre. Det er mer enn nok godt voksne mennesker som egentlig ikke kjenner seg selv spesielt godt, og det er også unge som har massevis av selvinnsikt. Enkelte menneskers utsagn skal man rett og slett ikke henge seg opp i, om de så lever til å bli100 år
Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2006 #17 Skrevet 10. juni 2006 Nei jeg prøver å ikke henge meg opp i det, men det er frustrernde når en prøver å delta i en diskusjon så lir du avblåst fordi du er yngre. Merkelig fenomen, det her. De som bedriver denne typen hersketeknikk virker generelt som noen griser utifra det de skriver. Vulgære og overfikserte på seksuell erfaring. Huffameg.
Mona32 Skrevet 10. juni 2006 #19 Skrevet 10. juni 2006 På GENERELL basis er vel de fleste på 40 mer moden enn en 20-åring (det håper jeg i hvertfall!!!). Desverre er det noen, som er kommet opp i årene, som bruker alder som en hersketeknikk i diskusjoner, og det er kjempesynd! Har bestandig hatt den innstillingen at man skal lytte til det som blir sagt, uansett hvem som kommer med innspill!!! De som velger å la være å lytte pga alder eller andre grunner, anser jeg som hovmodige og arrogante - kort sagt: ingen hyggelig person!!!
Gjest splæsj Skrevet 10. juni 2006 #20 Skrevet 10. juni 2006 Jeg har ikke lagt merke til det. Kanskje det er fordi jeg er blant dem med livserfaring som vet best, da? Det må det være. Towelie, du er alt for for ung, du har ikke peiling på dette her!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå