yvoesp Skrevet 10. juni 2006 #1 Skrevet 10. juni 2006 Vi skal selge huset vårt og bygge nytt på mitt hjemsted. Innen da har vi litt oppussing som gjenstår her vi bor. På soverommene har vi panelt vegger og tak og lagt ned "skipsdekkgulv" i laminat. Dessuten er tre av fire vinduer helt nye + dører i alle rom. Vindfanget og gangen har fått samme utførelse, men med "fliser" på gulvet (laminat). Badet er nyoppusset (helfliset) og alle vannrør er skiftet ut. (ny terassedør i stuen nylig) Det vi synes vi må "fikse opp" er: Stuen: gulv. Bør vi også male veggene hvite/lyse for å følge trenden som er nå? Veggene er grønne nå (matt ). Ja, det høres sikkert fælt ut, men alle som kommer inn i stuen vår, synes at vi har det svært så pent og harmonisk, så for ille kan det ikke være.. Kjøkkenet: gulv, stekeovn/komfyr & benkeplate (det som er nå er gamle greier i spygrønt). Hvitevarene er integrert. Oppvaskmaskin nylig erstattet med ny. Veggene er i fargen "latte" og kan vel gjerne forbli slik. Underetasjen består av kjellerstue, bod, vaskerom og et disp. rom som kan brukes som ekstra soverom, kontor e.l. Bør vi gjøre en innsats her nede også, eller er det nok med hovedet.? Alt er i utg.pkt. av enkel standard nede, men vi har forlenget boden til 5 kvm, skiftet ut 2 av 3 innerdører og panelt vegger på vaskerom. Planlegger å flislegge gulvet på v.r. og sette opp glassbyggestein- vegg. Ellers ny kjellerdør da den vi har nå er halv glass/ halv tre for å si det sånn. Ute: malte huset for 4 år siden og er begynt å male gjerder på ny iår. Hagen består av tujahekk langs inngang fra port, bærbusker x antall, Rhodedendron i ulike str og farger. Ca. 700 kvm inngjerdet hage totalt. Tips til hva vi kan gjøre for å få flest mulig bud... Er det noen vits i å pusse opp for mye hvis folk egentlig kommer til å male vegger etc før innflytting likevel... Kan legge til at det er mange turstier ( landlig område), svær barnehage, ny skole kommer og butikk i gåavstand. Svært populært boområde da det ligger sentralt i forholdt til fasiliteter i og rundt sentrum, og det bygges stadig nye boenheter. Huset vårt er forøvrig fra 60 tallet med påbygg rundt 80. Rundt 150 kvm. Kjøkkenet er vel et pluss med sine 22 kvm?...
Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2006 #2 Skrevet 10. juni 2006 Jeg ser etter leiligheter da, men jeg ser etter at det jeg må gjøre selv ikke er tidkrevende... Så om noe er malt i "feil" farge betyr ikke det så mye, male kan jeg gjøre selv. Jeg er opptatt av at gulvflater er bra, og at bad og kjøkken ser ok ut
Amadea Skrevet 10. juni 2006 #3 Skrevet 10. juni 2006 Det jeg har hört er at det ikke lönner seg ökonomisk aa pusse opp stuer, soverom etc. Du faar ikke igjen for dette naar du selger. Jeg fikk raad om at man enten skulle pusse opp bad eller kjökken, dette var noe man kunne sitte igjen med en gevinst paa etterpaa. Det er sikkert lurt aa höre med en eiendomsmegler eller annen ekspert.
Gjest gjesta Skrevet 10. juni 2006 #4 Skrevet 10. juni 2006 Jeg ville så absolutt ha kontaktet en eller helst to gode eiendomsmeglere. Det er godt å få inn noen friske øyne, med salgserfaring. De ser ganske fort hva som bør/bør ikke gjøres. De kjenner markedet i deres boområde, og vet hva dere må forvente å konkurrere med. De kan også si noe om hva som kan lønne seg økonomisk, generelt sett.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #5 Skrevet 10. juni 2006 Tror det viktigste er å rydde. Fjern alle reiseminner, bryllupsbilder, barnehageprosjekter, osv. Når du tror du har ryddet vekk nok, rydd litt til.
Gjest -eline- Skrevet 10. juni 2006 #6 Skrevet 10. juni 2006 Det jeg har hört er at det ikke lönner seg ökonomisk aa pusse opp stuer, soverom etc. Du faar ikke igjen for dette naar du selger. Jeg fikk raad om at man enten skulle pusse opp bad eller kjökken, dette var noe man kunne sitte igjen med en gevinst paa etterpaa. Det er sikkert lurt aa höre med en eiendomsmegler eller annen ekspert. ← Jeg tror nok dette er motsatt... Kjøkken og bad er alltid dyrt å pusse opp (med mindre det er mindre kosmetiske grep man kan gjøre), stue/soverom er vanligvist veldig billige å pusse opp og man kan dermed gjøre boligen med attraktiv med et enkelt grep uten at det koster noe særlig.
Nabodama Skrevet 10. juni 2006 #7 Skrevet 10. juni 2006 For meg er førsteinntrykket viktig. Det vil si at det ser pent og ordentlig ut, både inne og ute, og at ting er skikkelig gjort. Gårdsplass og det som er gjort av arbeid ute (terasser, kantstein, heller osv) må ikke se lurvete ut. Når det gjelder kjøkken og bad, vil jeg helst at disse er "up to date", resten av rommene er greie å ta selv. Kjøkken og bad, bør altså helst være relativt nyoppussede, men i en nøytral smak. Jeg ville ikke kjøpt noe som krever mye jobb for å få det i skikkelig stand.
Gjest Gjesta Skrevet 10. juni 2006 #8 Skrevet 10. juni 2006 Nøytral stil på kjøkken og bad er viktig, ja. Det nytter lite for meg at badet er nyoppusset, hvis det er digre delfinfliser på veggene og knallfarget innredning, for eksempel. Da blir dilemmaet at det jo er nyoppusset, men at man egentlig ikke liker stilen.
Gjest Embla s Skrevet 10. juni 2006 #9 Skrevet 10. juni 2006 Da jeg skulle kjøpe, gikk jeg bevisst etter et sted med litt utdaterte farger og håpløs innredning. Slapp budrunde der. Da jeg skulle selge noen år senere hadde jeg pusset opp kjøkkenet og ryddet vekk MYE av møbler og interiør før visning. Jeg la også nytt gulv rett før visning. Megler mente dette var tull, men jeg er sikker på at et pent gulv er veldig viktig for helhetsinntrykket. Og denne gangen ble samme objekt solgt med en lang budrunde. Jeg tror jeg ville satset på pene gulv, maling (lyst og nøytralt) og flikket litt på småting, og ellers brukt energi på rydding og styling før visning.
Gjest Gjesta Skrevet 10. juni 2006 #10 Skrevet 10. juni 2006 På meg virker det som om mange helst vil flytte rett inn, mer eller mindre. Og da er en oppdatert leilighet grei, hvis den, som sagt, er nøytralt innredet. Selv ser vi for tida på leiligheter/rekkehus i kategorien småslitt fra 80-tallet, og vet at vi må pusse opp, og da nytter det lite med fresh farge på veggene, da kan det like gjerne se dårlig ut, så lenge det ikke er infisert med mugg osv.
Arkana Skrevet 10. juni 2006 #11 Skrevet 10. juni 2006 Det må se rent, pent og velholdt ut. Vi er ikke interessert i store oppussingsprosjekter og betaler heller mer for pent oppussede og nøytrale bad og kjøkken. Fargen på veggene er ikke så vesentlig, det er lett å male over. Gulvene er heller ikke så nøye, det er enkelt å legge parkett, men fine gulv er et pluss likevel. Stort kjøkken er veldig viktig, jeg elsker å lage mat og tilbringer en del tid på kjøkkenet. Ellers er det en del andre ting som teller for oss, vi vil f.eks. absolutt ikke ha åpen kjøkkenløsning. Så fremt det ikke er noen veldig dramatiske farger på veggene ville jeg ikke tatt meg bryet med å male dem, jeg har inntrykk av at veldig mange maler veggene når de flytter inn uansett, folk har så ulik smak. Jeg ville ikke likt grønn stuevegg, men det er ikke noe jeg ville vektlagt nevneverdig under en visning.
Amadea Skrevet 10. juni 2006 #12 Skrevet 10. juni 2006 Jeg tror nok dette er motsatt... Kjøkken og bad er alltid dyrt å pusse opp (med mindre det er mindre kosmetiske grep man kan gjøre), stue/soverom er vanligvist veldig billige å pusse opp og man kan dermed gjøre boligen med attraktiv med et enkelt grep uten at det koster noe særlig. ← Det var derfor jeg skrev enten bad eller kjökken. Det var det vi ble raadet til da vi var i samme situasjon. Men det varierer nok fra situasjon, derfor raader jeg TS til aa höre med en eiendomsmegler e.l.
Gjest Rognebær Skrevet 10. juni 2006 #13 Skrevet 10. juni 2006 Det teiteste jeg vet er helt nyoppussede bad eller kjøkken på visning, hvor rørene knapt nok er koblet til engang. SÅ kjipt dersom det er i en stil jeg absolutt ikke liker. Vil mye heller gjøre det selv og få det sånn jeg vil ha det. Skal dere gjøre det, velg for all del noe aldeles nøytralt. Vegger etc er greit å male selv uansett. Det viktigste for meg på visning er at planløsningen og mulighetene kommer godt frem, og at lysforholdene er gode. Mao: Vekk med tunge og lysstjelende gardiner, ta bort pjus og nips og ikke ha så himla mye møbler heller.
lillesky Skrevet 10. juni 2006 #14 Skrevet 10. juni 2006 Noen vil pusse opp selv, andre vil flytte rett inn uten og gjøre noe. Jeg ville ha malt veggene i stua lyse. Vår stue var mørkegrønn da vi kjøpte huset, og det gjorde huset veldig mørkt og trist. Ville også lagt laminat på gulvet, spesielt hvis gulvet som er der fra før er stygt. Nytt gulv har stor betydning for første inntrykket. Ville også lagt nytt gulv på kjøkkenet, samt skiftet ut de spygrønne varene. Synes det høres ut som om dere har et flott hus! Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2006 #15 Skrevet 10. juni 2006 (endret) Det kommer jo veldig an på målgruppen hva det lønner seg å pusse opp. En sentral leilighet i Oslo, perfekt for unge mennesker/studenter vil det nok lønne seg om er "nøkkelferdig" med oppusset kjøkken og bad, hvite vegger etc. En større enebolig hvor det er forventet at en ressurssterk famile vil være kjøpere, tror jeg ikke det er så stor gevinst i å pusse opp noe særlig. Få vekk rot og "style" litt ja, men ikke noe stort. Hørte om noen som satte inn et nytt Ikea-kjøkken før de solgte huset sitt, som de nye eierene rev ut igjen det første de gjorde. Det samme hadde de gjort med den nye parketten. Da er det jo liten vits... Det vi kommer til å gjøre når vi skal selge vårt "oppussingsobjekt" er å legge penger i utvendig reparasjoner/maling, få en full gjennomgang av det elektriske anlegget evt sette inn nytt sikringsskap, og få en rørlegger til å komme og se på de bråkete rørene våre og slike ting. Hvis vi i tilegg klarer å få huset så rent og pent som mulig med enkle grep, så tror jeg nok vi skal på en ok pris. Endret 10. juni 2006 av Rosin
yvoesp Skrevet 10. juni 2006 Forfatter #16 Skrevet 10. juni 2006 Dere svarer igrunnen for det meste det samme som jeg selv ville gjort/ sagt. Likevel tenker jeg på en måte litt mer "hjelpe meg" når det er snakk om å få det til å se bra ut fra meg som selger, om dere forstår meg Badet er nyoppusset med hvitlakket panel i tak, innfelte spotter, helfliset bad med svarte fliser på gulv + halve vegg, og resten av vegg hvit. Det er nytt wc, dusj, dør og et vindu som er mindre enn det forrige som var der. Før oppussingen var badet todelt med wc i ett rom, og vask/ dusj i neste rom, slik eldre hus ofte er. Fargen var brun, brun og atter brun... Vi slo ned veggen mellom, så nå er alt i ett. Badeinteriøret var vi de første i Norge som bestilte -og det tar lite plass i rommet (likevel utrolig med skapplass etc i det)- så vi følger i det minste trenden da for å si det sånn... Derfor tenker jeg som så at når vi har lagt ut så masse penger på oppussing av bad, vannrør og andre kostbare ting, så er det vel greit å bare skifte ut det "spygrønne" + gulvet på kjøkkenet. Med sine 22 kvm er det et fantastisk førsteinntrykk i seg selv. Vi har spisebord til 12 personer stående på kjøkkenet og likevel er det godt med plass igjen. Egentlig kan jeg ta det grøfste som gulv og slikt som jeg nevnte i første innlegg ettersom dere forsåvidt mener det samme om malingen på rommene som meg. Takk for alle innspill! Dere har vært til god hjelp
yvoesp Skrevet 10. juni 2006 Forfatter #17 Skrevet 10. juni 2006 Tror det viktigste er å rydde. Fjern alle reiseminner, bryllupsbilder, barnehageprosjekter, osv. Når du tror du har ryddet vekk nok, rydd litt til. ← Ja du har nok sikkert rett i dette. Jeg har tenkt på det selv, om ikke akkurat det med reiseminner og bryllupsbilder. Hva mener du med det? For personlig rot på en måte? Jeg planlegger også å få hunden vår ut til foreldrene min en måneds tid før både visning og ev. salg. Da m.t.p. hundehår og allergi, slippe å vaske/ støvsuge 100 ganger på samme sted osv. Ikke minst er tanken at ungene er hos besteforeldrene et par dager før. Bør veggene være minimalt i bruk til bilder etc?
Fakse Skrevet 10. juni 2006 #18 Skrevet 10. juni 2006 Rydd for all del opp på uteområdene før visning, for det er viktig at hagen ser lettstellt og pen ut. En overgrodd hage kan skremme bort folk fordi det ser ut som mye jobb, mens en ryddig hage med nyklippet gress og null "skrot" ser enkel ut å holde i orden. Pass på at huset ikke ser overfyllt ut, få eventuelt fjerna ting. Sa ser det ut som om det er rommelig og har nok plass. Fjern alle personlige eiendeler, både tannbørster og brudebilder. Det får folk til å se sine egne muligheter i huset, i stede for å føle at de invaderer noen andres hjem. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #19 Skrevet 11. juni 2006 Jeg synes det er fryktelig mange med store krav her inne, og dette harmonerer ikke med det jeg har erfart når jeg er på visning. Når jeg er på visning ser det ut som om førsteintrykket til folk er det viktigste, og så driter de i ting som er dyre... Feks i et rekkehus jeg var og så på var kjøkkenet helt losslitt, men malt lyst(skapdørene, jobben var jævlig dårlig utført). Veggene i alle rom var malte, men listene var fra 70 tallet og burde vært skiftet, taket burde males, ledninger hang og slang over alt. Gulvene var heller ikke fine. Badet var fint, men ikke helt vår smak. Folk var helt gæærne. De ville legge inn bud umiddelbart og det var ikke grenser for hva de ville betale. Da lurte jo jeg på om de ikke så det litt losslitte preget jeg så..... Boligen ble solgt dagen etter til langt over takst. Så da tenker jeg at vi går for den "billigere" varianten når vi skal pusse opp vårt bad. Vi har ikke råd til å totalrenovere hele badet, heller ikke tid, jeg må pusse opp før jeg får småttis om et par mnd..... Legge malbar våtromssystem, nye rør over gulv og ny dusj, do og vask, samt opplegg til vaskemaskin. Flisene på gulvet maler vi, lyse. Så får vi håpe det hjelper ved senere salg også..
Gjest gjesta Skrevet 11. juni 2006 #20 Skrevet 11. juni 2006 Da jeg kjøpte bolig så vektla jeg disse tingene: Det måtte ikke være glassfiberstrie på veggene siden det vanskeliggjør oppussing. Badet var gammelt men ok og uten fukt. Kjøkkenet var ok men med en praktisk planløsning. Gulvene var ok. Det eneste jeg gjorde da jeg flyttet inn var å male i stua. Resten er ok så det kan vente til jeg kan ta de ordentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå