Jens Skrevet 10. juni 2006 #1 Skrevet 10. juni 2006 Gutten min på 13 måneder er blitt ganske hardhent. Han syns for eksempel det er kjempegøy å dra meg i håret hardt. Idag hadde han mobilen min i hånden og slo meg i hodet med den i sengen. Han kan også finne på å ta ordentlig tak i ansiktet mitt med nevene sine noe som heller ikke er godt. Når skal man lære dem att dette er vondt?
Gjest også mor Skrevet 10. juni 2006 #3 Skrevet 10. juni 2006 Lær barnet dit det allerede nå du! "få det inn med morsmelken" som det heter
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #4 Skrevet 10. juni 2006 Enig i at man skal lære dem det med en gang, men lurer også på når de begynner å forstå det. :klø:
Gjest allium Skrevet 10. juni 2006 #5 Skrevet 10. juni 2006 De skal jo ikke bare forstå AT det gjør vondt, men at man ikke skal gjøre vondt mot andre, og helst også hvorfor man ikke skal gjøre det. En venninne som er psykiater sa en gang til meg at legger du en sjokolade på bordet foran et barn og sier "ikke spis den", vil en toåring stappe den i munnen likevel. En treåring vil gjøre det så snart du snur ryggen til. En fireåring vil la være av frykt for konsekvensene, mens en femåring vil la være fordi h*n vet det er galt.
Tristessa Skrevet 10. juni 2006 #6 Skrevet 10. juni 2006 En venninne som er psykiater sa en gang til meg at legger du en sjokolade på bordet foran et barn og sier "ikke spis den", vil en toåring stappe den i munnen likevel. En treåring vil gjøre det så snart du snur ryggen til. En fireåring vil la være av frykt for konsekvensene, mens en femåring vil la være fordi h*n vet det er galt. ← I en ideell verden kanskje; jeg synes dette var veldig generalisert...
Gjest Gjest1 Skrevet 10. juni 2006 #7 Skrevet 10. juni 2006 En venninne som er psykiater sa en gang til meg at legger du en sjokolade på bordet foran et barn og sier "ikke spis den", vil en toåring stappe den i munnen likevel. En treåring vil gjøre det så snart du snur ryggen til. En fireåring vil la være av frykt for konsekvensene, mens en femåring vil la være fordi h*n vet det er galt. ← Et interessant utgangspunkt er det nok, og har nok noe med utviklingen av hjernen å gjøre, samt mulighet for å se konsekvenser.
Kipa Skrevet 10. juni 2006 #8 Skrevet 10. juni 2006 Allerede fra 1- års alderen kan man hjelpe barna til forstå rett/ galt utfra deres modenhet. Om man peker på den som får vondt og bruker barnets empati på den måten forstår de det. " au nå får mamma vondt" Enkle. få ord er viktig
Tiit Skrevet 10. juni 2006 #9 Skrevet 10. juni 2006 Dersom barnet ditt gjør vonde ting, må du fortelle ham at det gjør vondt. Det er sånn han lærer det. Appeler til følelsesregistret hans. Si til ham no sånt som : ikke lugge, bare kose.. og kos ham kinn mot kinn, eller stryk kinnet / hånda hans.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #10 Skrevet 10. juni 2006 En venninne som er psykiater sa en gang til meg at legger du en sjokolade på bordet foran et barn og sier "ikke spis den", vil en toåring stappe den i munnen likevel. En treåring vil gjøre det så snart du snur ryggen til. En fireåring vil la være av frykt for konsekvensene, mens en femåring vil la være fordi h*n vet det er galt. ← Jeg er med andre ord på toårsstadiet...
Rannva Skrevet 11. juni 2006 #11 Skrevet 11. juni 2006 Jeg er med andre ord på toårsstadiet... ← Jeg og.
Gjest Gjesta Skrevet 11. juni 2006 #12 Skrevet 11. juni 2006 En gjennomsnittelig toåring vil etterhvert begynne å forstå at andre får vondt. Og da mener jeg virkelig forstå, ikke bare høre etter hva som blir sagt. Den store feilen foreldre gjør er å si -Lise ikke slå Petter, det gjør vondt det!! Men det gjør slettes ikke vondt for Lise. Så Lise blir svært forvirret. Det man skal si er -Lise, ikke slå Petter, Da får Petter vondt. Vesentlig forskjell og barna lærer tidligere.
Gjest Yzma Skrevet 11. juni 2006 #13 Skrevet 11. juni 2006 Har kansje ikke så mye med saken å gjøre men husker mamma fortalte at da jeg var liten pleide jeg å lugge meg selv så mye at jeg tilslutt begynte å gråte:P...skjønte vist ikke at det var min egen feil:P
Gjest Ninakanin Skrevet 11. juni 2006 #14 Skrevet 11. juni 2006 En gjennomsnittelig toåring vil etterhvert begynne å forstå at andre får vondt. Og da mener jeg virkelig forstå, ikke bare høre etter hva som blir sagt. Den store feilen foreldre gjør er å si -Lise ikke slå Petter, det gjør vondt det!! Men det gjør slettes ikke vondt for Lise. Så Lise blir svært forvirret. Det man skal si er -Lise, ikke slå Petter, Da får Petter vondt. Vesentlig forskjell og barna lærer tidligere. ← Mye oppdragelse går ut vinduet fordi man snakker "over hodet"på barna. de er ikke trygge på gramatikken i språket, og misforstår ofte ting man tar for gitt de forstår. "in childrens minds" er ei god bok som beskriver dette emnet godt. Nå er ikke barn valper da, men med valper skal man gå vekk. å ignoreres er verste straff...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå