Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg skal i bryllup imorgen og har kjøpt meg ny kjole. Kjøpte den for en drøy uke siden og den måtte syes inn + legges opp. Damen i butikker satt i masse nåler for hvor den skulle syes inn, og så skulle jeg komme innom på onsdag denne uken med skoene jeg skulle bruke til kjolen slik at de kunne legge den opp riktig i forhold til dem. Da skulle innsyingen være ferdig og bare opplegget gjenstå.

Da jeg var innom på onsdag hadde de riktignok justert stroppene, men den var ikke sydd inn. De påstar at de har sydd den inn og det er mulig de har sydd den inn sånn ca en halv millimeter eller noe slikt, men den var tydelig fortsatt alt for stor. Så damen satt nye nåler for innsyingen og la opp lengden. Planen var at kjolen skulle være ferdig idag. Da jeg kom idag var kjolen fint lagt opp - helt slik som den skulle - men den var desverre sydd altfor mye inn. Etter hjelp av både kjoledamen og sambo gikk glidelåsen tilslutt igjen, men da hadde jeg puppene skvist helt oppunder halsen. Pølseskinn er ikke fint! Så nå må den altså legges ut. De har lovet meg at den skal være klar til imorgen tidlig.

Må si jeg er lettere irritert. En ting er at jeg nå må stresse ned til byn for å hente kjolen før vielsen imorgen (heldigvis er den litt ut på ettermiddagen, men likevel) og for det andre - jeg føler meg slettes ikke sikker på at de får det til riktig nå heller. Er den ok imorgen så er det greit, feil kan skje og jeg skal ikke bråke for det. Men hva hvis den fortsatt ikke er riktig?

Er det noen som vet hva slags rettigheter jeg har hvis det skulle vise seg at de også denne gang bommer på syingen? Jeg håper jo at det ikke skal bli noe kluss, men om det blir det vil jeg gjerne være litt forberedt imorgen. Det hjelper jo meg fint lite om de får den sydd riktig til en gang ut i neste uke - det er imorgen jeg trenger den. Om den ikke er klar imorgen så kan de bare beholde den for min del.

Er det noen returrett i slike tilfeller? (de vet når kjolen skal brukes. De har til og med skrevet datoen for bruk på kvitteringen min - og jeg har allerede betalt for kjolen og justeringene).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja du har rettigheter på slike ting. Håndverkertjenesteloven tar for seg slike tvister.

Skulle ikke kjolen være slik det var avtalt at den skulle være innen den tid du har gitt, kan du referere til håndverkertjenesteloven §17 som tar for seg når det "foreligger en mangel".

Videre kommer en til §21 som tar opp forbrukerens krav ved mangler.

En kan holde betalingen tilbake §23

Kreve mangel rettet §24, prisavslag §25

Kreve erstatning §28

En kan også heve avtalen og få pengene tilbake

Skulle kjolen din ikke være ferdig er det erstatning §28 du kan ta i bruk da. En kan kreve erstaning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Mangel for din del da kjolen ikke blir gitt tilbake slik det var avtalt.

§30 går på ansvarets omfang. Erstatningen skal svare til det økonomiske tap forbrukeren har lidt (utlegg, prisforskjell..osv)Dette gjelder kun tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av forholdet.

I teorien så kan du om kjolen ikke er i den stand den skulle være til bryllupet gå ut og kjøpe/låne ny kjole på sybutikkens regning.

Men nå er ikke jeg noe annet enn en elev som har hatt rettslære, og skulle du måtte ty til andre ting, så ville jeg tatt kontakt med jussformidlingen som kan gi råd og hjelpe deg med dette. Jussformidlingen er gratis..

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar! Jeg skal ta en titt på Håndverktjenesteloven nå.

Jeg regner jo ikke med at det skal bli så problematisk at jeg må koble inn jussformidligen eller noe slikt, men det er alltid greit å vite hva en har rett på i slike situasjoner. Jeg har hvertfall veldig lett for å godta litt for mye - hvertfall hvis jeg ikke er helt sikker på at jeg har retten på min side.

Krysser fingrene for at det ikke blir noe problem imorgen! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ellers så kan du prøve å ta kjolen til en annen sydame og få kjolen fikset og la den andre sydama betale for dette..

Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke at sånne folk så det har så mye peiling på hva en forbruker har krav på når de ikke gjør jobben som avtalt.. Å når en kan referere til litt lover så er det en god skremselspropaganda.. Har selv brukt det, og da har de jeg har komt i klemmeri med mistet mål og mæle! hehe

Gjest gjest1
Skrevet
Ellers så kan du prøve å ta kjolen til en annen sydame og få kjolen fikset og la den andre sydama betale for dette..

Er ikke så innmarri lett å finne en sydame som på strak arm kan fikse en kjole i løpet av noen få formiddagstimer en lørdag da, men eller et godt forslag.

Tror ikke at sånne folk så det har så mye peiling på hva en forbruker har krav på når de ikke gjør jobben som avtalt.. Å når en kan referere til litt lover så er det en god skremselspropaganda.. Har selv brukt det, og da har de jeg har komt i klemmeri med mistet mål og mæle! hehe

Ja, det er det jeg også mener. Håper jo jeg ikke får bruk for det, men om det skulle bli et problem imorgen så skal jeg virkelig ramse opp lovboka.. ;)

(og etter det bli skikkelig stresset siden jeg da ikke har noe å ha på meg..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...