Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #1 Skrevet 9. juni 2006 Jeg er nå i svangerskaps permisjon (80% lønn i 52 uker) (vært det i 1 mnd..) Og idag kom feriepengene mine , basert på min inntekt i fjor. Nå har jeg ikke fått lønnsslippen, men det ser ut som om de har utbetalt meg 80 % av feriepengene. Jeg kan ikke skjønne at dette er rett?!! Feriepenge grunnlaget fra i fjor har da ingenting med at jeg har fødsels permisjon med 80 % lønn f.o.m mai iår!! Feriepenge grunnlaget til neste år derimot, vil jo bli beregnet utfra at jeg har hatt 80 % lønn fra i mai 2006. Ergo det vil bli mindre enn til vanlig..... Håper dere skjønner hva jeg mener her (er ikke så god til å uttrykke meg) hadde vært greit om noen vet noe om dette, evt hvor jeg kan finne info om dette, før jeg ringer til lønningskontoret og spør (vil jo ikke fremstå som en uvitende idiot ) Takk for all hjelp
Lillesøster Skrevet 9. juni 2006 #2 Skrevet 9. juni 2006 Jeg skjønner hva du mener og tenker det samme som deg. Jeg skal også ha feriepenger nå og er gått ut i svangerskapspermisjon. Viser deg seg at det er slik hos meg også, tar jeg meg en telefon til regnskapsavdelingen og får en forklaring. Høres ikke rett ut...
Orthia Skrevet 9. juni 2006 #3 Skrevet 9. juni 2006 Du skal så klart ha full pott med feriepenger, uavhengig av den permisjonen du nå er i. Til neste år, derimot, blir det verre. Man opptjener seg nemlig kun feriepenger av de 12(15) første ukene av fødeslspermisjonen.
Litt Lost Skrevet 9. juni 2006 #4 Skrevet 9. juni 2006 Kan det være at du kanskje har fått full pott med feriepenger? Nå når det er 5 uker ferie trekkes det en del ekstra slik at du får ikke utbetalt rene feriepenger som tidligere. På min lønnsslipp får jeg dette opp: Lønn for en mnd, minus lønn for 5 ferieuker, pluss feriepenger. Noe som gjør at utbetalingen i sin helhet blir lavere enn hva feriepengene utgjør. Om arbgiver forskutterer fødselspemisjonspengene og får dette refundert fra Trygdekontoret, får man feriepenger som vanlig året etter pemisjon. Men om utbetalingen skjer direkte fra Trygdekontoret blir det slik som Orthia sier. Kjedelig.
liv Skrevet 9. juni 2006 #5 Skrevet 9. juni 2006 Om arbgiver forskutterer fødselspemisjonspengene og får dette refundert fra Trygdekontoret, får man feriepenger som vanlig året etter pemisjon. Men om utbetalingen skjer direkte fra Trygdekontoret blir det slik som Orthia sier. Kjedelig. ← Det er opp til arbeidsgiveren selv å betale ut feriepenger utover de 12 ukene. Noen har snille arbeidsgivere, andre får ikke feriepenger selv om det er arb. giver som har utbetalt lønnen.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #6 Skrevet 9. juni 2006 hm...tenkte jo ikke på at man selvfølgelig blir trekt for 5 uker ferie. Da er det sikkert det som er årsaken. Heldigvis så forskutterer arbeidsgiver lønna mi, så jeg får feriepenger "som vanlig" til neste år. Såfremst de ikke forandrer på reglene da til den tid..... tusen takk for svar alle sammen Setter stor pris på det
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #7 Skrevet 9. juni 2006 Kan det være at du kanskje har fått full pott med feriepenger? Nå når det er 5 uker ferie trekkes det en del ekstra slik at du får ikke utbetalt rene feriepenger som tidligere. På min lønnsslipp får jeg dette opp: Lønn for en mnd, minus lønn for 5 ferieuker, pluss feriepenger. Noe som gjør at utbetalingen i sin helhet blir lavere enn hva feriepengene utgjør. Om arbgiver forskutterer fødselspemisjonspengene og får dette refundert fra Trygdekontoret, får man feriepenger som vanlig året etter pemisjon. Men om utbetalingen skjer direkte fra Trygdekontoret blir det slik som Orthia sier. Kjedelig. ← Hei! Ett spørsmål bare, jeg fikk lønn idag, og det ser ut som det er noe galt. Begynte i denne nye jobben 8 mai, og skal ikke ha ferie i sommer (da jeg ikke har jobbet meg opp noen ferie, kun 4 månder, september til desember ifjor). så jeg regnet med å få feriepengene for de 4 måndene pluss lønn for mai og juni denne månden. Men det fikk jeg ikke. Har jeg ikke rett på ferie pengene fra ifjor om jeg ikke skal ha ferie i år??
Litt Lost Skrevet 10. juni 2006 #8 Skrevet 10. juni 2006 Hei! Ett spørsmål bare, jeg fikk lønn idag, og det ser ut som det er noe galt. Begynte i denne nye jobben 8 mai, og skal ikke ha ferie i sommer (da jeg ikke har jobbet meg opp noen ferie, kun 4 månder, september til desember ifjor). så jeg regnet med å få feriepengene for de 4 måndene pluss lønn for mai og juni denne månden. Men det fikk jeg ikke. Har jeg ikke rett på ferie pengene fra ifjor om jeg ikke skal ha ferie i år?? ← Det må du snakke med din arbgiver om. Hvordan du tenker deg ferieåret skal være, er ditt ansvar å formidle. Den som sitter med lønn og regnskap kan ikke vite uten videre om du har tenkt å ta ut ferie eller ikke. Men feriepenger for de 4 mnd i fjor har du selvfølgelig rett på.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #9 Skrevet 11. juni 2006 takk for svar littlost. Jeg gav beskjed til sjefen da jeg begynte at jeg ikke ville ha ferie, reknet da med at hun sendte de opplysningene videre sammen med arbeidsavtalen... jaja, får ringe lønningskontoret på mandag..
Pasha Skrevet 11. juni 2006 #10 Skrevet 11. juni 2006 Til neste år, derimot, blir det verre. Man opptjener seg nemlig kun feriepenger av de 12(15) første ukene av fødeslspermisjonen. ← Må man da ta ut 5 uker ferie da også? eller kan man velge .feks bare et par uker? (altså blir man trukket for 5 ukers ferie?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå