Gå til innhold

Kålrotstappe

Tjorven

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Brunhilde

Om den er enkel og grei må du vel vurdere selv....

Kok kålrabi i litt vann til den er godt mør. Ta den opp og mos den med en "stapper".

Lag jevning av smør og mel, spe med kokevann og melk. Smaksett med salt, pepper og litt muskatt. Rør i kålrabien.... Dett var dett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange måter å lage kålrotstppe på. Noen jevner den med mel, noen bruker fløte i, men slik gjør vi det:

Kok kålrotbiter til de er møre. La vannet dampe godt av. Tilsett et par nykokte poteter. Stappes - helst med sånn håndstapper. Bruker man eletrisk stapper kan den bli for finmost.

Tilsett gjerne en gulrot for fargens skyld.

Salt og nykvernet pepper etter smak. (kan være lurt å vente med saltet til du har tilsatt ribbefett.)

Tilsett enten smør eller ribbefett til du har ønsket konsistens.

Serveres rykende varm.

Denne varianten bruker vi, mine svigerforeldre og foreldre! Kjempedeilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Jeg koker kålrot i biter sammen med gulrot i like store biter til alt er mørt.

Så moser jeg altsammen,tilsetter litt smør( gjerne meierismør!! ) og litt melk. Smaksetter med salt,pepper og ja,litt muskat!!! Nydelig!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som gjest, koker kålrabi og litt gulrot, moser det, har i en klatt smør, og salt og pepper. Det er det beste jeg får å spise, og jeg ofrer gjerne all poteten for litt mer stappe.. *slafs* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker, moser og tilsetter smør, litt hvetemel, pinnekjøttkraft og fløte. Så smaker jeg til med salt og pepper.

Denne oppskriften fikk min kjære til å utbryte: "Wow, så godt, kan jeg få litt til, mye bedre enn min mor sin!"

Med fløte får du en veldig rund og mild smak. Vil du at stappen skal ha litt mer karakter, så kutter du ut denne. Ikke ta i muskatt med mindre du er sikker på at du liker det veldig godt (og at de andre som skal spise liker det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å koke kålrotstappe av omtrentlig 1/4 poteter, 1/4 gulrot og 1/2 kålrot. Sper med melk/fløte og smaker til med salt og pepper. Et krydder som gir en nydelig smak på kålrotstappen er koriander. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...