Gå til innhold

Kan man egentlig si at husdyrhold ikke er tillatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på et prospekt her, og da står det at husdyrhold ikke er tillatt... Men var det ikke sånn for noen år siden at det ble lovfestet at man ikke kan nekte folk det? Jeg hadde ikke giddet å flytte et sted hvor dette står uansett, for da blir det bare sure miner samme hvor mye man har loven på sin side, og det er jo ikke noe koselig. Men tilbake til spørsmålet, er det lov å nekte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg håper det for jeg kommer til å kjempe for at det skal bli totalforbud mot husdyr i den blokka jeg bor.

Jeg er dritt lei av alle de hundene som står å bjeffer og uler hele dagen. Folk som vil ha dyr får bosette seg på landet spørr du meg. Det kan ikke være sundt for et dyr uansett størrelse å bo i små leiligheter i en blokk.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det var en høyestrettskjennelse for et par år siden angående det med hundehold, i alle fall. Og det har vært noe tilsvarende for innekatter, tror jeg. Men hvordan reglene gjelder for andre dyr, aner jeg ikke.

Fant en artikkel om det: http://forbruker.no/bolig/article320607.ece

Til gjest som vil ha forbud: hvis hundene uler og bejeffer hele dagen bør det være grunn til å klage hundeholdet inn for borettslagets styre. Dyreholdet skal ikke være til ulempe for andre.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har selv hund i borettslag, men han bjeffer ikke. Men andre her omkring, og spesielt noen i naboblokka, kaster bare bikkja ut på balkongen når den blir urolig, sånn cirka kl 0600, og så står beistet der og bjeffer til eierne står opp. :frustrert:

Skrevet

Jeg mener å ha lest at så lenge dyret ikke er til sjenanse for andre så kan det ikke nektes. Allergi o.l. er ikke god nok grunn. Noe annet er det selvsagt hvis eieren ikke plukker opp etter hunden sin utendørs, eller at hunden er alene hjemme hele dagen og bjeffer dagen lang. I vårt borettslag står det i reglene at husdyrhold må godkjennes av styret og man bare kan ha ett dyr. Dette har vi gitt fullstendig blaffen i, vi har ikke sagt noe om katten vår. Nå er vår svært gode nabo og kattepasser medlem i styret og hun har heller ikke nevnt noe om at katten vår skulle være "ulovlig", så jeg tror nok de vet at reglene deres kanskje ikke er helt godkjente.

Skrevet

Det er fortsatt lov til å ha et generelt forbud mot dyrehold. Men man kan allikevel få ha dyr hvis man har en "god" grunn, og det ikke er til sjananse for de andre beboerene (det må foretas en interesseavveining mellom den "gode" grunnen og de andres sjenanse).

Arkana: ...allergi kan faktisk være nok sjenanse til at man ikke kan få ha dyr...

Skrevet
Arkana: ...allergi kan faktisk være nok sjenanse til at man ikke kan få ha dyr...

Jeg ville aldri gitt bort katten vår om naboen var allergisk, jeg kan ikke se at dette skulle plage naboen heller siden katten vår ikke beveger seg utenfor døra vår.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg ville aldri gitt bort katten vår om naboen var allergisk, jeg kan ikke se at dette skulle plage naboen heller siden katten vår ikke beveger seg utenfor døra vår.

Men nå snakket nok Brumma om dyrehold generelt (som en kommentar til det du sa om at allergi ikke er grunn nok), og ikke spesfikt om katta di. ;)

Skrevet (endret)
Men nå snakket nok Brumma om dyrehold generelt (som en kommentar til det du sa om at allergi ikke er grunn nok), og ikke spesfikt om katta di.  ;)

Jeg mente det egentlig generelt. Jeg kan ikke forestille meg at noen skal bli nektet å ha et dyr fordi naboen er allergisk. Og jeg har også lest at dette ikke er grunn god nok.

Endret av Arkana
Skrevet

Men hvis den ikke beveger seg utenfor døra di, er den jo ikke til sjenanse for den allergiske naboen... ;)

Skrevet (endret)
Men hvis den ikke beveger seg utenfor døra di, er den jo ikke til sjenanse for den allergiske naboen... ;)

Jeg synes ikke det har så mye å si om katten er innekatt eller utekatt. Det er da bare for naboen å holde seg unna katten min hvis han er så allergisk. Når man bor i blokk må man finne seg i at andre har husdyr, at ungene som bor over deg tramper i gulvet og at naboen borti gangen har fest på lørdager av og til. Takler man ikke dette bør man heller flytte istedet for å pålegge andre å leve etter dine krav.

Endret av Arkana
Skrevet
Jeg synes ikke det har så mye å si om katten er innekatt eller utekatt. Det er da bare for naboen å holde seg unna katten min hvis han er så allergisk. Når man bor i blokk må man finne seg i at andre har husdyr, at ungene som bor over deg tramper i gulvet og at naboen borti gangen har fest på lørdager av og til. Takler man ikke dette bør man heller flytte istedet for å pålegge andre å leve etter dine krav.

Jeg snakket kun på genrelt grunnlag. Man kan risikere at man ikke får ha dyr i et borettslag som "forbyr" dette, dersom noen er allergiske. Mange faktorer som spiller inn, det viktige er jo hvor stor ulempen er, og om ulempen er større en din grunn for å ha dyr.

Og forresten, du pålegger jo den allergiske naboen din å følge dine krav (om å ha dyr), på tross av hans plager (er det ingen plager, er ikke dette en sak. Da får du jo ha katten din...). Betyr ikke det at du bør flytte da, etter din egen resonnering?

Og så det er sakt: jeg har ikke nødvendigvis noe mot dyr i et borettslag, jeg informerer bare! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes ikke det er helt greit å sammenligne bråk fra etasjen over med allergi som i verste fall kan ta livet av noen... Hvis naboen din bodde der før deg, du flytter inn og skaffer deg utekatt som sniker langs husvegger, leker på fellesarelaet og gnir seg mot døren til naboen din - hvorfor er det naboen som skal flytte? Hvorfor er dine rettigheter til å eie katt større enn naboens helseplager?

Jeg er for at det skal være lov å ha dyr i borettslag (det skulle bare mangle, siden jeg har hund og bor i borettslag), men jeg er også for at man tar hensyn til hverandre - og at enkeltindividets ønsker ikke alltid kan trumfe fellesskapets beste eller andres helse.

Skrevet

Selvsagt skal man ta hensyn til hverandre, men man skal være temmelig superallergisk om man ikke tåler at naboen har en katt. Det er jo ikke som om den legger igjen hår i hans leilighet. Skal man nekte absolutt alle å ha husdyr da, selv de som bor i eneboliger for naboen kan jo være allergisk også og katten kan spankulere inn på hans hage.

Skrevet
Selvsagt skal man ta hensyn til hverandre, men man skal være temmelig superallergisk om man ikke tåler at naboen har en katt. Det er jo ikke som om den legger igjen hår i hans leilighet. Skal man nekte absolutt alle å ha husdyr da, selv de som bor i eneboliger for naboen kan jo være allergisk også og katten kan spankulere inn på hans hage.

Nei, man skal ikke nekte absolutt alle. Og ja, man må jo være ganske allergisk for at det skal være til sjenanse. Det er vel ingen her som har sakt noe om at katter/dyr skal nektes uansett, om det er en med allergi innen en mils omkrets?

Gjest Gjesta
Skrevet
Skal man nekte absolutt alle å ha husdyr da, selv de som bor i eneboliger for naboen kan jo være allergisk også og katten kan spankulere inn på hans hage.

Nei. Selv om det sikkert er huseier som hadde ønsket forslaget velkomment for å unngå naboens skrikende katter eller kattebæsj i bedene...

Men i et borettslag bor man som oftest mye tettere enn i et boligfelt med eneboliger, og nettopp derfor er det så viktig at man tar enda mer hensyn.

Det er sagt at man kan ha husdyr hvis man har en god grunn og det ikke er til ulempe for andre. Er det virkelig så utenkelig at et dyrehold kan være til ulempe for andre?

Skrevet
Er det virkelig så utenkelig at et dyrehold kan være til ulempe for andre?

Nei, det er ikke utenkelig, men jeg synes ikke normal husdyroppførsel kan gå under kategorien "ulempe for andre".

Gjest Gjest
Skrevet

Kan man ha hudsyr på studentby da, hvis man deler kjøkken med andre studenter, og disse ikke er allergiske og synes f.eks. at det er hyggelig med en katt som spankulerer rundt omkring? Studentbyadministrasjonen setter seg til motverge. Kan de det, sånn uten mere om og men?

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Kan man ha hudsyr på studentby da, hvis man deler kjøkken med andre studenter, og disse ikke er allergiske og synes f.eks. at det er hyggelig med en katt som spankulerer rundt omkring? Studentbyadministrasjonen setter seg til motverge. Kan de det, sånn uten mere om og men?

Synes vel de må ha rett til å nekte noen å ha dyr på fellesarealer, ja. Det er jo stadige utskiftninger av folk der. Det hjelper jo ikke så mye at de som bor der på et gitt tidspunkt sier ja til dyr, hvis det er helt andre mennesker som bor der et halvt år senere.

Men bortsett fra det er det vel ganske vanlig med dyr i leilighetene på studentbyer.

Gjest Gjest
Skrevet

I dette konkrete tilfellet vedr. katt på studentby er det snakk om at alle vi som bor her skal fortsette å bo her hele neste studieår. Og alle kunne gjerne ønske seg huskatt. Ser ikke helt problemet, da vi bor i 1. etasje og har verandadør vi kan bruke for å slippe pus inn og ut, slik at den ikke er til plage for evnt. allergikere som bor i bygget her, da katten ikke kommer til å oppholde seg i trappeoppganger. Synes det må kunne gå an å være litt fleksibel, selv for en stuentby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...