Sympatia Skrevet 9. juni 2006 #1 Skrevet 9. juni 2006 (endret) Jeg tar min frihet å snakke om hudfarger og problematikken mellom kriminelle innvandrere, generelle innvandrere og adopterte blir satt i samme bås pga felles hudfarge. Noen innvandrere (da det er de vi får høre mest om) gjør kriminelle handlinger, og det går utover både andre innvandrere og adopterte med mørk hudfarge. Og det gjør meg så innmari sinna. Jeg leste i avisa for en stund siden at i Oslo sliter de med afrikanske prostituerte, og dette går utover skikkelige afrikanske innvandrere og adopterte jenter, de blir misstenkt av både politi og andre mennesker for å være prostituerte. Ei av jentene som ble intervjuet var en skikkelig norsk-afrikansk jente, hun sa at dette har blitt så fælt at hu følte ikke for å gå ut av huset sitt. Personlig har jeg adopterte sør amerikanere i familien som er 18 år og yngre. De har opplevd flere ganger i å bli misstenkt for tyveri i butikker, og tatt til siden, inn på et rom (som ikke er lov siden han var mindreårig), og blitt endevendt lommer. Og dette er unger som har hatt samme gode oppdragelse som meg og er skikkelige mennesker og kunne aldri funnet på å stjele, ene av de ønsker å bli politi også. Det kan nevnes at ingen jeg kjenner av og heller ikke meg har opplevd lignende, og vi er jo hvite. Så der kommer misstanken frem at de har opplevd dette siden de har mørk hudfarge. Som sagt andre mørkhudede ødelegger for andre og gjør at de stakkars uskyldige blir misstenkt, og man tar ekstra tak i veska si når en mørkhudet går forbi. Men er ikke dette litt fælt, at vi ikke ser forskjell på mørkhudede, og tror at alle er noen tyver og mennesker uten skrupler. Jeg synes dette er ekstra vondt å se har blitt til i vårt samfunn, da jeg har adopterte i familien og ser at det opplever slik. Men ser du forskjell? Hva gjør du? Personlig vet jeg rett og slett ikke, i Oslo sentrum holder jeg ekstra fast i veska mi uansett om det går en mørkhuda person forbi eller ei. Endret 9. juni 2006 av Sympatia
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #2 Skrevet 9. juni 2006 Jeg ser ikke forskjell på kriminelle eller ikke-kriminelle, uansett farge. Men jeg velger å ikke dømme noen på forhånd! Det er altfor mange som dømmer mørkhudede ut fra få individers handlinger, mens det samme ikke gjelder "vestlige."
Superlammet Skrevet 9. juni 2006 #3 Skrevet 9. juni 2006 For å svare på spørsmålet i tråden, nei jeg ser ikke om en mørkhudet person er kriminell eller ikke.
Gjest gjest1 Skrevet 9. juni 2006 #4 Skrevet 9. juni 2006 Nei, jeg kan heller ikke se det. Jeg ser ikke om nordmenn er kriminell heller jeg
Sympatia Skrevet 9. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2006 Men mange folk oppfører seg som at de ser bare kriminelle mørkhuda personer.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #6 Skrevet 9. juni 2006 Man kan naturligvis ikke se på en person om han er kriminell eller ikke, og aller minst ut ifra hudfargen. Hvordan skulle det ha gått til, jo mørkere farge jo større pistol har han i lomma? Jeg ser mer på klesstilen og kroppsholdningen når jeg bedømmer mennesker med magefølelsen. Jeg blir mer skeptisk til personer med saggebukser, store smykker, basketsingleter, svære sko som ikke er snørt og sånn tørkle knytt på hodet, enn til en person som går rundt i vanlige dongeribukser og collegegenser. Men jeg vet jo at det finnes tyver og svindlere i alle grupper, også menn i 50-åra med dress.
Viviwoom Skrevet 9. juni 2006 #7 Skrevet 9. juni 2006 Folk som har fått det for seg at alle mørke mennesker er kriminelle, er sikkert blitt skremt av avisoppslag eller tidligere erfaringer. Når avisene skriver om slike ting, så understrekes det jo bestandig dersom handlingen er begått av en utlending. Da er det sikkert lett å få feil inntrykk dersom man er litt skeptisk i utgangspunktet. Husker for et par år siden, så skulle det flytte en utenlandsk familie inn i nabohuset. Da var det en arbeidskollega som rett ut advarte meg om at slike stjeler alt som ikke er naglet fast... Av og til oppdager man helt underlige holdninger hos folk man trodde man kjente...
Gjest Chantal Skrevet 9. juni 2006 #8 Skrevet 9. juni 2006 (endret) Jeg ser ikke forskjell nei. Verken utseendet eller klesstil kan avgjøre om en person er kriminell. Endret 9. juni 2006 av Chantal
Gjest piaf Skrevet 9. juni 2006 #9 Skrevet 9. juni 2006 (endret) ... Endret 6. september 2007 av Eurydike
Sympatia Skrevet 9. juni 2006 Forfatter #10 Skrevet 9. juni 2006 Argh...jeg blir så når jeg hører og ser slikt som Piaf forteller....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå