Gå til innhold

Hvordan flytte roser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, overskriften sier vel det meste. Huset til sambo er solgt, og planen er å flytte noen av rosene med hit hvor vi bor nå. Hvordan skal dette gjøres uten å skade plantene for mye? Det er snakk om ganske store rosebusker, så jeg hadde håpet at det gikk an å ta med bare en del av hver om det lar seg gjøre.

Håper noen med litt hage-vett vil hjelpe meg! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg håper du får mange svar, og det ganske raskt. Jeg skal flytte noen roser i morgen, tenkte jeg :sjenert:

Skrevet
Jeg håper du får mange svar, og det ganske raskt. Jeg skal flytte noen roser i morgen, tenkte jeg :sjenert:

Skulle helst gjort det imorgen jeg også, så HJEEEELP alle som vet noe om dette!!

Gjest gjest1
Skrevet

Klipp ned busken, og grav opp så stor rotklump som mulig! Plant i nytt hull og vann godt. Ikke gjødsle. Sannsynligvis vil planten sture resten av sommeren, men komme seg neste sommer.

Skrevet
Klipp ned busken, og grav opp så stor rotklump som mulig! Plant i nytt hull og vann godt. Ikke gjødsle. Sannsynligvis vil planten sture resten av sommeren, men komme seg neste sommer.

Tusen takk! Det var jo ikke store prosjektet! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Må man klippe ned busken da? Det er nemlig to store buskroser jeg skal flytte...

Gjest Gjesta
Skrevet

Du kan prøve å la vær å klippe ned, men sannsynligvis vil bladene fort se visne ut.

Gjest Gnomen
Skrevet

Man må klippe ned MINST like mye over jorden som under jorden. Røttene skaffer vann og brød til det som er over jorden så forholdet her må være i samsvar. Hvis man i tilegg tar i betrakning at de tynne hvite røtterne er best til dette , så forstår man hvorfor man må klippe. Mindre barn å føde gir bedre muligheter for de som er igjen . Husk å vanne godt i minst 2 -3 uker.

Gjest Gjest
Skrevet
Må man klippe ned busken da? Det er nemlig to store buskroser jeg skal flytte...

Jeg gikk løs på en stor buskrose for noen uker siden.

Rota var altfor stor til at jeg kunne grave den opp i ett stykke.

Jeg klipte først ned hele busken. Så gravde jeg vekk så mye jord jeg klarte rundt rota. Den hadde litt sånne rotutvekster hvis du skjønner hva jeg mener - så etter hvert som jeg fikk løs noe rot, så klipte jeg løs med stor beskjæringssaks der det lot seg gjøre, mens jeg brukte øks og hogg i vei der røttene var for tykke for saksa. Gikk til slutt løs på midten av rota med øks og fikk delt den opp.

Jeg hadde på forhånd fylt noen bøtter med vann, og puttet røttene oppi vannet med en gang de var klipt eller hogd løs.

Nå har jeg menge små fine buskroser som har kommet med mange grønne blader.

Husk vannbøttene - røttene må ikke tørke.

Husk å vanne godt i tiden etter ompotting. Pott dem ggjerne i kugjødselkompost, så de får litt ekstra jod næring til å begynne med.

Min fremgangsmåte er overhodet ikke etter boka, men det funket helt bra her - det viktigste er vann.

Gjest Gjest
Skrevet
Man må klippe ned MINST like mye over jorden som under jorden. Røttene skaffer vann og brød til det som er over jorden så forholdet her må være i samsvar. Hvis man i tilegg tar i betrakning at de tynne hvite røtterne er best til dette , så forstår man hvorfor man må klippe. Mindre barn å føde gir bedre muligheter for de som er igjen . Husk å vanne godt i minst 2 -3 uker.

:ler:

Vi skrev visst innlegg nesten på likt.

Du beskriver en fremgangsmåte etter boka - sikkert fint å få med det også. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, du må klippe, for du kommer til å herje fælt med rota.
Gjest Gjesta
Skrevet

Takk for fine tips, men jeg tror jeg venter med flyttingen til rosene mine har blomstret ferdig. Jeg har ikke hjerte til å klippe de ned nå ;)

Skrevet

Mine står nå i stooore bøtter med jord i, blir godt vannet og ser foreløpig fornøyde ut. Nå må jeg bare finne ut hvor de skal "bo" her! Tusen takk for tips!!

• 17 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gammel tråd, jeg vet, men jeg håper noen av dere som har skrevet i tråden kan komme med en oppdatering? Overlevde rosene? Jeg har en diger rosebusk som trenger et annet sted å bo.

Anonymkode: 89ee4...aa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...