GĂ„ til innhold

Hvordan flytte roser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, overskriften sier vel det meste. Huset til sambo er solgt, og planen er Ä flytte noen av rosene med hit hvor vi bor nÄ. Hvordan skal dette gjÞres uten Ä skade plantene for mye? Det er snakk om ganske store rosebusker, sÄ jeg hadde hÄpet at det gikk an Ä ta med bare en del av hver om det lar seg gjÞre.

HÄper noen med litt hage-vett vil hjelpe meg! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hÄper du fÄr mange svar, og det ganske raskt. Jeg skal flytte noen roser i morgen, tenkte jeg :sjenert:

Skrevet
Jeg hÄper du fÄr mange svar, og det ganske raskt. Jeg skal flytte noen roser i morgen, tenkte jeg :sjenert:

Skulle helst gjort det imorgen jeg ogsÄ, sÄ HJEEEELP alle som vet noe om dette!!

Gjest gjest1
Skrevet

Klipp ned busken, og grav opp sÄ stor rotklump som mulig! Plant i nytt hull og vann godt. Ikke gjÞdsle. Sannsynligvis vil planten sture resten av sommeren, men komme seg neste sommer.

Skrevet
Klipp ned busken, og grav opp sÄ stor rotklump som mulig! Plant i nytt hull og vann godt. Ikke gjÞdsle. Sannsynligvis vil planten sture resten av sommeren, men komme seg neste sommer.

Tusen takk! Det var jo ikke store prosjektet! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

MĂ„ man klippe ned busken da? Det er nemlig to store buskroser jeg skal flytte...

Gjest Gjesta
Skrevet

Du kan prĂžve Ă„ la vĂŠr Ă„ klippe ned, men sannsynligvis vil bladene fort se visne ut.

Gjest Gnomen
Skrevet

Man mÄ klippe ned MINST like mye over jorden som under jorden. RÞttene skaffer vann og brÞd til det som er over jorden sÄ forholdet her mÄ vÊre i samsvar. Hvis man i tilegg tar i betrakning at de tynne hvite rÞtterne er best til dette , sÄ forstÄr man hvorfor man mÄ klippe. Mindre barn Ä fÞde gir bedre muligheter for de som er igjen . Husk Ä vanne godt i minst 2 -3 uker.

Gjest Gjest
Skrevet
MĂ„ man klippe ned busken da? Det er nemlig to store buskroser jeg skal flytte...

Jeg gikk lÞs pÄ en stor buskrose for noen uker siden.

Rota var altfor stor til at jeg kunne grave den opp i ett stykke.

Jeg klipte fÞrst ned hele busken. SÄ gravde jeg vekk sÄ mye jord jeg klarte rundt rota. Den hadde litt sÄnne rotutvekster hvis du skjÞnner hva jeg mener - sÄ etter hvert som jeg fikk lÞs noe rot, sÄ klipte jeg lÞs med stor beskjÊringssaks der det lot seg gjÞre, mens jeg brukte Þks og hogg i vei der rÞttene var for tykke for saksa. Gikk til slutt lÞs pÄ midten av rota med Þks og fikk delt den opp.

Jeg hadde pÄ forhÄnd fylt noen bÞtter med vann, og puttet rÞttene oppi vannet med en gang de var klipt eller hogd lÞs.

NÄ har jeg menge smÄ fine buskroser som har kommet med mange grÞnne blader.

Husk vannbÞttene - rÞttene mÄ ikke tÞrke.

Husk Ä vanne godt i tiden etter ompotting. Pott dem ggjerne i kugjÞdselkompost, sÄ de fÄr litt ekstra jod nÊring til Ä begynne med.

Min fremgangsmÄte er overhodet ikke etter boka, men det funket helt bra her - det viktigste er vann.

Gjest Gjest
Skrevet
Man mÄ klippe ned MINST like mye over jorden som under jorden. RÞttene skaffer vann og brÞd til det som er over jorden sÄ forholdet her mÄ vÊre i samsvar. Hvis man i tilegg tar i betrakning at de tynne hvite rÞtterne er best til dette , sÄ forstÄr man hvorfor man mÄ klippe. Mindre barn Ä fÞde gir bedre muligheter for de som er igjen . Husk Ä vanne godt i minst 2 -3 uker.

:ler:

Vi skrev visst innlegg nesten pÄ likt.

Du beskriver en fremgangsmÄte etter boka - sikkert fint Ä fÄ med det ogsÄ. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, du mÄ klippe, for du kommer til Ä herje fÊlt med rota.
Gjest Gjesta
Skrevet

Takk for fine tips, men jeg tror jeg venter med flyttingen til rosene mine har blomstret ferdig. Jeg har ikke hjerte til Ä klippe de ned nÄ ;)

Skrevet

Mine stÄr nÄ i stooore bÞtter med jord i, blir godt vannet og ser forelÞpig fornÞyde ut. NÄ mÄ jeg bare finne ut hvor de skal "bo" her! Tusen takk for tips!!

• 17 Ă„r senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gammel trÄd, jeg vet, men jeg hÄper noen av dere som har skrevet i trÄden kan komme med en oppdatering? Overlevde rosene? Jeg har en diger rosebusk som trenger et annet sted Ä bo.

Anonymkode: 89ee4...aa5

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...