Arnie Skrevet 13. desember 2002 #1 Skrevet 13. desember 2002 Via ulike avgifter samles det inn miljøavgifter for å motivere til lavere forbruk. Elektrisitets- forbruket diskuteres mye nå etter de siste prisøkningene. Det jeg lurer på er om disse avgiftene virkelig brukes til tiltak for å redusere forbruket, og i hvilken grad det er mulig for "deg og meg" å søke om støtte til etterisolering, installasjon av varmepumpe etc. Noen som vet? Jeg ble på en annen tråd tipset om Enova (www.enova.no) som er et "organ" som driver med enøk-tiltak, men der gies det ikke støtte til private boligeiere, selv om vi faktisk er med på å finansiere det som en del av nettavgiften (som er en del av strømregningen). Noen som vet noe om dette?
Gjest Hilde Skrevet 13. desember 2002 #2 Skrevet 13. desember 2002 Det er SÅÅ irriterende - først legger regjeringen og Stortinget forøvrig opp til at alle skal ut i arbeid. Det er jo ikke ingen som skal være hjemmeværende lenger - det er jo uff og uff og et stort tilbakeskritt for samfunnet i enkeltes øyne... Nå har de fått det som de vil - så og si alle er i arbeid. Hva skal vi da gjøre ? Fyre i ovnen/peisen før vi går på jobb og huset står tomt i seks/sju timer ? Vaske klærne våre for hånd ? La være å bruke oppvaskmaskinen ? Huset vårt stod ferdig for ett halvt år siden - da var vi imøte med det lokale e-verket for om mulig legge inn vannbåren varme. Da viste det seg at dette ble så dyrt - vi måtte koble oss til deres pumpe og bruke endel strøm til oppvarming av vannet - alt i alt så ville det ikke lønne seg for oss. Jeg tror løsningen er å satse på gass som energi-kilde - og tror det den veien det kommer til å gå her hjemme også.
Gjest Diva Skrevet 13. desember 2002 #3 Skrevet 13. desember 2002 *Klapper* :D Utrolig bra sagt Hilde! Jeg kunne ikke vært mer enig. Alt legges opp til at vi skal tilbake til steinalderen. Alt hva vi gjør er jo galt!?! Og ikke får vi noe støtte til å bruke mer økonomiske og miljøvennlige energikilder. Hva skal vi da gjøre ? Nei, gass er framtida spør du meg. Og gassledningen det var snakk om her i distriktet hadde også kommet godt med...... Men, men. Det ser dårlig ut. Det er dessverre ikke mye framtid med industrien her i Grenland....... Blir strømmen så mye dyrere her nå, må vi jo nesten ty til gass. Men synd det er så dyrt det og.... Det er ikke noen særlig gassledninger til husene, så det tar nok tid.....
Kid-a Skrevet 13. desember 2002 #4 Skrevet 13. desember 2002 Hallo.... snakk om å misforstå med vilje! Det er i ingen som har sagt at vi skal slutte å vaske klærne våre eller fryse ihjel, da. Vi bruker faktisk mer strøm enn vi trenger, og det er ingen hemmelighet. Hva med å slå av lyset i de rommene vi ikke oppholder oss i? Eller å ikke ha på full varme i hele huset??? Synd at nordmenn skal være så forferdelig trangsynte og egoistiske. Vi må satse på noe som er gjennvinnbart, folkens. Gassen bruker vi opp....
Gjest Hilde Skrevet 13. desember 2002 #5 Skrevet 13. desember 2002 Kid-A: i Norge lever vi faktisk av eksport av olje og gass - men vi skal ikke få benytte oss av det selv ?? Boliggass er fremtidens riktige energialternativ. Gass som et energialternativ er den mest effektive energiformen. Og jeg for min del synes at det er et tankekors at norsk gass i norske rørledninger til Europa gjør europeisk industri mer konkurransedyktig på bekostning av norske produsenter.
Kid-a Skrevet 14. desember 2002 #6 Skrevet 14. desember 2002 Nei, jeg synes ikke det, så lenge vi har nok strøm fra miljøvennlige kilder. Herregud, vi må jo benytte oss av de ressursene som er mest gunstig for flertallet, det er ingen hemmelighet at gass har mange flere negative sider enn vannkraft. Vi trenger ikke mer energi, vi har mer enn nok. Det er bare nordmenns unike egoisme som slår til, vi har råd til dette, folkens. Skjerpings!
Gjest Tristessa Skrevet 14. desember 2002 #7 Skrevet 14. desember 2002 Hilde: Hvis vi lever av olje og gass, sier det seg selv at vi ikke kan eksportere den vel? En blir i det minste nødt til å vri om på hele realligningen, den o store ligning som forteller om bruk og tilgang av samlede tjenester. Dessuten har vi mer enn nok strøm her i Norge. Da jeg bodde i England, hvor det meste går på gass og kull, var og er det mye større fokus på at strømmen er dyr og at det er begrenset av den. Det vi faktisk kan gjøre i Norge, er å kjøpe noen gode sekker ved og bruke dem til å varme opp huset vårt med, skru av lys i rom vi ikke er i, få sparepærer og dessuten ha full oppvask- og vanlig vaskemaskin når vi lar den gå. Verre enn det trenger det ikke å være, ser du.
Gjest Hilde Skrevet 14. desember 2002 #8 Skrevet 14. desember 2002 Tristessa - jeg sa at vi lever av å eksportere olje og gass her i landet - det er faktisk der Norge har sin hovedinntektskilde.
Gjest Tristessa Skrevet 14. desember 2002 #9 Skrevet 14. desember 2002 Hehe. Krøllet seg litt der jah, for tidlig for meg. Det jeg ville frem til er at hvis vi lever av å eksportere olje og gass, kan vi ikke bruke den selv uten at det vil synes et eller annet sted i økonomien. Det var det jeg skulle frem til, men hjernen kan være amøbe ganske lenge på lørdagsmorgener.
koldbruna Skrevet 15. desember 2002 #10 Skrevet 15. desember 2002 Hva med oss som ikke har vedfyring da?? Jeg bor i rekkehus og her er det ikke vedfyring bare strøm. Som sagt tidligere tror gass hadde vært løsningen på strømproblemet. Jeg har ikke lys på i rom vi ikke er,men synes likevel at strømregninga er høy :evil: Prøver det jeg kan å spare på strøm. Koldbruna
Kid-a Skrevet 16. desember 2002 #11 Skrevet 16. desember 2002 Nei, la oss for Guds skyld bruke opp gassen så fort som overhodet... hva skal vi med gjennvinnbar energi? Neih, for noe tullball... Kid-a ... tipper at de fleste i Norge har råd til å betale strømregninga. Trist at vi er så borskjemte, bare.
Gjest Diva Skrevet 16. desember 2002 #12 Skrevet 16. desember 2002 Nei, la oss for Guds skyld bruke opp gassen så fort som overhodet... hva skal vi med gjennvinnbar energi? Neih, for noe tullball... Kid-a ... tipper at de fleste i Norge har råd til å betale strømregninga. Trist at vi er så borskjemte, bare. Kid-a dah! Gamle folk sitter jo og fryser i hjemmene sine fordi de ikke TØR å varme opp - grunn ? Jo, for å unngå å bli gjeldsofre. Vet jeg setter det litt på spissen nå, men jeg mener absolutt ikke at alle er bortskjemte. En ting : Bor du hjemme med dine foreldre ? Betaler du strøm ? 8)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå