Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det har blitt litt vanskelig med legging av datteren min i det siste. Har pleid å legge henne i 9- tiden, men nå får jeg henne ikke lenger til å sove på det tidspunktet, sikkert fordi hun sover ettermiddagsduppen litt for sent.. Det siste dagene har jeg derimot prøvd å holde henne våken helt til 8 for så å legge henne da. Det har fungert veldig bra, bortsett fra at hun våkner igjen i 10- tiden- lys våken :roll: Noen som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lille, som nå er 10 mnd, har lagt seg kl 1900 siden han var et par måneder. Han sov mye på dagtid, på den tiden 3 ganger, siste fra 1500-1530. Hos oss er det slik at søvn avler søvn. Dersom han har fått sove for lite på dagtid er han vanskeligere å legge, og sover mer urolig.

Gjest marthepia
Skrevet (endret)

Da Emma var rundt 5 måneder hadde hun 3 dupper om dagen. 1 i 10-11 tiden, 1 i 14- 15 tiden og den siste i 18-19 tiden. Hun la seg for natta mellom 21-22. Da sov hun lenge :) Til 8- 9 om morgenen. Nå er hun 10 måneder og har 1-2 dupper om dagen. Hun legger forsatt i 21-22 tiden. Vi har det godt :)

Endret av marthepia
Gjest tingeling ikke innlogget
Skrevet

Vaart lille gull sover tre gr pr dag og legger seg for natten kl. 19.30. Da vaakner han som regel etter en halv time og vil ha litt mer mat, siden sover han til midnatt, faar mat, til tre, faar mat og siden til syv.

men naa er vi i syden og han vaakner hver time natten igjennom.... :grine:

men er glad for at han sovner saa tidlig, de betyr at vi voksne faar kveldene for oss selv. godt med litt voksen tid.

tingeling

Skrevet

Mellomste og yngste legger seg kl.20.00.

Eldste kl 21.00.

Gjest Bite me
Skrevet

jeg legger lillejenta alt i fra klokken 23 til 2. dette er bare hvis hun ikke skal i barnehagen hvis hun skal i barnehagen legger jeg hun seinest klokken 23 [kanskje 23.30]. på den måten sover hun lenge om morningen og da får jeg det oxo ;)

Skrevet

Vår gutt har lagt seg rundt kl.20 frå han var 3mnd.

Frå han var 3 mnd til 1 år sov han 2 ganger pr dag, fra 10-11.30 og fra 14-16. Det var ikkje likt kvar dag- men stort sett var det dei tidspunkta.

No har han nettopp fylt 2 år-og viss han ikkje søve middag legg vi han før 19- søve han middag legg han seg i 20-tida.

Skrevet
jeg legger lillejenta alt i fra klokken 23 til 2. dette er bare hvis hun ikke skal i barnehagen hvis hun skal i barnehagen legger jeg hun seinest klokken 23 [kanskje 23.30]. på den måten sover hun lenge om morningen og da får jeg det oxo ;)

Seriøst? :overrasket:

Skrevet

Legger jenta på 21mndr klokka mellom 1830-2000, det spørs hvor trett hun er.

Og så såber hun i en time i tolvtiden.

Gjest Gjest
Skrevet

Min gutt på 2 1\2 legger seg ca 19, senest 19.30. Det har han gjort i over ett år nå. Vært veldig rutinert på det og det er aldri hyl å skrik når han legges:) Lurer på om det forsetter når den berømte 3 årstrassen setter inn for fullt... Håpper det!

:)

Gjest Gjest
Skrevet

Rr ikke datteren din 5 år? Synes å huske det da at du skrev det før du slettet deg. Da begynner hun vel på skolen snart, enten i år eller neste år? Da må du nok drastisk endre leggerutinene. Ingen barn kan komme på skolen med så lite søvn som datteren din får hvis hun skal legge seg mellom 23-23.30 hvis hun skal på skolen tidlig dagen etter.

Råder deg til å begynne å legge henne tidligere slik at hun blir vant til det. Og vær så snill ikke å si at datteren din tåler å sove såpass lite og at hun er så våken når hun står opp tidlig på morgenen. Uopplagte barn på skolen som skal lære seg å lese og skrive, er ikke bra (jeg er lærer på 1.og 2.trinnet.)

Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet
:) Hos oss også avler søvn - søvn. Tomine har lagt seg kl sju siden hun var 7 mnd, og våkner rundt ni. De tre dagene hun er i bhagen, vekker jeg henne kvart på åtte. Hun sover 1 - 1,5 time på dagtid, men må ærlig innrømme at det er helt toppers at det er kveld kl sju. Og - ikke minst har vi en blid og god unge siden hun sover så mye :)
Gjest Bite me
Skrevet
Rr ikke datteren din 5 år? Synes å huske det da at du skrev det før du slettet deg. Da begynner hun vel på skolen snart, enten i år eller neste år? Da må du nok drastisk endre leggerutinene. Ingen barn kan komme på skolen med så lite søvn som datteren din får hvis hun skal legge seg mellom 23-23.30 hvis hun skal på skolen tidlig dagen etter.

Råder deg til å begynne å legge henne tidligere slik at hun blir vant til det. Og vær så snill ikke å si at datteren din tåler å sove såpass lite og at hun er så våken når hun står opp tidlig på morgenen. Uopplagte barn på skolen som skal lære seg å lese og skrive, er ikke bra (jeg er lærer på 1.og 2.trinnet.)

det er unødvendig å prskke ned på meg på den måten hun vet godt selv og jeg vet at dette går fint. hun begyhnner neste år ja. og hun liker å sitte opppe så snet NÅ syns jeg man skal holde seg for god til å ødelegge innlegget om meg og barneoppdragelsen min. hun har det bra!!!

Skrevet

Synes du virkelig at det du gjør er riktig når det er faktisk bare du som gjør sånt her i denne tråden av oss alle som har svart?

Ta så stå opp nå menneske og ikke tenk på deg selv mer. Du har fått ett barn det er henne og hennes behov du må tenke på. Hun kommer lenge før din søvn!

Dette er ikke å rakke ned på deg. Men få deg til å innse at det du gjør er galt!

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan vel hende at du får noen bekymringsmeldinger etterhvert. Enten fra bhgpersonalet eller fra lærerne til neste år.

Er ikke ment for å rakke ned på deg i det hele tatt, men jeg tenker på datteren din. Hun har det bra nå, og ja, hun vet hva hun gjør, men tror du hun legger seg frivillig og sovner når du legger henne kl 20? Du trenger kanskje ikke å begynne med "avvending" allerede nå, men du må ikke drøye for lenge.

Skrevet

Tråden rensad

/Furstina (mod)

Skrevet

Jeg har en jente på 4 måneder. Hun legger seg rundt 19 og sover til 4.30 da skal hun ha mat, legger henne igjenn og hun sover til 9.

Gjest Gjest
Skrevet

Mitt barn sover hele natten og har gjort det hele tiden. Det varierer hvor regelmessig søvn han får i løpet av dagen, lat kommer an på om vi skal noe, helsestasjon, besøk etc.

Men han har alltid sovnet på kvelden fra sånn 20-22 - og da tar vi han med i seng når vi legger oss i ellevetiden.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor legger du henne ikke til samme tid HVER kveld?

fordi det passer DEG? Barnet har det best med fast leggetid. klokken 02 om natten er et dårlig tidspunkt å legge et lite barn på.

Skrevet
Synes det har blitt litt vanskelig med legging av datteren min i det siste. Har pleid å legge henne i 9- tiden, men nå får jeg henne ikke lenger til å sove på det tidspunktet, sikkert fordi hun sover ettermiddagsduppen litt for sent.. Det siste dagene har jeg derimot prøvd å holde henne våken helt til 8 for så å legge henne da. Det har fungert veldig bra, bortsett fra at hun våkner igjen i 10- tiden- lys våken :roll: Noen som har noen gode råd?

Hei Melina,

jeg husker at da Plonkeliten var rundt seks måneder, gikk vi over fra to lurer om dagen til én. Da hadde vi nemlig begynt å få problemer med å legge henne om kvelden. Etter at vi kuttet den ene luren og fikk til bare én lang lur midt på dagen, gikk det helt strålende.

Hvor mange ganger sover jenten din i løpet av dagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...