Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anneli
Skrevet

Jeg skal snart reise på ferie til Kroatia. Er det noen som har vært der som kan gi noen anbefalinger? Vi skal først dra til Dubrovnic, deretter skal vi leie bil og kjøre nordover, til Vodice. Tilsammen skal vi være på ferie i 10 dager! :hoppe:

Hva bør man få med seg mens man er i Dubrovnic? Jeg regner med at å gå rundt i gatene der er en opplevelse i seg selv, men jeg vil gjerne høre tips fra andre. Hva med Vodice - og øyene langs kysten? Vi vurderer å ta en dagstur ut til en av dem.

Håper noen som har vært der kan gi gode tips. Jeg har ikke planlagt så mye enda og er glad for alle forslag som kommer! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så lenge siden jeg var der så jeg husker ikke noe særlig. Men kysten er flott. Hvis du kan ta en båt ut til en av øyene og bli der en dag så tror jeg du kommer til å kose deg. Vannet er skikkelig salt så du vil flyte godt! :ler:

Skrevet

Rett ved Dubrovnik ligger ei øy med et naturreservat (husker i farta ikke hva den heter). Det går båt dit fra båthavna i gamlebyen mange ganger hver dag. Fantastisk sted å dra til for å sole seg og bade, mye bedre enn strendene i/ved byen.

Dessuten er det veldig OK å reise ut på cruise blant øyene nærmest Dubrovnik. Flere selskaper tilbyr dette som en heldagsutflukt, med grillet fersk fisk og deilig vin og sånt underveis. Veldig koselig!

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvis du liker kultur, så vil jeg anbefale galleriet som ligger et par hundre meter utenfor murene. Og hvis Dubrovnik filharmonien spiller, så er de absolutt verdt å få med seg! Jazz-kafeen er OK for ett besøk, men ikke mer.

Det ligger en bar på utsiden av murene mot havet, på en klippe over sjøen. Det er OK å ta en drink der bare for utsiktens del, ikke minst ved solnedgang (men kaffen er skikkelig dårlig der, så styr unna den!)

En tur på muren er jo et must i Dubrovnik, men gå gjerne tidlig på morgenen. Når sola steker og reflekteres i de glatt-trådde steinhellene, så blir det VARMT der oppe!

Skrevet

Ta båttur ut til Mljet (naturreservatet) og tilbring en dag der! Det går an å leie sykler og sykle rundt på øya. Så heldig du er som skal til Dubrovnik! Det er en flott by, og veldig koselig. Nå vet jeg ikke hvor Vodice ligger, men både Korcula og Hvar er veldig fine øyer. Jeg ville nok overnattet på en av dem i hvertfall - så får man litt mer ro på seg. Og havet er krystallklart, turkis, med sikt ned til 16 meter enkelte steder. Men husk å skaffe dere badesko, for det er ofte steinete havbunn, og spisse sjøpinnsvin som man kan tråkke på. God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...