Arine Skrevet 9. juni 2006 #1 Skrevet 9. juni 2006 Hei! For ca en måned siden hadde jeg en ganske kjedelig opplevelse hos frisøren. (Var hos en lærling i en større, landsdekkende frisørkjede i Oslo.) Jeg har askeblondt hår og pleier å ta litt blonde striper. Hadde fått en del ettervekst, så ba om å få striper først og fremst i hodebunnen, fordi resten av håret var ganske slitt. Etter en rask konsultasjon med en annen frisør som var "in charge" mht fargeblanding osv, ble den søte og hyggelige lærlingen raskt overlatt helt alene i salongen. Jeg fordypet nesa mi i et blad, mens hun holdt på. Selve behandlingen er den mest smertefulle jeg noen gang har opplevd hos en frisør, helt på høyde med en tannlegetime! Først en hette som var ekstreeemt trang, og så flere timer med lugging og stikking i hodebunnen. Har tatt striper på denne måten mange ganger før, men dette er det verste jeg har vært med på! Fryktelig lang tid tok det også. Etter ca fire timer føltes det som jeg omtrent skulle besvime av den langvarige smerten pluss den stramme plasten rundt hodet.. MEN, jeg holdt ut og prøvde å smile pent, for man må jo lide for skjønnheten og jeg regnet med at det ble bra til slutt! Det var når jeg satte meg tilbake i stolen igjen etter å ha skyldt ut alt at jeg fikk sjokket; ALT håret var platinablondt! "stripene" var tatt så tette at man ikke kunne skimte min normale hårfarge noe sted. I tillegg var håret som tyggegummi, og en del hår brakk av. Jeg prøvde å bevare fatningen og tenkte at det ble sikkert bedre når det ble fønet og at jeg bare måtte venne meg litt til det osv. Jeg betalte ca 600 kr (halv pris) og skyndte meg til nærmeste toalett for å sjekke det ut i et annet lys, og ble faktisk helt på gråten. Det så helt fryktelig ut, og var langt i fra det jeg hadde bedt om. Fra striper til et HELT GULT hår! Gråtkvalt gikk jeg tilbake og sa fortvilet (på en pen måte), at jeg ikke kunne gå sånn, og spurte om det var noe de kunne gjøre. Da ble "sjefen", som ikke hadde vist sitt åsyn i løpet av hele dagen tilkalt, og hun kunne fortelle meg at dette måtte jeg bare forvente når jeg gikk til en lærling. Hun kunne prøve å rette på det selv, men det var ikke mulig å få time samme dag, og jeg måtte i såfall betale full pris for en ny time. Hun kunne heller ikke love at resultatet ble bra. Heldigvis reddet en pakke hårfarge fra H&M meg så nogenlunde.. Hvilke rettigheter har man egentlig når man går til en lærling? Kan man ikke kreve noen ting så lenge man betaler halv pris? Er det også riktig at lærlingen er helt alene, uten oppfølging underveis? Synes tross alt 600 er en del kroner uansett, og at det må jo kunne gå an å tilby evt oppretting til en rimelig pris? Har hatt positiv erfaring med lærlinger tidligere, men nå har jeg blitt svært så skeptisk. Er en fattig student så har ikke all verdens frisørbudsjett heller..
Hu i Svingen Skrevet 9. juni 2006 #2 Skrevet 9. juni 2006 I "min tid" (har gått frisøren) var det i hvert fall slik at en ferdigutdannet frisør skulle holde oppsyn med prosessen underveis, og også godkjenne det ferdige resultatet før kunden betalte. At det ikke blir 100% perfekt er vel ikke så helt uvanlig hos en lærling, men det skal ikke skje stygge feil som dette. Klag (igjen)!
Gjest Thalassa Skrevet 9. juni 2006 #3 Skrevet 9. juni 2006 jeg ville IKKE farget eller stripet håret hos en lærling.. jeg har klippet det hos lærlinger tidligere og det blir som regel bra, selv om de bruker mye lengre tid. Jeg synes det var dårlig at du ikke fikk kompensasjon, det tror jeg faktisk du kan kreve.. ny time eller pengene tilbake. Kjøpsloven gjelder vel hos frisøren også?
Gjest gjest1 Skrevet 9. juni 2006 #4 Skrevet 9. juni 2006 Og her er grunnen til at jeg ikke går til lærlinger mer...
Cuba Skrevet 9. juni 2006 #5 Skrevet 9. juni 2006 Værste jeg har hørt! Greit nok at du ikke kan regne med all verden av en frisør-lærling, men du kan da ikke godta at de skal ødelegge håret!!? Nei, det hadde jeg ikke altså. Syns det var ganske dyrt også jeg. Må da finnes noen frisører som ikke tar så veldig mye mer, men som gir deg et bedre resultat!? En frisør her jeg bor er de veldig proffe, og de tar ikke noe særlig mer enn det du betalte. Men det er ikke i Oslo heller da. Men er det vanlig pris hos frisører i Oslo - 1200 for klipp og litt striper?
Krista83 Skrevet 9. juni 2006 #7 Skrevet 9. juni 2006 Tror ikke en lærling skal være uten tilsyn, hvertfall ikke om hun ikke kan det hun driver med! Virker litt utrolig at de bare sendte deg ut av salongen. Normalt om fargene ikke holder eller slikt så får du jo tilbud om at de skal rette opp.. Uff...
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #8 Skrevet 9. juni 2006 hmm.. Det virker som om frisøren har opptrått uforsvarlig i forhold til å se til at lærlingen gjør rett. Å det høres jo ut som om håret ditt er blitt alt annet enn slik du ville ha det, selv om du gikk til en lærling. De skal jo følges opp og få hjelp av en skikkelig frisør når behandlingen foregår. Så du har nok rett på "erstatning", altså at frisørsalongen retter opp feilen du har blitt påført.
Gjest gjest1 Skrevet 9. juni 2006 #9 Skrevet 9. juni 2006 Jeg gikk for første (og trolig siste gang) til en lærling sist jeg var hos frisøren. Jeg skulle også ha vanlig klipp og litt gyldne striper i håret (har brunt hår så skulle ikke ha spesielt lyse striper, bare litt gyldne). Mitt resultat ble platinablonde striper. Ikke fint i utgangspunktet, og hvertfall ikke fint i kombinasjon med mitt ellers så brune hår. Jeg fikk helt hetta! Men der jeg var fikset de det helt greit ved å farge håret mitt etterpå. Ble ikke helt fornøyd med resultatet. Foliestripene var tatt så langt ut at det så ut som 1-2 mnd ettervekst allerede etter første vask (når noe av fargen de hadde i etter blekingen gikk ut). Ikke festlig. Men de gjorde nå det de kunne for å rette opp den stakkars lærlingens tabbe (hun så nesten mer fortvilet ut enn meg), og at stripene kom litt langt ut i håret er igrunn såpass en må regne med. Behandlingen du fikk høres helt tussete ut. Trodde at klipp/farge alltid skulle bli godkjent av en frisør før de er ferdig jeg? Og nei, selv om det er en lærlig, og en betaler halve prisen, så synes jeg ikke at en må godt alt. At det ikke blir helt perfekt må en regne med, men slik ditt resultat ble er helt klart ikke greit. Dårlig kundebehandlig av sjefen å ikke fikse det for deg gratis!
Gjest Tanita Skrevet 9. juni 2006 #10 Skrevet 9. juni 2006 Da tror jeg at jeg har vært til en av de beste lærlingene som finnes, for hun jeg gikk til var kjempeflink med klippingen og stripene ble perfekte! Eneste som skjedde en gang, var at hun brukte glattetang og håret mitt ble seende me tynnere ut enn det egentlig er, og jeg bruker selv glattetang til daglig, men det var ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå