Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #1 Del Skrevet 8. juni 2006 Sønnen min (9 mnd) har tette tårekanaler. Han har slitt mye med puss i det ene øyet siden han var nyfødt, men de siste månedene har det bare blitt værre.. Øyet er "limt fast" om morningen (bruker ganske masse tid på å "bløte det opp igjen"), og det renner ut verk hele døgnet.. Noen dager er han ganske bra (men aldri helt bra), andre dager er det mildt sagt helt jævlig. Han får periodevis sårdannelse på øyenlokk, under øyet og i øyenkroken. Han er ofte hoven rundt øyet, og jeg synes det begynner å bli en markert størrelsesforskjell på øynene hans. Har vært til lege med dette flere ganger, men de sier at det ikke er noe å gjøre med det før han nærmer seg toårsdalder.. Han har fått to antibiotikakurer (som ikke har hjulper), og resept på tre nye kurer.. Jeg har ikke lyst til å gi han antibiotika hele tiden, og håper noen har noen råd å komme med.. Han klør litt i øyet, men det virker som om dette plager meg veldig mye mer enn det plager ham... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Heidi* Skrevet 8. juni 2006 #2 Del Skrevet 8. juni 2006 Sønnen min (9 mnd) har tette tårekanaler. Han har slitt mye med puss i det ene øyet siden han var nyfødt, men de siste månedene har det bare blitt værre.. Øyet er "limt fast" om morningen (bruker ganske masse tid på å "bløte det opp igjen"), og det renner ut verk hele døgnet.. Noen dager er han ganske bra (men aldri helt bra), andre dager er det mildt sagt helt jævlig. Han får periodevis sårdannelse på øyenlokk, under øyet og i øyenkroken. Han er ofte hoven rundt øyet, og jeg synes det begynner å bli en markert størrelsesforskjell på øynene hans. Har vært til lege med dette flere ganger, men de sier at det ikke er noe å gjøre med det før han nærmer seg toårsdalder.. Han har fått to antibiotikakurer (som ikke har hjulper), og resept på tre nye kurer.. Jeg har ikke lyst til å gi han antibiotika hele tiden, og håper noen har noen råd å komme med.. Han klør litt i øyet, men det virker som om dette plager meg veldig mye mer enn det plager ham... ← Akkurat sånn er sønnen min oxo, vært helt siden han ble født.. det er så fælt, syns så syns på han, på det værste er det klistret sammen og masse gult puss og ellers er det litt "tørt" puss rundt øyet hans! Jeg fikk oxo to antibiotika kurer som kun hjalp mot det værste men fjernet det ikke helt.. Det jeg gjorde var å bruke endel saltvann på bomull og vasket det bort.. bruk dette ganske ofte for da blir det mindre og mindre puss men det blir ikke helt borte.. det er oxo anbefalt å masere rundt øye, for dette åpner den tette tårkanalen litt, og det hjelper oxo.. gjør det når han feks sover, ammer eller får mme. Min sønn er ett år og har forsatt tett tårekanal men det er blitt mye bedre.. men jeg er flink å "angripe" det og vaske og skylde øyet ofte når jeg ser at det begynner å bli værre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #3 Del Skrevet 9. juni 2006 Vi lærte å trykke forsiktig to ganger jevnlig på siden av neseroten. På skrå ca 1cm fra øyenkroken.Da åpnet det seg når hun var et halvt år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiit Skrevet 9. juni 2006 #4 Del Skrevet 9. juni 2006 Har også vært der, med begge mine barn. Gutten min hadde tett tårekanal til han var rundt 4 år, selv om det gradvis bedret seg. Nå kan den bli tett dersom han er forkjølet. Det ser jeg ved at tårevesken ikke dreneres bort fra øyet. Men har får ikke betennelse så fort. Vi har i årenes løp prøvd alt, tror jeg. Til og med operasjon. Som ikke hjalp. Min erfaring med antibiotika, er at det tar det verste, men at det blir oppblomstring på nytt dersom du ikke slutter etter kort tid. Antibiotikaen tar knekken på alt av bakterier, også de som skal være der. Det er ikke heldig. Det beste rådet jeg har fulgt er å skylle og vaske øyet med saltvannsoppløsning. Det renser øyet, og demper/forebygger betennelsen. Det må du bare holde på med jevnt og trutt. En liten vask ved hvert stell feks. Da holdes det i sjakk. Dessuten har jeg tro på at massasje, og pressing av "guffe" ut av kanalen og opp i øyet for så å vaske det bort, kan hjelpe. Operasjon (stikke opp tårekanalen) ble gjort ved 2 1/2 årsalder, men det hjalp ikke. Kanalen var fortsatt tett, og lille vennen utsatt for narkose og div. påkjenninger. Ikke morsomt. Det går over etterhvert. Noen har bare trange kanaler. (Hjelp nå bare den lille til å iallefall ha NOEN få bilder av seg selv som barn, der han ikke har guffe i øyet, eller hvor øyet er rødt og nyvasket. Alle har lyst å ha søte babybilder av seg selv.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #5 Del Skrevet 9. juni 2006 Jenta vår er rett over to år og har frem til for ca en mnd siden hatt tett tårekanal. Vi har klemt, massert og dryppa med jevne mellomrom, men ho ble aldri bra. Etter å blitt henvist til øyelege fikk ho sondering av tårekanalene, dette i narkose. Sondering vil si at de bruker en "nål" til å stikke opp tårekanalene før de "spyler" gjennom med en gul væske. Operasjonen gikk helt fint også narkosen. Etter en uke med øyedråper og salve var jenta vår helt fin. Dagen etter operasjonen peka ho på øye og sa "Au borte", og vi ser tydelig at ho generelt er mer fornøyd. Dersom ikke sonderingen hadde vært vellykket hadde ho fått et dren, dvs. at de hadde lagt et silikonrør inni tårekanalen. Tror at dette drenet blir fjernet igjen. Dersom dette heller ikke virker hadde vi blitt henvist til Ullevåll for en mer komplisert operasjon, som jeg ikke vet noe om. Det var i følge øyelegen svært uvanlig at denne operasjonen er nødvendig. Selv om jenta vår var to år når ho fikk sondert tårekanalen sa øyelegen vår at barn som ikke viser noen form for forbedring bør/kan opereres ved 14 mnd. Det er også svært lite sannsynlig at dette vil bedre seg dersom barnet er mer enn 2 år, og det er faktisk ganske plagsomt for barnet å gå slik så man bør/må gjøre noe med det. Lykke til med tårekanalene, håper dette går fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå