Gå til innhold

Familievold VS Psykopati

ROBBAN

Anbefalte innlegg

Hei Gjest

Jeg utgår fra at du snakker om kun psykopater nå. Håper du ikke generelt sett blander sammen voldelige menn og kvinner i dette innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg snakker om psykopater!

Og forskjellen mellom et "vanlig voldelig" menneske og en psykopat er slett ikke SÅ vanskelig å lære seg!!

Og tro meg: Jeg vet hva jeg snakker om...desverre!

Ha en god kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: Tviler ikke på at du har direkte kjennskap til en psykopat, men jeg stiller likevel sp mål med det siste du skrev.

Dersom det er så lett å sette et bastant psykopatstempel på folk, hvorfor er det da kjent at psykologer synes det er så vanskelig å være sikre på diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Lasse!

Det er IKKE lett for et utenomstående menneske å "se/forstå" om h*n er en ...psykopat. Langt ifra. Slike mennesketyper er flinke til å holde en normal fin fasade.

Det er de nærmeste som får merke...og selv den nærmeste, være seg partneren forstår ikke/ser ikke hvor landet ligger før det ...hva skal man si...? Før det er for sent, før man sitter i garnet....

Har ikke tid til å taste mere nå...har en liten pode her som har lagd godlukt i bleien :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe, kos deg du :wink:

Poenget mitt er at det vel er vanskelig å si sikkert hvem som er psykopat, mot de som er kontrollerende, dominerende, har trekk av psykopati, de som har manglende sjelsevner etc ... Noen av disse kan hjelpes, andre ikke, derfor litt farlig å sette psykopatstempel på folk.

Men nå skal dette ikke bli ENDA en psyko-tråd... Det viktige her er at man ikke finner seg i å bli behandlet på denne måten. enten drar men, ellers så får personen en sjanse til å jobbe med seg selv og sin reaksjonsmåte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viser til innlegg fra Anie.

Det forundrer meg litt at folk ser ut til å henge seg mere opp i hvilken betegnelse man bruker om sine ekser, enn selve problemet..

For å være litt "sleivete" så ser jeg egentlig ingen fare ved at slike betegnelser dukker opp..Dette medfører jo ikke at den som blir beskrevet har fått sin "diagnose" fordi om h*n blir beskrevet slik.  

Mirabella

:-?

Mirabella... hadde du likt å få et stempel på deg som psykopat om ikke det stemte....

Selvfølgelig skal man ikke dømme andre utifra det vi hører fra andre - MEN......å bli tilegnet tittelen psykopat uten spesiell grunn er kanskje en av de værste løgnene som kan ramme en person. Om man da vet hva en psykopat er... Og det tror jeg faktisk INGEN vet før man har opplevd dem!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anie: Du og Robban er inne på noe viktig der! Folk får jo livet ødelagt pga sladring og ryktespredning! Hva om deter en psykopat som sprer rykte om at partneren er psyko ....

Man skal være forsiktig med hva man sprer av rykter, for de HAR en voldsom makt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på den andre siden - så går det ann å advare litt da... Jeg unner f.eks ingen i min omgangskrets å oppleve det jeg har gjordt..... - men i forbindelse med dette så går det også ann å la de få sine egne erfaringer da...

:-? Litt tungvindt forklart kanskje - men regner med at de aller fleste skjønner hva jeg mener....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart Anie, men en kan ha det fælt med noen for så å oppleve at den fæle eksen oppfører seg eksemplarisk med en annen jente senere, da er det dumt å ha spredd ryktet om at han er psyko ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Lasse, men det er forskjell på å ha opplevd noe fælt og opplevd en psykopat.... uten å komme inn på vilken rettighet jeg har å si det - så vet jeg hva jeg snakker om..

På en annen side... så tror jeg det er opptil den andre parten - i forhold til når evt psykopaten viser sitt sanne jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden sporer ut litt, fakta kjære Watson fakta. De er det vi må forholde oss til, spekulasjoner er opphavet til mistolkninger. At være voldelig er ikke de samme som å være psykopat. Kan de forstås slik at barn, voksne og ungdom som tyr til vold for å kommunisere, er psykopater? Eller er det en form for følelsemessig usikkerhet?

Vi skal ikke se bort fra at de sikkert finnes en liten gruppe psykopater som søker hjelp eller blir pålagt det fra samfunnet. Kan man si at disse individene er en representativ gruppe eller er de en minoritet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden sporer ut litt, fakta kjære Watson fakta. De er det vi må forholde oss til, spekulasjoner er opphavet til mistolkninger. At være voldelig er ikke de samme som å være psykopat.

Ok.. nå lar jeg meg provosere litt...... Selv om begrepet psykopat blir brukt i hytt og pine - så kan man ikke se bort i fra at de finnes - og at noen har vært offer for disse... Disse ofrene kan være på kg - og vet dermed hva det snakkes om... Kanskje vil det høres ut som spekulasjoner - men kanskje det heller kommer av at "ofrene" helst ikke vil rippe opp i gammel skit - og unngår dermed å komme med for mange detaljer....

Men nå sier jeg takk for meg i denne tråden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SVÆRT FÅ har diagnosen psykopat... og det er stort sett personer som har gjort noe straffbart...

Det viktige i ditt eksempel Anie, er at "psykopaten" er en ex !.... At man er borte fra typen, og kan komme seg videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok et innlegg til..

Klart det er svært få som har den diagnosen... Da må en jo først til legen - og det er vel ingen som går dit frivillig og sier "ja jeg er psykopat"..

Dessuten er det veldig mange lure psykopater som ikke tyr til vold - for det vil syns og det vil det bli sak av...

>men nå stopper jeg...har sagt mitt i forhold til dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen!

Lasse var inn på noe viktig her:"En kan ha det fælt med noen for å så oppleve at den fæle eksen oppfører seg eksemplarisk med en annen jente senere".

Her har man ett av trekkene: Gjentagelser!

Kan si litt om min erfaring.....alt gjentok seg....han var ikke noe anderledes mot meg enn hva han hadde vært med sin eks...Og "dumme" meg som vanligvis er ganske så oppvakt og langt ifra naiv var "plutselig" totalt blind...og døv!

Og Anie var inne på en annen viktig ting:....man unngår å rippe opp, prøver å unngå å rippe opp i gammel skit...og unngår dermed å komme med for mange detaljer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anie da!!

Jeg trur ikke noen av oss har yppet seg og betvilt at du kan ha vært offer for en slik person. De jeg vet er at 9 av 10 voldelige menn som har vart voldelige i forholdet sitt, har etter slutført behandling opphørt med vold, dette er fakta og dokumentert.

Konklusjonen min da er at 9 menn ikke er psykopater. Hva med den 10 da, er han da psykopat eller ikke? De vet eg ikke. De jeg vet er at 9 av dem ikke er psykopater. De fleste voldelige individer går å behandle, 9 av 10 familier for en bedre hverdag uten vold og trusler. Og det er der poenget mitt ligger.

Vi er alle enige i at psykopater ikke går an å hjelpe. Men de menn som har vart voldelige og som ikke er de mer, hva kaller vi dem for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban.. jeg hang meg for mye opp i ordet psykopat.... og altså ikke det debatten dreier seg om "familivold vs psykopat"... Beklager dette.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei Mirabella

Hva forknipper du med ordet psykopat? Ser du på det som positivt eller negativt. Hvordan er våre holdninger til en som er eller man trur er psykopat? Hvilke konsekvenser får dette får dette individet om han ikke er psykopat. Jeg trur vi finner svaret i mange av disse innleggene!

Men vi må ikke glømme at også psykopater har rett til integritet, de er mennesker de også. Jeg mener ikke at vi skal godta deres handlinger. Vi mennesker har så lett for å dømme folk, hvem gir oss den retten??????? Eller er det vår holdning til ting.

Mirabella jeg trur at du vet bedre en så, eller om jeg snur på det. Ville du omgås med en person om du hadde hørt at han er psyko? Om ikke. hvorfor de da? Når vi utaler oss om individer uten å ha belegg for de vi siger, har vi ikke da forhandsdømt dem på feil grunnlag!!

Sen vill jeg bare si at jeg forsvarer ikke deres handlinger, og eg selv ville ikke ønsket å leve sammen med en slik person. Men jeg kan dokk tenke meg å leve med en voldelig kvinne om hun søker hjelp og er rett motivert, for 9 av 10 går å hjelpe.

Hei!

Dette er meget enkelt å svare på; jeg ville overhodet ikke brydd meg om hva andre hadde sagt om en person. Men som for ALLE andre ville jeg(etter egen erfaring) alltid lyttet til min egen magefølelse - DEN er langt mere til å stole på enn andres uttalelser!

Selvsagt er det negativt å bli betegnet psykopat, men det spørs jo også HVEM som kommer med disse uttalelsene da. Men enkelt sagt; en kan ikke gjøre alle til lags. Det vil alltid kunne finnes negativ omtale om en.

Når det gjelder mine holdninger til en person som har fått rykte på seg for å være "psykopat" så kan jeg bare vise til hva jeg skrev ovenfor.

Det samme gjelder i forhold til forhåndsdømming; jeg hører ALDRI på slikt heller.

Jeg personlig kan ikke se at det skulle få noen konsekvenser i det hele tatt om noen ble beskrevet som "psykopater" av andre. Da bør man heller spørre seg hvilken kompetanse DE har til å avgjøre det. Jeg forstår selvsagt at det kan føles meget vondt og sårt og få en slik betegnelse rettet mot seg. Og jeg forstår at det kan skape problemer da nok endel vil ta disse opplysningene for gitt, og kanskje også være redd for sitt eget rykte..Men dumskap kan man vel lite gjøre med? Tiden vil vise!

Etter min mening sier det vel også endel om de personene som fremsetter slike meninger om andre; ryktespredere kan de vel også kalles.

Men det kommer helt an på også hvordan disse opplysningene kommer fram. Er det opplagt at de blir nevnt kun for å sverte eller blir de sagt i en fortrolig samtale....

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og for å unngå eventuell misforståelse; jeg vil ikke mistro en som bruker betegnelsen "psykopat" om andre her på nettet. Dette da problemet som regel ikke ligger i hvorvidt vedkommende har fått en slik diagnose eller ei, men om en skal godta deres oppførsel eller ikke...Og jeg ser ingen grunn til å holde ut med en "psykopat light" heller. Poenget er vel gjerne å få fram personligheten. Da er det vel ikke vår jobb å betvile om en person er slik eller slik, men å svare utifra de opplysningene vi får. Det vil jo alltid være innskriveren som må ta ansvaret for sine handlinger, også så lenge dette ikke er noe fagforum...

Samt alle de andre grunnene jeg har oppgitt tidligere; at bl.a ingen her har større troverdighet enn andre osv.

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...