Gå til innhold

Familievold VS Psykopati

ROBBAN

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Mirabella!

En annen oppfatning (som jeg antar at flere har) jeg har er at det at "slemme menn gråter eller betror seg " ikke nødvendigvis er med på å "ufarliggjøre" dem. Eller at man da skal tro at de har innsett sine "feil"..."Psykopater" er MEGET intelligente, og gjør det de føler omgivelsene forventer av de....Mirabella

Poenget mitt er at man må skille på en psykopat og en voldelig mann.

Jeg lurer bare på hvilken kategori disse slemme mennene havner i, voldelige menn eller psykopater? Skjønte ikke den jeg.

En psykopat ville aldri innrømmet et feil og desto mindre søkt hjelp for sinne problemer, de er ikke noe feil på psykopaten, de er alle andres feil og de er de som må søke hjelp. Dette skulle en psykopat svart. Om de bare hadde vart så enkelt att psykopaten gjorde det som omgivelsen forventet, ja da hadde ikke vart nåe problem. De hadde søkt hjelp og blitt bedre.

Jeg har også lyst til å si at jeg ikke nødvendigvis tror at mennesker med psykopatiske trekk vil unnlate å gå på kurs for å lære å mestre sin aggresjon...jeg tror enkelte med slike tendenser kan gå langt i å ta på seg skyld(faktisk), så lenge det gagner de selv..  

Men at det man først og fremst skal se på er oppførselen deres..kanskje den til og med er god for en liten stund - men jeg tror aldri de kan endre sin natur helt..  

Dette er ihvertfall mine "hypoteser".  

Mirabella

Mennesker med psykopatiske trekk, er de psykopater eller er de voldelige men. Det du skriver gir inntrykk og kan lett forstås at voldelige men er psykopater. Eller er de bare en uheldig formulering?

Og til sist Mirabella, du har aldri sagt at narkomane forblir narkomane, dette var ment som en liknelse fra min side for å poengtere at folk kan forendre seg. Er vi nå på samme bølgelengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Robban.

Takk for oppklaringen - det er nok jeg som har formulert meg feil.

Jeg har hele tiden snakket om "psykopater". Jeg beklager at jeg skrev slik at det oppstod forvirring. Men jeg vil fortsatt stå for det jeg har skrevet. Uansett om jeg tar feil eller ei; man skal uansett være forsiktig med "psykopater". Og prinsippet om "føre var" er vel ikke dumt å bruke her heller...jeg liker dessuten ikke forhastede konklusjoner, da man vel ikke har svaret på alt ennå. Men vi har jo alle rett til å mene hva vi vil, ikke sant? Kanskje viser det seg at jeg har tatt feil en dag, men da håper jeg at mine meninger ikke har gått ut over noen. Forhåpentligvis finnes det fagfolk som vet hva de holder på med!

En ting vil jeg til slutt presisere; jeg mener ikke at psykopaten tar imot behandling om hjelp fordi han/hun forstår at han/hun har problemer eller ønsker å gjøre noe med dette. Men fordi dette da nettopp viser at de IKKE er psykopater, at de gjør det omgivelsene forventer av dem..de lurer med andre ord folk trill rundt. Jeg tror dette spesielt skjer når det er noe de ønsker å oppnå, når de "innser" at de er i ferd med å tape..(Dette betyr ikke at de innser sine feil eller virkelig ønsker å bli bedre) Og du skriver at de gjør det omgivelsene vil og tar imot hjelp så er de ikke pskyopater om de da også blir bedre. Vet man egentlig om de virkelig har blitt bedre? Holder det å bare grine og betro seg? Er de ikke såpass intelligente at de lett manipulerer folk rundt seg så lett som bare det, også fagfolk. Hvor lang tid etterpå har man "undersøkt" disse folkene? Som jeg også har skrevet tidligere ville det vært for enkelt om man bare kunne si at en person som ikke tar imot hjelp er psykopat. Dette er nå mine meninger. Og jeg tror dessverre fortsatt ikke vi er helt på bølgelende her.

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirabella

Att voldelige menn kan hjelpes er de ikke tvil om. Når det gjeller psykopater, ja da stiller eg meg også i tvil hvorvidt de går an å hjelpe disse, med gode resultat.

Tråden jeg startet gikk ut på at man ikke skal sette en generell psykopat stempel på de voldelige utøverne i en familie der det forekommer familievold. De fleste volds utøverer er ikke psykopater.

Innleggets mål er å skape debatt kring familievold og synliggjøre den for de kvinner/menn som besøker KG og lever i et slikt forhold og kanskje trenger hjelp.

De borde være et eget forum for dette temaet. Ønsker at admin av KG tar dette til vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda! En psykopat kan både innrømme feil og søke hjelp for sine problemer! Så sant det betyr at "han" da kommer seg "inn i varmen" igjen! MEN: Det er kun bare der og da! De kan innrømme feil....altså lure "deg" trill rundt....men som sagt: Det er kun der og da!

Og de kan søke hjelp...men også det kun for å komme seg "inn i varmen" igjen. Det er ikke varig! Man blir lurt av dem!

Hei Gjest!

Hvordan er du så sikker på dette, var det stilt diagnose på at dette var en psykopatisk person? Eller var de bare en voldelig person som ikke var rett motivert og søkte hjelp for sin egen skyld, for om han ikke gjør det, så er han ikke klar over at han/hun har et voldelig problem. Jeg skal ikke skyve under teppet og ikke si at det finnes en del som søker hjelp for og holde kvar partneren i forholdet, dette blir dessverre på feil grunnlagg, motivasjonen blir da og holde partneren kvar i forholdet å ikke for ens egen skyll. Kommer man da ikke in i varmen eller de blir samlivsbrudd, ja da vill man ikke lengre være motivert ettersom intensjonen med motivasjonen er basert på feil grunnlagg.

Kanskje du har egne erfaringer av dette ettersom du er så sikker på det du skriver, håper da at de foreligger en klinisk diagnose som konstaterer at personen er psykopatisk, for om ikke så er du ute på dypt vann, og bør da tenke etter 1 eller 2 ganger innen du kommer med så alvorlige å krenkende påstand.

Jeg dømmer deg ikke, men lurer bare på hvilket belegg du har før dette? Ser også positivt på innspillet dit, flott.

PS:Om du skal sitere eller legge inn innlegg, var da så godt og gjør det på den måten at de fremgår tydelig at de er du som har skrevet innlegget, når jeg leser innlegget og siteringen min så virker det som eg har yppet det du skriver, dette er ikke så lurt ettersom de kan feiltolkes for å være minne ord og ikke dine!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da det så ut som om du Robban kanskje trodde det var meg som hadde skrevet siste innlegget her som gjest, så ville jeg bare si ifra at det var det ikke.

Men jeg synes kanskje du var litt snar med å avvise at denne personen visste hva h*n snakket om.

Jeg tror faktisk det samme som denne personen, og at man kanskje ikke så kategorisk skal påstå at psykopatene ikke tar imot behandling, at den som fortsetter å være voldelig ikke har fått "vellykket behandling" pga motivasjonen osv.

Hvor får man stilt diagnoser om at andre er "psykopater"? Hadde forresten vært fint om en også kunne fått stilt diagnsoe om at en selv ikke var psykopat; hvor gjør en i så fall det?

Mirabella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mirabella

Nei jeg trudde ikke det var du som skrev dette innlegget, jeg blir litt kritisk når folk kommer med utsagn om hvem som er psykopat. Faktum er at der er ikke så enkelt og stille denne diagnosen på et individ. For og stille denne diagnose så må det til en lengre adferdsstudie av personen og det er mange kriterier som må være tilstede for å kunne sikkerstille en korrekt diagnose. Faktum er at de mest garvede psykologene bommer når det gjeller å diagnostisere denne psykiske sykdom.

Så når en individ skriver et innlegg med sådan selvsikkerhet som vår gjest gjord, da må jeg stille litt kritiske spørsmål. De er ikke bare å slenge ut seg de ene og de andre uten belegg. Vi må forholde oss til fakta å til dokumentasjon, ikke på spekulasjon, særlig når vi belyser et så alvorlig tema som familievold. De fleste psykologer er forsiktige med å bruke termen psykopat og mange av dem er ikke kompetente til å stille en slik diagnose. Så når en gjest kommer med så overbevissende påstand, ja da lurer jeg hvordan den personen kan være så siker, når profesjonelt garvede psykologen ikke er det.

Man kan ikke kategorisere vold er likt psykopati, de blir feil. Men selvfølgelig så finnes det voldelige men/kvinner som kan være psykopater. De fleste psykologer er enige i at psykopater ikke går å hjelpe, hvorfor.

Dette er et sitat fra psykiater Hans Jakob Stang:

Hovedproblemet er at psykopaten føler seg frisk, og gjerne blir rasende dersom en pårørende anbefaler psykiatrisk hjelp.

Psykopaten trenger aldri behandling. Ethvert forslag om å søke lege eller annen rådgivning og terapi, blir avvist med forakt. Skylden lagt på kone og barn. Han vil likevel bare si: Dette gjelder ikke meg. Det er deg, ikke meg det er noe galt med. Psykopaten vil sjelden samarbeide med behandleren. Derfor finnes det få gode behandlingsmuligheter.

Hvor får man stilt diagnoser om at andre er "psykopater"? Hadde forresten vært fint om en også kunne fått stilt diagnsoe om at en selv ikke var psykopat; hvor gjør en i så fall det?

Du kan jo lese dette først å se om du passer inn i profilen.

Psykopaten er en selvusikker, utrygg og angstbitersk person som hele tiden er i forsvarsposisjon, og som føler at angrep og aggressivitet på det verbale plan er den beste måte å redusere egen indre spenning og ubehag på. Det som kjennetegner psykopatene er de avvikende karaktertrekk som er en del av deres personlighet.

De har blant annet en mangelfull innlevelsesevne, slik at deres følelsesmessige forhold til andre blir overfladiskog vekslende, alt etter hva som passer dem i øyeblikket. Psykopaten har videre en manglende evne til å reagere med skyldfølelse, og en tendens til å bortforklare eller legge skylden over på andre. De kan være humørsyke, de tåler motgang dårlig og har ofte en svak impulskontroll slik at de reagerer heftig og spontant når noe skjer.

Det sier seg selv at slike karakteregenskaper fører til stadige konflikter med omgivelser, og til store problemer for de nærmeste og andre som må omgås slike personer. Karakteristisk for psykopater er altså mangelfull impulskontroll. Liten evne til å utvikle nære relasjoner. Ustabile i parforhold. Uten tanke for konsekvensene av egne handlinger. Manglende evne til å reagere med anger og skyldfølelse. Psykopater har derimot store evner når det gjelder å fraskrive seg skyld. Og de oppfatter alltid situasjonen som om de selv er uten skyld.

Ofte har psykopaten en klar mening om hvem som har skylden. Og psykopaten har lav toleransegrense. Psykopater kan ha lett for å bli hysteriske. Det kan være en forsiktig kritikk, et spørsmål de ikke liker - eller de blir grepet i en løgn. Deres motto synes å være at angrep er det beste forsvar. Målet er å få den uskyldige til å bli skyldig.

Det er ofte vanskelig å vite hvor grensen mellom det normale og avviket går. Grensen mellom unormale og psykopatiske trekk er flytende. Diagnosen stilles ut fra karakteregenskaper, personlighetstrekk vi alle har mer eller mindre av.

For å kalle en person psykopat, må disse egenskapene være uttalte og av langvarig karakter. Det er ikke nok å ha et av disse trekkene, det må være flere og de må prege hele personligheten.

Hva trur du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet Robban! For en tid tilbake var det veldig mye snakk om psykopater på dete forumet. Da skrev jeg som deg, at deter veldig vanskelig å sette en slik diagnose, og man burde derfor være forsiktig med å stemple folk... Det virket som om nesten alle skilte her hadde en psykopat som ex en stund...(setter det på spissen hva...?) Flertallet var uenige med meg, og syntes en kunne kalle folk for psykopater dersom en syntes de oppførte seg som en...

Jeg kan forstå den reaksjonen, etter å ha blitt kuet i et forhold, men synes alikevel detteer et veldig alvorlig stempel, som på en måte også fritar personen for skyld. En psykopat vil jo være slik, mens en som ikker det kan jobbe med seg selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robban.

Hva pokker er det du sier? (Angrep, angrep) :lol: Dine karakteristikker av en psykopat ser virkelig ut til å ligne på mine karaktretrekk ...ihvertfall her på nettet! Nei, det jeg ble nok ikke så mye "klokere", for uansett hva jeg sier så kan jo ikke dette "kontrolleres" av noen her ihverttfall.

Men hva jeg selv tror innerst inne om meg selv blir selvsagt en annen sak. Jeg savnet imidlertid begrepene empati medfølels..eller kanskje jeg ikke har fått det med meg?

Så det har vel ikke så mye for seg å diskutere dette. Og jeg er enig i at man skal være forsiktig med å diagnostisere andre. Det ville virkelig vært ille om psykologstanden var raske med å stille en slik diagnose på andre, så jeg regner med at de har såpass respekt for sin egen profesjon at de er forsiktige med å misbruke sin "makt". Og sånn bør det vel være?!

Jeg tror du skrev at du var "selvlært", men du ser jo ut til å ha betydelig kunnskap om dette emnet. Det er flott at du da driver denne "opplysningsvirksomheten", men pass på den "makten" du også kan utøve her.

Mvh "kritiske, fremtidige HR dommer " Mirabella :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner slår oftere kjæresten

Undersøkelsen i USA viser at det oftest er kvinnen som er den voldelige partneren i forholdet. I Norge liker vi ikke å snakke om at kvinnen slår, sier førsteamanuensis Per Nerdrum som fikk så ørene flagret da han fastslo at ikke bare kvinner får juling av kjæresten.

Forskere ved University of New Hampshire intervjuet 1446 studenter om forholdet til partneren. Denne uka ble resultatene lagt fram i Montreal ved den 15. verdenskongressen til det internasjonale voldsforsker-forbundet:

Kvinner er minst like voldelig overfor kjæresten som det menn er.

Når kun én part i forholdet er voldelig, er det dobbelt så ofte kvinnen som slår.

Derfor er det svært viktig at tiltak mot familievold også rettes mot kvinner, sier forskningsleder Murray Straus.

Skylder på feministene

Førsteamanuensis Per Nerdrum ved Høgskolen i Oslo skrev i 1999 en kronikk i Dagbladet hvor han fastslo at kvinner slår like ofte som menn i parforhold, men at krisesenter-bevegelsen og feministiske aktivister er skyld i at dette ikke når gjennom i opinionen. Reaksjonene lot ikke vente på seg, og Nerdrum ble skjelt ut av blant andre likestillings-direktør Ingunn Yssen.

Det har vært svært vanskelig i Norge å få gjennomslag for at kvinner slår. Internasjonal forskning viser et helt annet bilde enn det vi tror her hjemme, sier Nerdrum til Dagbladet.no.

På slutten av 90-tallet gikk han gjennom partnervold-forskningen på oppdrag av Oslo kommune, og fant ut at kvinner og menn var like voldelige.

Fordi menn er sterkere gjør de større skade når de slår. Nerdrum er overrasket over at den amerikanske undersøkelsen viser at kvinner dobbelt så ofte er den voldelige parten.

Studien slik jeg får den beskrevet, bekrefter tendensen fra andre undersøkelser, men jeg synes det høres litt drøyt ut at kvinner skal være så mye voldeligere, sier Nerdum som har doktorgrad i psykologi.

Etter det voldsomme oppstyret som fulgte i kjølvannet av kronikken i 1999, føler han at de norske fagmiljøene har begynt å ta kvinnevold mer alvorlig.

De har blitt mer oppmerksomme på kvinner som slår, men fortsatt er det knyttet sterke verdikonflikter til temaet. Kvinnevold utfordrer vår syn på hva det vil si å være kvinne og mann, sier førsteamanuensisen.

En av grunnene til at vi vet så lite om kvinnevold, er at slåtte menn ofte lar være å oppsøke legevakta fordi de skammer seg. Forskerne har konsentrert seg om de mest alvorlige tilfellene og derfor oppsøkt krisesentrene. Når man i stedet spør et representativt utvalg - slik de har gjort i USA - blir resultatene helt annerledes.

Det er forskjellige årsaker til forskjellige typer vold. Det som er felles er at parene har svakt utviklede kommunikasjons-evner. De klarer å ikke snakke om sårbarheten sin. I stedet slår de, forklarer Nerdrum.

Som ni se så er familievold et stort og mørkt problem som må settes i lyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban.. jeg vil bare si at det du fremlyser er veldig bra og viktig. Jeg har riktignok ikke lest hele tråden - det blir nemlig fortsatt for vanskelig for meg..

Når jeg leser det du skriver er jeg plutselig 1 år tilbake - og kan bekrefte det du skriver om psykopater.

Vel - det jeg vil med dette .... Det er bra at det blir fremlyst så skikkelig her på KG - psykopater har vært oppe før i dette forumet - men ikke så grundig som dette tror jeg.... Allikevel er det viktig å få med seg det Lasse skriver om at aller er ikke psykopater - selvom mange ekser kan ha lignende kjennetegner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robban.

Hva pokker er det du sier? (Angrep, angrep) :lol: Dine karakteristikker av en psykopat ser virkelig ut til å ligne på mine karaktretrekk

Hei Mirabella!

Nå forstår du hvor vanskelig det er å stille denne diagnosen, mange av karakterene som beskrives er fakta gjennom forskning og vel dokumentert. Ja visst er det skremmende at alle disse særtrekkene er deg og meg, alle bærer vi på dem.

Ja du har rett, en psykopat savner empati og samvittighet, de er ikke vanskelig og forstå hvorfor. Om de ikke er ens skyll, ja da har man ikke anledning til å føle anger, empati, sorg, og samvittighet. De er mer syn på psykopaten en på offeret fra deres ståsted.

Sen sitter jeg igjen med litt blandet følelse her, dette innlegg er ikke ment til å belyse psykopatens rolle i et voldelig forhold. Men jeg merker at behovet for dette er helt åpenbart, dessverre så er dette et alt for komplekst emne som gir mye opphav til spekulasjon. Derfor må eg si at jeg ønsker å fravike psykopat debatten og heller fokusere på familievolden som er en større trussel for oss alle en psykopaten.

Synes de er flott at du bryr deg Mirabella, hang on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Viser til innlegg fra Anie.

Det forundrer meg litt at folk ser ut til å henge seg mere opp i hvilken betegnelse man bruker om sine ekser, enn selve problemet..Atter an gang stiller man seg på den andres side. Jeg mener ikke at man skal ta alt for god fisk, men når det hele tiden blir stilt spørsmål ved innskriverens "troverdighet" så kan dette også ta fokuset bort fra tema.

Hvem er vi egentlig her? Har noen større troverdighet her enn andre?

For å være litt "sleivete" så ser jeg egentlig ingen fare ved at slike betegnelser dukker opp..Dette medfører jo ikke at den som blir beskrevet har fått sin "diagnose" fordi om h*n blir beskrevet slik. Man skal være litt varsom med å tilskrive andre større "makt" enn de egentlig har. Dersom man skulle la seg bli påvirket(eller såret) av alle bemerkninger som kunne dukke opp om en så ville man ha nok å henge fingrene i. Når det gjelder enkelte her på nettet så burde de vel kanskje "feid litt for sin egen dør" før de mistrodde andre...og ihvertfall ikke opptre som "bedrevitere".

Mirabella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man burde derfor være forsiktig med å stemple folk... Det virket som om nesten alle skilte her hadde en psykopat som ex en stund...(setter det på spissen hva...?) Flertallet var uenige med meg, og syntes en kunne kalle folk for psykopater dersom en syntes de oppførte seg som en...

Tjena Lasse!

Ja må si at jeg er enig med deg, folk bruker dette ordet som et skjellsord i mange sammenhang, dessverre så ser vi at de er flest kvinner som lett tar til dette ord. At bruke ordet psykopat på et individ er en alvorlig krenkende handling, som ka gi katastrofale følger for den som blir anklaget og utpekt. Å jeg mener det er dags å avlive myten om at den voldelige utøveren er psykopat. Vi må sette fokus på fakta å ikke på en minoritets gruppe som gir opphav til spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="ROBBAN

Tjena Lasse!

Ja må si at jeg er enig med deg, folk bruker dette ordet som et skjellsord i mange sammenhang, dessverre så ser vi at de er flest kvinner som lett tar til dette ord. At bruke ordet psykopat på et individ er en alvorlig krenkende handling, som ka gi katastrofale følger for den som blir anklaget og utpekt. Å jeg mener det er dags å avlive myten om at den voldelige utøveren er psykopat. Vi må sette fokus på fakta å ikke på en minoritets gruppe som gir opphav til spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Mirabella

Hva forknipper du med ordet psykopat? Ser du på det som positivt eller negativt. Hvordan er våre holdninger til en som er eller man trur er psykopat? Hvilke konsekvenser får dette får dette individet om han ikke er psykopat. Jeg trur vi finner svaret i mange av disse innleggene!

Men vi må ikke glømme at også psykopater har rett til integritet, de er mennesker de også. Jeg mener ikke at vi skal godta deres handlinger. Vi mennesker har så lett for å dømme folk, hvem gir oss den retten??????? Eller er det vår holdning til ting.

Mirabella jeg trur at du vet bedre en så, eller om jeg snur på det. Ville du omgås med en person om du hadde hørt at han er psyko? Om ikke. hvorfor de da? Når vi utaler oss om individer uten å ha belegg for de vi siger, har vi ikke da forhandsdømt dem på feil grunnlag!!

Sen vill jeg bare si at jeg forsvarer ikke deres handlinger, og eg selv ville ikke ønsket å leve sammen med en slik person. Men jeg kan dokk tenke meg å leve med en voldelig kvinne om hun søker hjelp og er rett motivert, for 9 av 10 går å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ganske sikker på at jeg har vært utsatt eller kjenner en med psykopatiske trekk i hvertfall.... kjæresten til venninna mi, slår henne, han skylder på henne at alt er så ille som det er, han vil ikke gå i familieterapi, det er umulig å snakke til ham, det vil si, jeg har prøvd å si til ham at han må love å ikke slå henne mer, bare for å se hvordan han svarte, og da flirte han og sa: nei, det kan jeg ikke love...

forstår dere litt nå? psykopaten eier ikke forståelse og empati for andre, og nærmest driter oppi hva andre mener, de eier ikke evne til å forstå av sine feil og lære av dem.

De er også meget flinke til å smiske og manipulere med andre, få andre til å bli avhengige av dem, slik at de kan få makten, og det er i hele tatt en menneske man ikke kan samarbeide med i det HELE TATT, så det beste er å bryte kontakten med mennesket, før dette mennesket ødelegger din psykiske helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haloien Gjest.

Det du beskriver i innlegget dit, gir meg ikke grunn til å tru at mannen lider av denne psykiske lidelse, at han har et adferdsproblem råder de ikke tvil om. Min personlige mening er at dette er en mann med store aggresjonsproblemer. Det råder heller ikke tvil om at dette individet ikke skjønner at han har et alvorlig følelsesproblem, der bristen på å sette ord på følelser gjennom verbal kommunikasjon går over til aggresjon.

Mitt råd er at venninnen din bryter ut ur forholdet snarest mulig. Det finnes ikke en ting hun kan gjøre på egen hand for og få denne personen til og forstå at de han gjør er galet og krenkende. Den enda måten hun kan agere på er å forlatte han, og søke hjelp på et trygt sted, krisesenter eller slektinger.

Gjennom denne handling så vill hun eventuelt sette mannen in i en krisesituasjon som muligens får han til og våkne, og innrømme at han har et stort problem. Gjennom denne handling så vill hun også få bekreftet om mannen er villig til å forendre seg gjennom å søke hjelp, som regel må det til en krisesituasjon for at bryte dette langvarige adferdsmønster.

Om hun er gift, så bør hun ta ut separasjon og eventuelt sette opp en samværsavtale om de er barn i forholdet. Dette vil forsterke alvoret og tapet.

Om han elsker henne å hun betyr noe for han, ja da kommer han å gjøre hva som helst for og få henne tilbake. Hun må da være sterk å få hjelp til å tenke klart i denne situasjonen. Dette for å ikke falle før hans patetiske argumenter, de holder ikke særlig lenge, det er bare tome ord.

Venninnen din må stille beinharde ultimatum ovenfor mannen, nå er det hun som har kontrollen over livet sitt. Om hun fortsatt hyser varme følelser ovenfor denne mannen og er interessert til å arbeide videre med dette forholdet, ja da kan hun stille krav på at han oppsøker nærmeste ATV kontor for sitt aggresjonsproblem. Om han da ikke er villig til dette, ja da bør hun komme seg videre uten han. Her finnes det ikke noen nåde dessverre.

Om hun beslutter for å ta steget ut så kan hun få hjelp til å planlegge dette fra det nærmeste krisesentret i distriktet.

Om du lurer på noe som du ikke vill skrive i forumet, send et PM eller en e-mail.

Uansett hvordan utfallet blir så var der for venninnen din og støtt henne til hun våger å ta steget fult ut.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"En psykopat kan søke hjelp og ta på seg skyld"....så lenge det er for egen vinnings skyld!

En psykopat har ikke noe ønske om å bli diagnostisert. Ingen vil ha diagnosen psykopati klebet på seg...aller minst de som fortjener den.

Psykopater ønsker selv bare å møte fagfolk når de skal oppnå noe eller når de er under tvang.

Ut fra hva de skal oppnå, kan de gi ut eller holde tilbake diagnostisk informasjon.

Under press fra partner eller påtalemyndighet kan de bli tvunget til en konsultasjon der de blir konfrontert med ulike forhold.

De vil da regelmessig legge skylden på partneren og omstendighetene, eller prøve å skape så mye forvirring som mulig i forhold til beskyldningene. Stabile innrømmelser av skyld eller ansvar vil nærmest avkrefte diagnosen psykopati.

Noen psykopater har hørt anklager om psykopati flere ganger tidligere.

De kan da tilsynelatende godta diagnosen, og fremstille seg som psykopater. Hensikten er ofte å fraskrive seg ansvar eller å manipulere omgivelsene.

Hvor og når kommer psykopater til behandling?

Psykopatens løsning på problemer er å prøve å påvirke miljøet, enten ved å forandre det eller ved å forsvinne fra det.

I fengsel eller sikringsanstalt har psykopater mindre mulighet til å forandre eller forsvinne fra miljøet.

Under slike omstendigheter kan psykopaten søke terapi, men motivene kan være forskjellige.

Ett motiv kan være kjedsomheten og understimulering som preger slike instutisjoner. Behandling er noe som får tiden til å gå.

Behandling kan også tyde på vilje til forandring, noe som gir godt inntrykk på ledelsen og kan lede til privilegier.

Psykopater kommer ikke til behandling uten at de har et betydelig press på seg, eller at de ser en klar fordel med det. (de er ikke stokk dumme slike mennesker!)

Etter psykopatens oppfatning tilhører problemet enten en annen person, eller det er noe han selv er ferdig med.

Den som presser psykopaten til behandling, vil ha tilsvarende liten tro på hans påståtte uskyld.

Trussler om skillsmisse, om anmeldelse for vold eller om å avsløre kriminelle aktiviteter kan få psykopaten med på poliklinisk behandling, enten alene eller med partner.

Hilsen en som har sett det meste av dette "live"...ikke kun bare lest det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...