Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2002 #21 Del Skrevet 20. desember 2002 Kjære Robban! Takk for tilbakemelding! Ja jeg vet det er ganske så vanlig å ettervirkninger av slike forhold...spes. Skyldfølelse. Selv om man vet man ikke er skyldig så er det bare slik det blir etter lang tids...ja hva skal man kalle det? Manipulering!? Jeg sitter inne med en temmelig god erfaring pga forholdet jeg har vært i. Og selvsagt...man har dager hvor man føler behov for å "si noe om det". Men, det er ikke alle man vil dele "alt" med. Ang dette forholdet så har jeg skrevet en del på div diskusjons sider på nettet. For du vet, ofte kommer den beste "inputen" fra de som er utenforstående og ikke partiske. For venner og familie kan det være lett å "slenge rundt seg" med begrepet psykopat når det handler om et menneske som oppfører seg "ufint" mot en av ens egne. Men nok om det.... Den egentlige grunnen til mitt lille innlegg nå er: Hvem er du egentlig? Hvorfor vet du så meget om dette tema? Er du student...innen psykologi f.eks? Jeg bare lurer jeg...blir naturligvis nysgjerrig når noen legger inn slike "foredrag" som du har gjort God jul til deg også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ROBBAN Skrevet 20. desember 2002 Forfatter #22 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg deltar aktivt til å gi familievold ett ansikt utad, jeg prøver og hjelpe kvinner, barn og menn som har ett aggressivt beteende eller som utsettes for vold, gjennom minne egne erfaringer og kunnskaper kring familievolds problematikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 20. desember 2002 #23 Del Skrevet 20. desember 2002 For å svare litt personlige på denne dabatten, kan jeg fortelle at i min familie har det forekommet vold. Ut fra det jeg har blitt fortalt startet det med morfaren min. En mann jeg aldri fikk møte. Han var en klassisk Psykopat som styrte familien sin med jernhånd. Mormoren min var en snill og ressursterk dame da hun møtte denne sjarmerende, kjekke mannen. Lite visste hun da at livet hennes skulle ende i en psykopats hender og jerngrep. Hun ble sakte men sikkert ødelagt psykisk. Han brukte både fysisk og psykisk vold, mot henne og barna. Hun gikk inn og ut av avdeling K. Livet hennes endte kort, hun ble bare 50 år. Min mor som vokste opp under slike forhold,fikk skader for livet. Både hun og hennes søsken i forskjellig grad. Da min mor i godt voksen alder giftet seg, falt hun for en mann som var tro kopi av morfar. Det tok noen år før hun var sterk nok til å gå. Så fant min søster en gutt som også hadde karaktertrekk som min morfor. Nå sliter hun med å bryte ut av dette forholdet.Enda vi ikke er oppvokst med et voldelig miljø. Likevel kan vi se den onde sirkelen. Hvordan det gjentar seg i ledd etter ledd. Grusomt å se hvordan et menneske kan bli så nedbrytet av et annet menneske. Det skremmer meg hvordan slike psykopater som jeg kaller de, klarer å få makt over et menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 20. desember 2002 #24 Del Skrevet 20. desember 2002 For å svare litt personlige på denne dabatten, kan jeg fortelle at i min familie har det forekommet vold. Ut fra det jeg har blitt fortalt startet det med morfaren min. En mann jeg aldri fikk møte. Han var en klassisk Psykopat som styrte familien sin med jernhånd. Mormoren min var en snill og ressursterk dame da hun møtte denne sjarmerende, kjekke mannen. Lite visste hun da at livet hennes skulle ende i en psykopats hender og jerngrep. Hun ble sakte men sikkert ødelagt psykisk. Han brukte både fysisk og psykisk vold, mot henne og barna. Hun gikk inn og ut av avdeling K. Livet hennes endte kort, hun ble bare 50 år. Min mor som vokste opp under slike forhold,fikk skader for livet. Både hun og hennes søsken i forskjellig grad. Da min mor i godt voksen alder giftet seg, falt hun for en mann som var tro kopi av morfar. Det tok noen år før hun var sterk nok til å gå. Så fant min søster en gutt som også hadde karaktertrekk som min morfor. Nå sliter hun med å bryte ut av dette forholdet.Enda vi ikke er oppvokst med et voldelig miljø. Likevel kan vi se den onde sirkelen. Hvordan det gjentar seg i ledd etter ledd. Grusomt å se hvordan et menneske kan bli så nedbrytet av et annet menneske. Det skremmer meg hvordan slike psykopater som jeg kaller de, klarer å få makt over et menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 4. januar 2003 #25 Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg har ingen erfaring med familievold - og glad er jeg for det. Nå har jeg lest innlegget ditt og vil bare si at det var godt skrevet og at poenget ditt er godt. Dvs. skille mellom vold og psykopati. Det som forøvrig forundrer meg, er at det det er så mange voldelige menn som frivillig tar kontakt med ATV(inside information), dette er positivt. Men det kan også brukes som argumet, da psykopater ikke har evene til å se hva som er galt med seg selv. Når det gjelder kvinner å bruken av psykopatbergrepet, så tror jeg ikke man skal ta den så bokstavelig. Jeg tror det er mer et sleng uttrykk for en "syk" type og en slump med lite kunnskap om tema. Keep up the good work. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella Skrevet 4. januar 2003 #26 Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg har heller aldri opplevd hverken psykisk eller psykisk vold i min familie. Mine foreldre har bl.a ALLTID stilt opp for hverandre. Jeg visste ikke engang at det fantes folk som man kan betegne "psykopater"...eller at det er mulig å ikke stille opp for hverandre. For meg er det en selvfølgelighet - og noe jeg alltid gjør med glede. Det er svært vondt når det er så vanskelig for utenforstående å skjønne hva man snakker om når de aldri har opplevd det selv. Selv om man selvsagt ikke kan vite om andre er 100% psykopater eller ei..men uforståelig oppførsel har de. Og da snakker jeg ikke bare om det å være sint...(som noen her visstnok oppfatter meg som) Men: enten knekker man totalt sammen eller så "slåss"(mentalt) man.... Det er også skremmende at folk(kvinner) ser ut til å tro at det tilsynelatende er en lykke å komme til en som f.eks ikke misbruker alkohol - om de har vært borti dette tidligere. En avholdsmann trenger ikke nødvendigvis være så mye bedre - og da har de ikke engang alkoholen å skylde på. Selv om jeg selvsagt forstår at det nok kan oppleves mye verre når det er alkohol inne i bildet..og at enkelte også blir mye mye verre i fylla. Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Laila Skrevet 4. januar 2003 #27 Del Skrevet 4. januar 2003 -Vår familie er gjennomsyret av denne problematikken - har vokst opp med en aggressiv og voldelig far - mine to brødre ser ut til å gjenta dette mønsteret - de vet jo ikke om noe annet! Vi som er foreldre må alltid huske på at vi er rollemodeller! Jeg fant sjølsagt en mann som pinte og plaget meg - mest psykisk - og jeg er sjeleglad at jeg greidde å komme meg bort fra ham........for å gjøre en lang historie kort:- etter å ha kavet med typer som har tråkket på meg, har jeg endelig funnet ut at jeg må finne meg en "snilling"......og jeg tror jeg har funnet ham - og gudene skal vite at jeg kommer til å sette pris på ham! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2003 #28 Del Skrevet 4. januar 2003 Jeg har også lyst til å si at jeg ikke nødvendigvis tror at mennesker med psykopatiske trekk vil unnlate å gå på kurs for å lære å mestre sin aggresjon...jeg tror enkelte med slike tendenser kan gå langt i å ta på seg skyld(faktisk), så lenge det gagner de selv.. Men at det man først og fremst skal se på er oppførselen deres..kanskje den til og med er god for en liten stund - men jeg tror aldri de kan endre sin natur helt.. Dette er ihvertfall mine "hypoteser". Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ROBBAN Skrevet 5. januar 2003 Forfatter #29 Del Skrevet 5. januar 2003 Det er også skremmende at folk(kvinner) ser ut til å tro at det tilsynelatende er en lykke å komme til en som f.eks ikke misbruker alkohol - om de har vært borti dette tidligere. En avholdsmann trenger ikke nødvendigvis være så mye bedre - og da har de ikke engang alkoholen å skylde på. Selv om jeg selvsagt forstår at det nok kan oppleves mye verre når det er alkohol inne i bildet..og at enkelte også blir mye mye verre i fylla. Mirabella Hei Mirabella! Når nye voldelige forhold blir mønsteret En kvinne som vokser opp med vold i hjemmet vill løpe større risiko og selv hamne opp i ett voldelig parforhold senere i livet. Mange voldelige menn forteller at den kvinnen de bruker vold mot, også har vart utsatt for vold i tidligere forhold, hvorfor de da, har de ikke lært noe? Faktum er at kvinnen har lært seg og overse indre signaler på ubehag, som følge av tidligere voldserfaringer. Å kjenne egne signaler på ubehag og ta dem på alvor kan ha blitt umulig på grunn av tidligere opplevelser. For mange kvinner som har opplevd dette traumat tidligere i livet sitt, kan den eneste muligheten for å beskytte seg være og ikke legge merke til egne angstfornemmelser og faresignaler De og undertrykke eller fortrenge faresignaler kan ha blitt en løsning som hun ubevist tar med seg videre i livet, derfor er det også viktig at den voldsutsatte kvinnen får hjelp til og bearbeide traumene og følelsene for å ikke komme opp i samme situasjon senere i livet. Vi må huske at alle parter i et voldelig forhold er voldens offer. Sen har vi en annen type av kvinner som bevisst trekkes til farlige menn. Hvorfor de da kan man spørre seg? Hun vill som regel oppfatte vannlige menn som kjedelige, og faller kun bare for menn som gir henne angst og utrygghet. Frykt og utrygghet vill fungere som en tiltrekning, forelskelse, spenning og interesse. Jo tidligere og oftere man har vart utsatt for vold og krenkelser, og jo færre erfaringer man har fra ikke voldelige løsninger, jo mer kan angst oppleves som normalt i forholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ROBBAN Skrevet 5. januar 2003 Forfatter #30 Del Skrevet 5. januar 2003 -Vår familie er gjennomsyret av denne problematikken - har vokst opp med en aggressiv og voldelig far - mine to brødre ser ut til å gjenta dette mønsteret - de vet jo ikke om noe annet! Vi som er foreldre må alltid huske på at vi er rollemodeller! Jeg fant sjølsagt en mann som pinte og plaget meg - mest psykisk - og jeg er sjeleglad at jeg greidde å komme meg bort fra ham........for å gjøre en lang historie kort:- etter å ha kavet med typer som har tråkket på meg, har jeg endelig funnet ut at jeg må finne meg en "snilling"......og jeg tror jeg har funnet ham - og gudene skal vite at jeg kommer til å sette pris på ham! Hei Laila! Hvor gamle er dine brødre? Faktum er att dine brødres handlinger er resultatet av din fars handlinger, men det er ikke for sent til å endre på denne destruktive adferden. De finnes hjelp, ATV har tilbud til voksne menn og kvinner, barn og tenåringer. Om du er interessert og lese litt om ATV så følg linken: http://www.alternativtilvold.no Ønsker deg lykke til med den nye mannen i dit liv, de fortjener du!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ROBBAN Skrevet 5. januar 2003 Forfatter #31 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg har også lyst til å si at jeg ikke nødvendigvis tror at mennesker med psykopatiske trekk vil unnlate å gå på kurs for å lære å mestre sin aggresjon...jeg tror enkelte med slike tendenser kan gå langt i å ta på seg skyld(faktisk), så lenge det gagner de selv.. Men at det man først og fremst skal se på er oppførselen deres..kanskje den til og med er god for en liten stund - men jeg tror aldri de kan endre sin natur helt.. Dette er ihvertfall mine "hypoteser". Mirabella Hei på nytt Mirabella! Når du snakker om psykopatiske trekk, da utgår jeg fra at du snakker om deg og meg og alle andre. Alle bærer vi på psykopatiske trekk. Det er greit at du har din egen hypotese, men du bør kanskje revurdere den litt. Jeg har truffet narkomaner som har vart på dødens rand, i dag så er de rusfrie og har familier og arbeid. At si en gang narkoman alltid narkoman blir litt før drøyt, de motsatte er faktisk bevist. Problemet er at folk tror så mye og vet så litt kring problematikken voldelig menn/kvinner, så de er letter og dra alle over en kam. Dette forteller meg mer om hvor litt kunnskap folk har kring denne problematikken, og de er mangelen på kunnskap som skremmer og gir oss denne holdningen. Jeg har hørt menn fortelle om hvordan de brutalt mishandlet kvinnen som de elsket over alt på denne jord, om barna som de brutalt duttet ned for trappen eller truet med å blåse vekk hodet av med hagla. Mange av fortellingene kunne ha vart hentet rett fra djevelens dagbok, men bak denne mask så finnes de som regel en meget red og usikker gutt i en voksen mann. mange av disse mennene går an å hjelpe om motivasjonen for forendring er tilstede, dette er bevist og dokumentert. Et spørsmål til deg: er din holdning en del av din natur og denne kan du ikke forendre? Om du blir overbevisst på att du har feil, kan du da forendre din naturlige holdning? Hva er det som har gitt deg denne naturlige holdning? Er den medfødd eller er den innlærd? Kan man da bryte denne holdning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2003 #32 Del Skrevet 5. januar 2003 Hei Mirabella! Når nye voldelige forhold blir mønsteret En kvinne som vokser opp med vold i hjemmet vill løpe større risiko og selv hamne opp i ett voldelig parforhold senere i livet. Mange voldelige menn forteller at den kvinnen de bruker vold mot, også har vart utsatt for vold i tidligere forhold, hvorfor de da, har de ikke lært noe? Faktum er at kvinnen har lært seg og overse indre signaler på ubehag, som følge av tidligere voldserfaringer. Å kjenne egne signaler på ubehag og ta dem på alvor kan ha blitt umulig på grunn av tidligere opplevelser. For mange kvinner som har opplevd dette traumat tidligere i livet sitt, kan den eneste muligheten for å beskytte seg være og ikke legge merke til egne angstfornemmelser og faresignaler De og undertrykke eller fortrenge faresignaler kan ha blitt en løsning som hun ubevist tar med seg videre i livet, derfor er det også viktig at den voldsutsatte kvinnen får hjelp til og bearbeide traumene og følelsene for å ikke komme opp i samme situasjon senere i livet. Vi må huske at alle parter i et voldelig forhold er voldens offer. Sen har vi en annen type av kvinner som bevisst trekkes til farlige menn. Hvorfor de da kan man spørre seg? Hun vill som regel oppfatte vannlige menn som kjedelige, og faller kun bare for menn som gir henne angst og utrygghet. Frykt og utrygghet vill fungere som en tiltrekning, forelskelse, spenning og interesse. Jo tidligere og oftere man har vart utsatt for vold og krenkelser, og jo færre erfaringer man har fra ikke voldelige løsninger, jo mer kan angst oppleves som normalt i forholdet. Hei igjen. Jeg lurer på om vi har misforstått hverandre litt....jeg er enig i det du skriver. Poenget mitt var at det ser ut til at mange kvinner uforbeholden(uten å ha kjent mannen i særlig lang tid, slik at de ikke har kunnet få visse fornemmelser engang - kanskje har de kun mailet med hverandre) ser på det som udelt positivt at en mann f. eks ikke drikker. Og at da har de virkleig funnet "drømmeprinsen". Nr man ser seg om etter en ny mann holder det ikke å bare unngå menn som liknet exen. (Og da stenger de kanskje også litt øynene for andre signaler - spesielt om alkoholmisbruk var fremtredende i det forrige forholdet) Vel. Dette er nå bare mine personlige meninger, og man skal vel ikke komme med for mange udokumenterte "svada"...foretrekker fakta selv. Men ville fortelle om dette da jeg selv har reagert på slike utalelser fra kvinner...(og fordi jeg personlig vet at "slemme" menn ikke alltid misbruker alkohol) Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 5. januar 2003 #33 Del Skrevet 5. januar 2003 Vold er uansett uakseptabelt - og det spiller liten rolle hvem som utøver den. Det er klart at også kvinner kan ty til vold - både fysisk og psykisk, men menn er fortsatt i flertall og langt i flertall når det gjelder grov fysisk vold. Og det er også sikkert at det er vanskelig å bryte ut at et voldsforhold uten hjelp. De som lever i slike forhold er fanget i et nett det er nesten umulig å vikle seg ut av, for selvtilliten blir brutt ned, og krontrollen er sterk. Det dummeste vi kan gjøre, er å gå ned i hver vår skyttergrav og hyle at kvinne/menn er verst. Det hjelper absolutt ingen. Hvis vi skal få gjort noe, må vi først ta inn over oss at vold finnes, og den kan finnes i vår nærmeste krets. Det vi også må gjøre, er å ha øyne og ører med oss - ikke slik at vi spionerer på våre nærmeste, men hvis vi ser tegn vi ikke liker, må vi faktisk si ifra. kanskje det var en misforståelse - men kanskje ikke. Og er vi skire, må vi være utholdende og være der. Ingen liker å utlevere seg selv som et offer, men vi vå være tilstede og vise at vi bryr oss - være en venn. Det siste vi må gjøre er å fordømme. "Hun burde ha visst bedre - hun kunne ikke tro at hun/ skulle omvende ham/henne - en alkoholiker kan man ikke redde - se til å ta deg sammen" -utsang hjelper ingen. Vi må heller hjelpe til med å bygge på de positive sidene vi ser i vår venn. Og gjenta til kjedelighet - det er ikke din skyld. Robban - jeg synes dette var svært bra - og egentlig en betimelig påminning. Vi vet jo at vold i familien øker ved høytider hvor man i mange dager går tett på hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2003 #34 Del Skrevet 5. januar 2003 Hei på nytt Mirabella! Når du snakker om psykopatiske trekk, da utgår jeg fra at du snakker om deg og meg og alle andre. Alle bærer vi på psykopatiske trekk. Det er greit at du har din egen hypotese, men du bør kanskje revurdere den litt. Jeg har truffet narkomaner som har vart på dødens rand, i dag så er de rusfrie og har familier og arbeid. At si en gang narkoman alltid narkoman blir litt før drøyt, de motsatte er faktisk bevist. Problemet er at folk tror så mye og vet så litt kring problematikken voldelig menn/kvinner, så de er letter og dra alle over en kam. Dette forteller meg mer om hvor litt kunnskap folk har kring denne problematikken, og de er mangelen på kunnskap som skremmer og gir oss denne holdningen. Jeg har hørt menn fortelle om hvordan de brutalt mishandlet kvinnen som de elsket over alt på denne jord, om barna som de brutalt duttet ned for trappen eller truet med å blåse vekk hodet av med hagla. Mange av fortellingene kunne ha vart hentet rett fra djevelens dagbok, men bak denne mask så finnes de som regel en meget red og usikker gutt i en voksen mann. mange av disse mennene går an å hjelpe om motivasjonen for forendring er tilstede, dette er bevist og dokumentert. Et spørsmål til deg: er din holdning en del av din natur og denne kan du ikke forendre? Om du blir overbevisst på att du har feil, kan du da forendre din naturlige holdning? Hva er det som har gitt deg denne naturlige holdning? Er den medfødd eller er den innlærd? Kan man da bryte denne holdning? Hei igjen! Min holdning til dette kommer fra til dels fra selvopplevde erfaringer og til dels fra faktabøker. Som skrevet tidligere visste jeg ikke noe om dette tidligere, da jeg aldri hadde opplevd det på kroppen selv før jeg fikk mine egne erfaringer. Derfor forstår jeg meget godt at det er vanskelig for utenforstående å skjønne hva man snakker om. Jeg tror det er vanskelig å skulle forandre ens holdning til hva en oppfatter som rett og galt, hva en føler innerst inne. Antakelig KAN denne indre overbevisning brytes ned - det er vel det psykopater er flinke til? Kan man bryte den ned hos psykopater? (nei, etter min mening) Men det betyr ikke at jeg tror at sterke mennesker som ikke brytes ned er psykopater da. Jeg mener at man alltid skal være på vakt mot personer som prøver å endre en, når man innerst inne føler at dette er galt. Når man derimot frivillig lar seg behandle blir det selvsagt noe annet. Men jeg tror fremdeles ikke at mennesker med "psykopatiske trekk" nødvendigvis vil trekke seg unna behandling heller...Jeg TROR ikke dette at man tar behandling er med på å "frifinne" en. Ellers hadde det vært alt for enkelt. Det man må se på er om ens holdninger og oppførsel virkelig ER endret; og det er nok ikke noe man bare kan vurdere kort tid etter behandlingen. Og jeg har lyst til å spørre deg; hva er verst? En som misbruker rusmidler og derfor blir "voldelig"(både fysisk og psykisk), eller en som er totalt rusfri, men som likevel er "voldelig"? Rusmisbruket kan man kanskje gjøre noe med. Kan man endre en persons grunnholdning? Jeg har nemlig aldri trodd at hverken narkomane eller alkoholikere IKKE kan endres, da man vel heller ikke nødvendigvis trenger å være psykopat fordi om man er rusmisbruker. Jeg tror heller ikke alle voldelige menn er "psykopater" eller at alle med aggresive tendenser er det. Og ja, jeg tror vi alle har slike trekk i mere eller mindre grad(og at det kan forårsake mange misforståelser og redsler)...men at disse trekkkene er flere og mer "sammensatt" hos en som kan betegnes "psykopat" (en med sterke psykopatiske trekk) Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella Skrevet 5. januar 2003 #35 Del Skrevet 5. januar 2003 En annen oppfatning (som jeg antar at flere har) jeg har er at det at "slemme menn gråter eller betror seg " ikke nødvendigvis er med på å "ufarliggjøre" dem. Eller at man da skal tro at de har innsett sine "feil"..."Psykopater" er MEGET intelligente, og gjør det de føler omgivelsene forventer av de....vil omgivelsene at de skal grine så gjør de det! Vil omgivelsene at de skal forstå hva de har gjort, så "innrømmer" de det..(De kan sågar forholde seg "harde og sterke" dersom de føler at det ikke nytter å "overbevise" ved hjelp av f. eks gråt) Derfor kan det etter min oppfatning være svært vanskelig å vite og å oppdage om en person er "psykopat". Det eneste "bevis" man har er tidligere handlinger som da må kunne dokumenteres. (Man kan ha en indre overbevisning om at en person er "psykopat", men dette holder ikke som "bevis") Et behandlingsapparat kan etter min mening ALDRI endre en "psykopat". Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ROBBAN Skrevet 5. januar 2003 Forfatter #36 Del Skrevet 5. januar 2003 Halloien Mirabella!! Har lest innlegget dit og jeg føler at jeg må fortelle deg litt om menn som bruker vold. Mange voldelige menn er selv offer før vold i barndommen sin, de kan ha vart utsatte for fysisk, psykisk eller seksuell vold fra faren eller moren. I de fleste fall så snakker vi om repeterende overgrep som har pågått i lang tid. Dette vill uten tvil sette preg på en individs adferd, men dette i seg selv er ikke ett forsvarlig argument for og bruke vold, men den vil være en katalysator. Mange menn og kvinner bærer traumer fra vold i oppveksten, traumer som de ikke har kunne dele med andre og få hjelp før, hva skjer med alle disse følelsene som ikke får komme til uttrykk? De blir innestengte og med tiden så vill mange av dem fortrenges ubevisst, dette er del av kroppen forsvarsmekanisme. En voldshandling som utøves i ruspåvirket tilstand er lika forkastlig, de finnes ikke noe formildende omstendigheter, volden en utsetter andre for er voldsutøverens ansvar, denne kan han eller hun ikke fra si seg gjennom å legge over skyla på alkoholen, men treskelen for å bruke vold vill i påvirket tilstand være lavere. At menn søker hjelp kan bero på flere faktorer, men som regel så befinner de fleste seg i en krise. Opplevelsen av krise kan ha flere mulige årsaker. Det kan være tap av kontroll over partner, der hun har forlatt ham. Det kan også være tap av fasade, for eksempel at andre er kjent med volden. Eller så er det at mannen har tapt kontroll over seg selv ved å bruke grov eller alvorlig vold, en form før innrømmelse over problemet. Alle disse kan hver for seg skape en krise opplevelse som gjør at mannen søker hjelp før sine problemer, krise opplevelser vil med andre ord øke sannsynligheten til og søke hjelp, og mannen vil være mer mottaglig for denne hjelpen. Behandlingstiden for voldelige individer kan være alt fra 6 – 24 måneder med kognitiv terapi, dette betyr at man fokuserer på mannens tankegang og følelser og de konsekvenser hans vold har påført andre. Det handler om at lære mannen til å uttrykke sine følelser gjennom kommunikasjon og ikke gjennom voldsbruk. Hvordan føler seg da en voldelig mann? Mange menn ønsker ikke å være voldelige, de føler seg psykisk dårlig og de fleste ønsker og bryte dette handlingsmønster, men de vet ikke bare hvordan. Voldelige menn har følelser som alle andre, men de våger ikke å blottlegge dem for redselen av sårbarhet. Som regel bærer de på en stor skyldfølelse. Alt dette må få komme til uttrykk, og det gjør de, dessverre så skjer det i de tyste, mange er lei seg og gråter i stillhet og forbanner seg selv og sine handlinger når ingen er til stede. Dette er i seg ikke nok, de må til profesjonell hjelp til å bryte dette handlingsmønster, man må lære seg og ta kontroll over sinnet og volden og omvandle det til følelser og fremføre dem via verbal kommunikasjon. Man må med andre ord blottlegge seg og åpne seg og våge vise at man er sårbar ovenfor den man er gla i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 5. januar 2003 #37 Del Skrevet 5. januar 2003 Hei igjen Robban! Fint det er kommet flere innlegg her etter hvert! Må bare kommentere en ting. Jeg føler diskusjonen går litt på to plan her. På den ene siden familievold, på den andre psykopater. Deter jo to vidt forskjellige ting hva? Kanskje du kan skrive litt om din mening om forskjelene? Psykolog Jack Herlofsen (ja, han som skyter løve med armbrøst...) sier om psykopater: Deter KUN En (1) ting å gjøre med en psykopat: HOLD DEG UNNA! Man kan aldri vinne eller behandle en psykopat. Det jeg imidlertid synes er viktig her i din tråd, er dit fokus på at vold også blir gjort av personer som ikke er syke i noen form, men som kun har "mangler" i reaksjonsmønster forårsaket av omstendigheter som kan behandles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ROBBAN Skrevet 5. januar 2003 Forfatter #38 Del Skrevet 5. januar 2003 Hei Lasse? Jeg er helt enig med deg, vi må ikke utesluttet forknippe familievold med psykopatiske individer. Dette blir nok ett langt å litt kjedelig innlegg og lese, men jeg skal skrive litt om psykopater og om typeinndeling av voldelige menn/kvinner, dette er basert på studier og forskning. Deler opp dette innlegg i to Psykopaten hvem er han? Dette kan være en mann eller kvinne med avvikende karakterstrekk som er en del av deres personlighet. De mangler innlevelsesevne, slik at deres følelsemessige forhold til andre blir overfladisk og veksler alt etter hva som passer for øyeblikket. Psykopaten har manglende evne til å respondere med skyldfølelse og bortforklarer eller legger skylden over på andre. De kan være humørsyke, takler motgang dårlig, og har en svak impulskontroll slik at de reagerer kraftig og spontant når noe skjer. Bare dette i seg selv vil jo gi opphav til konflikter. I tillegg så vil de ha vanskelig til å utvikle nære relasjoner, dette medfører til ustabile parforhold. Deres egne handlinger og konsekvenser er gjennomført uten tanke. Psykopaten oppfatter alltid situasjonen som om de selv er uten skyld, de er alltid en annen som har skylden. Deres toleransegrense er lav og de har lett for å bli hysteriske. Takler ikke kritikk eller spørsmål de ikke liker, eller at bli tatt i en løgn. Angrep er de beste forsvar for en psykopat, der målet er å få den uskyldige skyldig. Alle psykopater føler seg normale og de er ikke nåe feil på dem, de er de andre de er feil på. Denne holdningen medfører til at de lett blir sinna dersom en person prøver å påpeke noe annet. Med andre ord så er det ikke enkelt og hjelpe et individ som har denne holdningen, og behandling av slike individer vill være resultatløse ettersom de ikke er behandlingsmotiverte. Man har trodd att de fleste psykopater er menn, dette har man fått et anna syn på i senere tid. De er like mange psykopater blant kvinner som blant menn, men det legges lettere merke til de psykopatiske mennene, dette ettersom de har flere synlige symptomer, dette skyles nok for at menn bruker mer alkohol og oftere begår kriminelle handlinger. De kvinnelige psykopatene utøver sin makt på en mindre synlig måte, de kan antigen være på arbeidsplassen eller i familien, de bruker som regel psykisk vold til og få sin vilje frem…. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ROBBAN Skrevet 5. januar 2003 Forfatter #39 Del Skrevet 5. januar 2003 Typeinndeling av voldelige menn Man har i mange internasjonale studier forsøkt å kategorisere menn som utøver vold. Kategoriene varierer med hensyn til innhold og oppdeling. En del forskere vektlegger enkeltrekk mer enn typer, resultatene varierer sterk med hensyn til bruk av utvalgs og metode. Menn som bruker vold mot kvinner er en sammensatt gruppe. Det finnes ingen typisk kvinnemishandler. Det at en mann har blitt utsatt for vold er blitt vitne til det som barn, øker risikon ca 200 ganger for at han bruker vold mot kvinner som voksen. Hvorfor de da kan man spørre seg? Når man vokser opp med volden så vill man ha større aksept og toleranse for den, de har jo vart en naturlig del av oppveksten og har satt preg på en. Som regel så er de flere faktorer som er til stede og som bidrar til en negativ selvbilde av mannen. Vold, svek, mangel på kjærlighet, brist på oppmerksamhet, grensesetting, for stort ansvar i tidlig alder, frykt, mangel på selvtillit, egenverdi, redsel og skyldfølelse er noe faktorer som vill påvirke et barns egenutvikling. Som voksen mann så vill mange av disse tingene være tilstede, og dette vil skape store problemer ved et samliv med de motsatte kjøn. Som regel vil den nye kvinnen i forholdet symbolisere det han aldr fikk som barn, de er hun som gir den usikre mannen trygghet, dermed blir hun også hans svakeste punkt, redsel for svek og tap av kvinnen som han elsker, vil gi mannen en følelse av og tape kontroll over seg selv. Kontroll blir de instrument mannen må bruke til å kontrollere sinne egen følelser og til og skape trygghet for seg selv gjennom bruk av psykisk vold. Å kontrollere den man elsker betyder at mannen former kvinnen etter hvordan han vil at hun skal være, dette er en sterkt krenkende og egoistisk handling fra mannens side, som regel vil ikke mannen se den kvinne han en gan forelsket seg i. Den kvinne som han nå lever sammen med er skapt av hans egoistiske og manipulerte synset. Sjalusi og kontroll går hand i hand, den dagen kvinnen prøver til og gi seg selv litt pusterom i den egoistske mannens hverdag, ja da vil mannen på nytt føle at han mister kontrollen over seg selv og kvinnen. Dette blir en vond sirkel, der kvinnen kjemper for sin egenverdi, og der mannen kjemper om hennes trygghet gjennom og kontrollere henne. Kontrollen vil over tid bli sterkere og mer krenkende, psykisk vold har nå overgått til fysisk vold, eller en kombinasjon av dem begge. Dette krever dokk mye av mannen, energien som han har går til og kontrollere sinne egne følelser, fra han våkner til han sovner. Denne indre konflikt mellom følelser bidrar til at mannen ikke har ork og kapasitet til å hjelpe til med de daglige stellene av barn og hus, der en liten bagatell lett kan utløses til en alvorlig konflikt. Som ni sikker nå forstå så er de flere faktorer som ligger bak vold, og voldelige forhold. Gjennom og hjelpe mannen til og snakke om hvordan de opplever ting og hvordan de føler ting, så kan man mer sette konkret fingret på hva som må gjøres, de og litte på den man er gla i, og forstå at handlingene man utfør sårer og skader de man er gla i, gjennom og gjøre mannen mer bevist på sinne følelser og hvordan han skal uttrykke dem gjennom verbal kommunikasjon er viktig. I tillegg så er de også viktig at mannen for tatt et oppgjør med fortiden sin, dette er viktig. Der er viktig å sette fokus på hans voldshandlinger og dess konsekvenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2003 #40 Del Skrevet 5. januar 2003 Halloien Mirabella!! Har lest innlegget dit og jeg føler at jeg må fortelle deg litt om menn som bruker vold. Mange voldelige menn er selv offer før vold i barndommen sin, de kan ha vart utsatte for fysisk, psykisk eller seksuell vold fra faren eller moren. I de fleste fall så snakker vi om repeterende overgrep som har pågått i lang tid. Dette vill uten tvil sette preg på en individs adferd, men dette i seg selv er ikke ett forsvarlig argument for og bruke vold, men den vil være en katalysator. Mange menn og kvinner bærer traumer fra vold i oppveksten, traumer som de ikke har kunne dele med andre og få hjelp før, hva skjer med alle disse følelsene som ikke får komme til uttrykk? De blir innestengte og med tiden så vill mange av dem fortrenges ubevisst, dette er del av kroppen forsvarsmekanisme. En voldshandling som utøves i ruspåvirket tilstand er lika forkastlig, de finnes ikke noe formildende omstendigheter, volden en utsetter andre for er voldsutøverens ansvar, denne kan han eller hun ikke fra si seg gjennom å legge over skyla på alkoholen, men treskelen for å bruke vold vill i påvirket tilstand være lavere. At menn søker hjelp kan bero på flere faktorer, men som regel så befinner de fleste seg i en krise. Opplevelsen av krise kan ha flere mulige årsaker. Det kan være tap av kontroll over partner, der hun har forlatt ham. Det kan også være tap av fasade, for eksempel at andre er kjent med volden. Eller så er det at mannen har tapt kontroll over seg selv ved å bruke grov eller alvorlig vold, en form før innrømmelse over problemet. Alle disse kan hver for seg skape en krise opplevelse som gjør at mannen søker hjelp før sine problemer, krise opplevelser vil med andre ord øke sannsynligheten til og søke hjelp, og mannen vil være mer mottaglig for denne hjelpen. Behandlingstiden for voldelige individer kan være alt fra 6 – 24 måneder med kognitiv terapi, dette betyr at man fokuserer på mannens tankegang og følelser og de konsekvenser hans vold har påført andre. Det handler om at lære mannen til å uttrykke sine følelser gjennom kommunikasjon og ikke gjennom voldsbruk. Hvordan føler seg da en voldelig mann? Mange menn ønsker ikke å være voldelige, de føler seg psykisk dårlig og de fleste ønsker og bryte dette handlingsmønster, men de vet ikke bare hvordan. Voldelige menn har følelser som alle andre, men de våger ikke å blottlegge dem for redselen av sårbarhet. Som regel bærer de på en stor skyldfølelse. Alt dette må få komme til uttrykk, og det gjør de, dessverre så skjer det i de tyste, mange er lei seg og gråter i stillhet og forbanner seg selv og sine handlinger når ingen er til stede. Dette er i seg ikke nok, de må til profesjonell hjelp til å bryte dette handlingsmønster, man må lære seg og ta kontroll over sinnet og volden og omvandle det til følelser og fremføre dem via verbal kommunikasjon. Man må med andre ord blottlegge seg og åpne seg og våge vise at man er sårbar ovenfor den man er gla i. Hei! Takk for et informativt innlegg. Men jeg tror dessverre vi er på ulik bølgelengde. Mitt mål med mine innlegg har ALDRI vært å betvile at menn kan ha ulike grunner for å ty til vold. Eller å påstå at vold ikke kan kureres. (Men en kan ikke kurere voldelige psykopater, eller psykopater i det hele tatt)Hvorfor er du så oppsatt på at jeg må få vite mere om dette emnet? Mener du at jeg fremdelse ikke forstår? Kan du være så vennlig å klargjøre dine meninger her. Jeg sitter nemlig med den følelsen at vi snakker totalt forbi hverandre. Men det kan like godt være meg som er dårlig til å ordlegge meg, eller forklare meg. Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå