Gjest Julenissen Skrevet 12. desember 2002 #1 Skrevet 12. desember 2002 Nå er det like før jul og jeg vet at det er mange der ute som gleder seg.Jeg både gleder meg og gruer meg. Jeg har det sånn vært år.Kan ikke noe for at jeg føler meg litt trist nå i førjulstiden,det er jo nå jeg burde begynne å glede meg. Bare den gleden ved å pynte opp huset,bake,ordne med julepakker. Jeg vet ikke hvorfor jeg får en sånn tristhet i meg.Etter det jeg kan huske så hadde jeg en god barndom og jeg har gode minner fra min barndomsjul.Til tross for at min far som var alkoholiker og er den dag i dag,drakk ofte når det var høytider.Så det som jeg tenker på er om det kan være noe i underbevistheten som gjør at jeg får en sånn tristhet av og til,ja det går i bølgedaler. Jeg pleier å begynne tidligt på julepresangene,syr en del og maler og har en del barn som jeg er tante til store som små,som jeg ønsker å glede.Og selvsagt mine egne barn da.men det er noen som jeg pleier å lage eller kjøpe presanger til som ofte er misfornøyde uansett hva jeg finner på til jul.Ja det må være oppdragelsen.mens andre jeg gir til blir fornøyde om de så får en knappenål.Så hva er det som skjer med jula,når ungene klager allt de får,og de er om og gjøre å springe til butikken å få bytte presangen.Sånnt blir jeg litt trist av.Men jeg er ikke bare trist jeg har barn og mann som jeg er glad i og som jeg vil prøve å lage en koselig jul til.Også for min egen del.Hvordan opplever dere denne tiden og hvilke tanker har dere.Jeg skulle likt å fått lest hvordan dere har det både glade og triste og en blanding av litt av hvert fortelling om hvordan førjulstiden er for dere.og også hvordan dere gjør det med julen osv.Ps jeg er glad i kveld.
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2002 #2 Skrevet 13. desember 2002 Kjære julenissen :-? Jeg føler med deg, og må si at førjulstiden for meg også alltid er litt trist. Kanskje litt vemodig også. Min var er også alkoholiker, og alle de julene hvor høytid (og hverdag) ble ødelagt av hans drikking, står for meg som et vondt minne. Jeg husker enda usikkerheten jeg følte da humøret og oppførselen hans stadig ble endret. Den dag i dag blir jeg usikker av å se andre drikke alkohol. Jeg valgte å kutte min far ut av livet mitt, jeg orket rett og slett ikke mer, etter å ha gitt minst 1000 sjanser til forbredelse. (Jeg hadde også andre tungtveiende grunner til det). Jeg har ihvertfall bestemt meg for at mine egne 2 barn skal få gode minner om julen, og det tror jeg at jeg har klart så langt. Det virker det som om du også gjør. Over til gavestyret. Hvis du gir gaver som du selv kan gå god for, mener jeg at hensikten er nådd. Dessverre er det sånn at enkelte aldri blir fornøyde, men det tror jeg vi bare må leve med. Da vil jeg til slutt bare ønske deg og andre en god jul, håper høytiden blir preget av ro og harmoni for alle. Tristheten i førjulstiden er vel ikke bare et onde, men gir vel også rom for ettertanke. Kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå