Huldra:) Skrevet 8. juni 2006 #1 Skrevet 8. juni 2006 Jeg trenger tips og hjelp.. Gifter meg om under to måneder, og under mottakelsen av gjestene tenkte vi å lage fruktspyd som gjestene kan kose seg med ved siden av div drikke.. Men vi har jo ikke tid til å lage disse samme dag, selv om vi har kjøkkenhjelper. Så det jeg lurte på var da om noen av dere har noen erfaringer med å dele opp frukt kvelden i forvegen. Tenkte da å ha jordbær (ikke dele dem, men ta av det grønne), melon, druer (ikke deles), og evt ananas og epler. Hvordan holder en oppdelt melon seg? Kan man dele ananasen dagen før uten at den blir stygg? Må man da helle noe væske over? (eks ananassaft fra hermetisert ananas?) Har hørt at sitron og limesaft skal får frukten til å holde seg pen, men kan man ta dette over epler uten at de blir rare i smaken? Fint om noen har erfaringer
Gjest Tanita Skrevet 8. juni 2006 #2 Skrevet 8. juni 2006 Tror jeg har lest at å ha sitrondråper på eplebitene holder de hvite
Gjest Gjesta Skrevet 9. juni 2006 #3 Skrevet 9. juni 2006 Eplebiter kan ligge i en bolle med vann, da holder de seg fine (vi gjør dette i barnehagen hver dag)
Belit Skrevet 9. juni 2006 #4 Skrevet 9. juni 2006 Jeg tror det blir veldig vanskelig å lage pene fruktspyd dagen i forveien. Selv om du legger bitene i sitronvann i kjøleskap - dette vil jo også forringe kvaliteten på frukten ved at den blir mer vassen. Hvis jeg var deg ville jeg heller mobilisert noen tenåringsjenter i nabolaget og betalt dem for en times arbeid med å ordne dette istand umiddelbart før gjestene kommer. Eller du kan lage bare sjokoladedyppede jordbær. Hvis du ikke skyller dem (bare børster av evt skitt) og lar hamsen sitte på kan du lage det dagen i forveien og oppbevare kjølig, feks i kjeller under plast, men ikke i kjøleskap.
Fakse Skrevet 9. juni 2006 #5 Skrevet 9. juni 2006 Du kan jo lage prøvespyd nå og se om det holder seg greit i sitronvann over natta. Om ikke synes jeg Belit har et et lurt forslag.
Huldra:) Skrevet 9. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 9. juni 2006 Ja, jeg får prøvelage litt nå i sommer og se hva som funker Takk for gode tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå