Grooo Skrevet 8. juni 2006 #1 Skrevet 8. juni 2006 Ja, jeg lurer rett og slett på om lilla, mørkelilla, hvite etc. syriner lukter veldig forskjellig, eller om de har samme lukt? Om det er noen forskjell, hvem har da "mildest" lukt? Vi har så lyst på, men er plaget med allergi så vi må plante dem langt unna bare for å se på og vil ha de som lukter minst om det finnes noen...
Gjest Gjesta Skrevet 8. juni 2006 #2 Skrevet 8. juni 2006 Jeg kan ikke si at jeg har merket noen forskjell jeg...
Zest Skrevet 8. juni 2006 #3 Skrevet 8. juni 2006 Den "gamle" og originale syrinvarianten som det er mest av i hager rundt omkring er den som dufter veldig sterkt, men det finnes kultiverte arter som dufter mindre. De kjennetegnes ofte av at de har mye større blomster enn den gamle sorten. Tror ikke lukten har noen sammenheng med fargen, bortsett fra at farge og lukt varierer litt fra art til art. Spør på et hagesenter med godt utvalg, noen sorter lukter lite, så dere finner sikkert en som passer.
Montezuma Skrevet 8. juni 2006 #4 Skrevet 8. juni 2006 Det finnes utrolig mange varianter av syriner! Vi har bl.a. vanlig syrin, Dvergsyrin, Ungarsk og kinesisk syrin. Veldig artig å plante ulike arter sammen; da får man en utrolig variasjon i farger, og en lang blomstringstid. Norsk hagetidend hadde nylig en flott reportasje om syriner, og det finne sen egen forening for syrinelskere. hjemmesiden heter lilac-ettellerannet.
lillesky Skrevet 9. juni 2006 #5 Skrevet 9. juni 2006 Spør på f.eks. Plantasjen, om de har noen som lukter mindre enn de andre. Vi har plantet to små syrintrær, de lukter så utrolig godt! Men, de passer seg best ute, for som avklipte greiner inne dør de nesten med en gang...
Grooo Skrevet 9. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 9. juni 2006 Jepp, får spørre når vi skal handle. Har mest lyst på lilla, derfor jeg håpet at det ikke var noen forskjell pga farge *ler*
Grooo Skrevet 9. juni 2006 Forfatter #8 Skrevet 9. juni 2006 Jepp! Men for en med allergi kan det veldig fort bli for mye av det gode.. Heldigvis har vi stor tomt, så vi kan plante dem lengst mulig unna huset slik at vi mest bare ser dem
Gjest Gjesta Skrevet 9. juni 2006 #9 Skrevet 9. juni 2006 Jeg har ett hvitt syrin "tre" og en luse lilla diger busk. Jeg vet ike type, da de var her når vi flyttet inn. Syrinene lukter like mye. Jeg tar inn friske nye syriner hver dag, elsker lukten... Men så mistenker jeg at det har en sammenheng med nysingen min...
Lillesøster Skrevet 9. juni 2006 #10 Skrevet 9. juni 2006 Nå har jeg vært ute å luktet på de lilla, de blå og de hvite syrinene jeg har i hagen. Det er de hvite det lukter mest stramt av her hos meg. Men nå vet jeg ikke om det er forskjell på ulike typearter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå