Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest King James
Skrevet

Du skal ikke teste herren.

Skrevet

[Mark 16] 17 Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene. Om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem, og når de legger hendene på syke, skal de bli friske.»

[Luk 10] 19 Ja, jeg har gitt dere makt til å tråkke på slanger og skorpioner og makt over alt fiendens velde. Ingenting skal skade dere.

Dette er jo ganske klar tale fra Jesus, men det er i grunnen skuffende få som hører på det han sier her, som med så mye annet han har sagt. Det er visst opp til den enkelte kristne å velge hvilke Jesus-utsagn de skal høre på og hvilke de skal ignorere, merkelig nok. Jesus nevner ikke løver spesielt, men det burde være vanskelig å ta feil av budskapet hans.

Du skal ikke teste herren.

Hm, hvor går den grensa, egentlig? Mellom krypdyr og pattedyr?

Gjest King James
Skrevet

Grensen går i det man tester herren.

Skrevet

Lukas 4.9-13, Satan frister Jesus:

"Så førte han Ham til Jerusalem, stilte ham på tempelets tinde og sa til Ham: "Hvis du er Guds Sønn, så kast Deg ned herfra. For det er skrevet: 'For Han skal gi Sine engler befaling om deg, at de skal bevare deg' og 'På sine hender skal de bære deg, så du ikke støter din fot mot noen stein' ". Og Jesus svarte og sa til ham: "Det er sagt: 'Du skal ikke friste Herren din Gud'. Da djevelen hadde fullført all fristelsen, for han bort fra Ham inntil en passende tid. "

Friste betyr å sette på prøve/teste.

Gjest lurven
Skrevet

kan jo hende han kom til himmelen?

da er det vel ok likevel

Skrevet
[Mark 16] 17 Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene. Om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem, og når de legger hendene på syke, skal de bli friske.»

[Luk 10] 19 Ja, jeg har gitt dere makt til å tråkke på slanger og skorpioner og makt over alt fiendens velde. Ingenting skal skade dere.

Dette er jo ganske klar tale fra Jesus, men det er i grunnen skuffende få som hører på det han sier her, som med så mye annet han har sagt. Det er visst opp til den enkelte kristne å velge hvilke Jesus-utsagn de skal høre på og hvilke de skal ignorere, merkelig nok. Jesus nevner ikke løver spesielt, men det burde være vanskelig å ta feil av budskapet hans.

Det som er mest skuffende, er folk som tar ting ut av sin sammenheng for å bruke det mot kristendommen.

Heldigvis er dette lett gjennomskuelig, iallefall for de som selv leser Bibelen.

Et hvert troende, og fornuftig, menneske forstår at en ikke skal friste Herren vår Gud med å gjøre dette for moro skyld.

De som gjør det, er ikke troende, og er derfor ikke medreknet av dem Jesus nevnte.

Skrevet

Men. Har jesus gitt deg makt til å drikke dødelig gift uten å ta skade slik som han her sier?

Skrevet
Men. Har jesus gitt deg makt til å drikke dødelig gift uten å ta skade slik som han her sier?

Han har ikke gitt meg makt til å drikke det, men han har sagt at det ikke skal skade meg, om jeg skulle komme til å drikke det.

Om jeg drikker det for å teste Gud, da tror jeg sikkert at giften vil skade meg.

En må lese Bibelen slik det står, og ikke tolke den slik en vil.

Gjest King James
Skrevet
En må lese Bibelen slik det står, og ikke tolke den slik en vil.

Alle tolker bibelen slik en vil. Du tror nok du tolker den rett men stol på meg når jeg sier dette du kan lese bibelen millioner av ganger men du vil aldri forstå den.

Og vet du hvorfor. Rett og slett fordi Guds ord er større en hva et mennekse kan forstå. Vi tolker vi har ikke svar bare Gud har dem. Og de eneste mennesker som kan tolke bibelen rett er de som er et med Gud de som er frigjorte og blitt totalt Åndelig utviklet slik som Jesus var, Og for og vere ærlig så har jeg ingen tro at du er i nærheten av Jesus.

For meg kan du innbilde deg at du forstår bibelen at du tolker den rett.

Men sannheten er at du vet like lite som meg hva bibelens sanne betydning er.

Les den som den er alle gjør det. Alle tolker den bare Gud tolker den rett bare Gud vil lese den rett.

Gjest gjest1
Skrevet

whoops... "hvis gud eksisterer så vil han redde meg"  hmmm hvilke tanker kan man gjøre seg om dette?

Mener det er en veldig egosentrert holdning. Hvorfor skulle Gud redde akkurat ham, men ikke alle de andre som går gjennom lidelser og dør hver dag?

Gjest Gjest
Skrevet

Slik jeg har lest det i utenlandske medier, så forstod jeg at han var mer ute etter å bevise at en gud ikke finnes, enn at han egentlig håpte på en mirakuløs redning. Altså, dette var noen som ville begå selvmord og i samme slengen ville bevise noe for "idioter" som tror på religion.

Jeg tror uansett hvilken grunn han gjorde det for (om han ville bevise Gud fantes eller bevise en gud ikke fantes) så var mannen psykisk forstyrret. Synes det sier seg selv.

• 2 år senere...
Gjest Cederic Rueben
Skrevet
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=118688

whoops... "hvis gud eksisterer så vil han redde meg" hmmm hvilke tanker kan man gjøre seg om dette?

Jeg tenker at det var slik de skulle dø. Deres tid var kommet slik er det folk dør det er helt naturlig

Skrevet
Det som er mest skuffende, er folk som tar ting ut av sin sammenheng for å bruke det mot kristendommen.

Heldigvis er dette lett gjennomskuelig, iallefall for de som selv leser Bibelen.

Et hvert troende, og fornuftig, menneske forstår at en ikke skal friste Herren vår Gud med å gjøre dette for moro skyld.

De som gjør det, er ikke troende, og er derfor ikke medreknet av dem Jesus nevnte.

Men det er da kristne karismatiske menigheter som som en del av sin gudsdyrking håndterer slanger og utsetter seg for faren for å bli bitt. Nettopp med henvisning til de skriftstedene som Donnie Darko nevner over. Og de ser det som et tegn på svak tro dersom noen blir bitt. Ved et par anledninger skal det visstnok ha forekommmet at slike menigheter har latt folk dø, etter deres eget ønske. Jeg har selv sett intervjuer med mennesker fra slike menigheter, som hadde nektet å ta mot legehjelp etter at han ble bitt av en slange. Han hadde en svær nekrose i den ene handa, og ville vel utmerket godt kunne komme til å miste førligheten i den.

Anyway: Dette demonstrerer jo at det finnes kristne samfunn som, i likhet med denne "uheldige" predikanten tror at man SKAL utsette seg for slike farer, ikke for å teste sin Gud men for å demonstrere sin egen tro.

Litt merkelig å se deg fornekte en slik troshandling som "ikke fornuftig". Selv syns jeg det er fullstendig tåpelig, men jeg har jo av prinsipp ikke respekt for de galskapene folk tillater seg under merkelappen "religion". Men du? Det hadde jeg faktisk ikke ventet. At det skulle være noe slikt som en dikotomi mellom "troende" og "ufornuftig" i din hjerne. Yderst merkelig.

Skrevet

Stryk det siste avsnittet der. Det ble en veldig rar formulering, som sikkert ikke hadde fått stå om jeg hadde vært logget inn og kunne redigere den. Unnskyld meg og takk.

Skrevet
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=118688

whoops... "hvis gud eksisterer så vil han redde meg" hmmm hvilke tanker kan man gjøre seg om dette?

Jeg så en youtube video om noe lignende for en tid tilbake. Det var ikke den samme hendelsen, dog. Men en predikant som prøvde å demonstrere at han kunne holde tilbake villdyrets angrep dersom han var sterk nok i troen og brukte jesu navn på en passe bydende måte. Det endte også med forferdelse. Jeg måtte skrote laptopen min for en måneds tid siden, sammen med alle bokmerker og artige snutter som jeg hadde lastet ned. Men det er kanskje noen andre som har sett denne videoen?

Skrevet
"hvis gud eksisterer så vil han redde meg" hmmm hvilke tanker kan man gjøre seg om dette?

Tåpelig. Gud er ikke noe fysisk.

Skrevet

Gud har aldri reddet noen. Men det er også fordi han ikke eksisterer. :)

Skrevet
Gud har aldri reddet noen. Men det er også fordi han ikke eksisterer. :)

Det er noen ting mellom himmel og jord som aldri kan forklares. Jeg mener at det er en eksistens i form av et eller annet.

Skrevet

Uenig, jeg tror at alt -kan- forklares. Forstår ikke hvorfor folk tviholder på mystikken. Livet blir ikke noe kjedeligere av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...