Gjest gjesta Skrevet 8. juni 2006 #1 Skrevet 8. juni 2006 Jeg har fått dilla på kardemomme, men kommer ikke på så mye å bruke det til. :klø: Kan dere hjelpe meg med noen tips og oppskrifter? Gjerne noen lette også (det var den bikinisesongen), men også andre til utskeielsesdager.
Arkana Skrevet 8. juni 2006 #2 Skrevet 8. juni 2006 Kardemomme- og solsikkekake 4 ss smeltet smør 3 dl sukker 4 dl melk 6 dl hvetemel 2 dl solsikkekjerner 4 ts bakepulver 1 ts malt kardemomme 2 ts grovknuste kardemommekjerner kanel, perlesukker, mandelflak Visp sammen alle ingrediensene. Hell deigen i en smurt og melet 24 cm springform. Dryss over kanel, perlesukker og mandelflak. Stek på nederste rille ved 175 grader i ca 30 min. Smaker godt alene eller sammen med is, krem eller rømme og friske bær. Kardemommekylling (2 porsj.) 4 kyllinglår 2 ts kardemomme 1 ss frisk revet ingefær 2 finhakkede hvitløksbåter 1/5 ts cayennepepper 3 dl yoghurt naturell ½ dl vann 2 ts maisenna Bland kardemomme, ingefær, hvitløk og cayennepepper i yoghurt. Hell over kyllinglårene og mariner en times tid. Stek i stekepanne ca 20 minutter eller i ovn ved 160 grader i 30-40 minutter. Spe marinaden med vann og gi den et oppkok. Jevn med maisenna rørt ut i litt kaldt vann. Ellers er kardemommekrem (vispet fløte tilsatt sukker og kardemomme) nydelig som fyll til kaker (gjerne nøttebunn) eller til frukt (f.eks. pærer kokt i sukkerlake).
Krista83 Skrevet 8. juni 2006 #3 Skrevet 8. juni 2006 Hva med å lage vafler med litt grovere mel og kardemomme i? Selv pleier jeg ikke å ha kardemomme i vafler, men det er jo vanlig...
Scheherazade Skrevet 8. juni 2006 #4 Skrevet 8. juni 2006 Artikkelen til Andreas Viestad om kardemomme er fin.
Gjest splæsj Skrevet 9. juni 2006 #5 Skrevet 9. juni 2006 Du kan ha kardemomme i kaffe, som mange arabere gjør.
Gjest gjesta Skrevet 9. juni 2006 #7 Skrevet 9. juni 2006 Skal være barnevakt i dag, og hadde tenkt å lage vafler sammen med henne. Men boller er kanskje også en ide. Takk for gode ideer. Kanskje dere har enda flere?
Gjest gjesta Skrevet 9. juni 2006 #8 Skrevet 9. juni 2006 Arkana, hvor mye kardemomme bruker du på i fløten?
Gjest piaf Skrevet 9. juni 2006 #9 Skrevet 9. juni 2006 Du kan ha kardemomme i kaffe, som mange arabere gjør. ← I kokeboken Moro med mat fra Midt-Østen og Nord-Afrika finnes det mange oppskrifter med kardemomme, blant annet ferske dadler marinert i espresso og knuste kardemommekapsler. Skal serveres med gresk yoghurt, men vaniljeis er sikkert også godt...
Nilma Skrevet 9. juni 2006 #10 Skrevet 9. juni 2006 Hvis du lar noen knuste kardemommekapsler koke med ris gir det en nydelig smak, veldig godt som tilbehør til indisk mat e.l.
Arkana Skrevet 9. juni 2006 #11 Skrevet 9. juni 2006 Arkana, hvor mye kardemomme bruker du på i fløten? ← Tja, jeg smaker det litt til, men til en kartong pisket fløte (pisker det med noen spiseskjeer melis og/eller vaniljesukker) bruker jeg vel 1 ts kardemomme.
Lillesøster Skrevet 9. juni 2006 #12 Skrevet 9. juni 2006 Nam, jeg elsker kardemomme. Bruker mye i vafler og boller, samt mye mango chinken, for der er det mye kardemomme.
Elze Skrevet 9. juni 2006 #13 Skrevet 9. juni 2006 Her er en annen artikkel med kardemomme-oppskrifter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå