Gå til innhold

Er det rart man blir skeptisk?

Gjest Gjest_Prinsessa_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ja, jeg synes det er rart du blir skeptisk.

Fordi jeg synes det er noe grunnleggende feil i å generalisere om en veldig sammensatt gruppe mennesker ut ifra et møte med tre.

"Utlendinger" som gruppe består av folk som kommer fra sør-Amerika, Asia og Afrika. Hvorfor antar du at disse har så veldig mye til felles. All logikk tilsier jo at de ikke har mer til felles enn at de har kommet til Norge av en eller annen grunn. Og i dette tilfellet var det antagelig snakk om ungdommer som har levd mesteparten av livet sitt i Norge.

Hadde du opplevd det som rettferdig om resten av verden trodde du var, landsviker og kirkebrenner p.g.a Quisling og Greven?! Hadde du syntes det var rettferdig om du var i Asia og ble behandlet som nazist og drapsmann? Med begrunnelsen at andre verdenskrig jo ble startet av Europeere. Og da er det jo ikke rart om asiater er "skeptiske" til folk fra en verdensdel med så blodig historie.

Bare så det er sagt: en drittsekk er en drittsekk uansett farge. Og disse gutta oppførte seg forferdelig. Men det kan ikke gjelde en annen rettferdighet for "utlendinger" enn for nordmenn. Folk må dømmes for sine egne handlinger, ikke for andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart jeg skjønner at det er lett å bli skeptisk, og det er også helt naturlig. Men jeg tror det er veldig viktig at man er bevisst på at noen individer ikke skal sette standaren for en stor gruppe mennesker. For de aller fleste invandrere er jo flotte mennesker. Stigmatiseringen mange opplever hjelper heller ikke på integreringen.

Endret av Naria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør jo ikke all verden selv for å motvirke rasismen her til lands.

Men hva skal de gjøre? Idioter er idioter, skal de andre da ta ansvaret for dem? Jeg er mørkhåret, jeg føler da ikke at jeg er ansvarlig for det andre mørkhårete kvinner gjør. Og føler heller ikke at det er mitt ansvar og fortelle resten av verden at ikke alle brunetter er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg vet lite om den sosiale rangstigen deres, men de var ihvertfall fra Iran, og de var ikke født her.

Jeg har heller ingen negativer erfaringer med iranere. Ikke som jeg vet.

Vi hadde et ektepar vegg-i-vegg før jeg solgte rekkehuset, og de hadde en datter som gikk i klassen til min eldste sønn. De fungerte som en hvilken som helst norsk familie, og var veldig hyggelige. Ingen ting å utsette på dem.

Det var flere iranere fra samme slekten i klassen til eldstemann, og det var ikke noe å sette fingeren på hos noen av dem. De fulgte opp ungene på skolen og deltok som hvem som helst.

Nå bor vi et sted hvor det ikke har sjanse til å bli noen gettomulighet da, for så mange innvandrere er det ikke i kommunen, og de som kommer hit står på egne ben og jobber og betaler sine husleier og lån uten hjelp fra sosialkontoret. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men jeg bare undrer og prøver å finne en forklaring på hvorfor innvandrere i flokk fra f.eks, Holmlia og innover er så annerledes enn de som bor her ute hos oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Men hva skal de gjøre? Idioter er idioter, skal de andre da ta ansvaret for dem? Jeg er mørkhåret, jeg føler da ikke at jeg er ansvarlig for det andre mørkhårete kvinner gjør. Og føler heller ikke at det er mitt ansvar og fortelle resten av verden at ikke alle brunetter er slik.

Nå mente jeg igrunnen at det er de samme som er frekke mot deg som så kaller deg rasist hvis du sier dem i mot, eller nekter dem en røyk. DE har ansvaret selv. Jeg vet også at det finnes folk som jobber aktivt innen sitt eget miljø mot vold og den slags, og så får vi vel håpe at dette fremdeles bare er barnesykdommer, og at ting vil roe seg over tid. Men det har gått noen år nå... de begynte vel å komme på 60-70-tallet. jeg tror dessuten at det er de som er kommet senere som lager bråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Klart jeg skjønner at det er lett å bli skeptisk, og det er også helt naturlig. Men jeg tror det er veldig viktig at man er bevisst på at noen individer ikke skal sette standaren for en stor gruppe mennesker. For de aller fleste invandrere er jo flotte mennesker. Stigmatiseringen mange opplever hjelper heller ikke på integreringen.

De aller fleste er helt klart helt flotte mennesker. Men de som ikke er det dominerer jo fullstendig nyhetsbildet og vår oppfatning av dem...

var det litt klønete formulert tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg igrunnen at det er de samme som er frekke mot deg som så kaller deg rasist hvis du sier dem i mot, eller nekter dem en røyk. DE har ansvaret selv.

Ja det er jeg helt enig med deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste er helt klart helt flotte mennesker. Men de som ikke er det dominerer jo fullstendig nyhetsbildet og vår oppfatning av dem...

var det litt klønete formulert tro?

Skjønner hva du mener, media er veldig frampå med å snappe opp historier om skumle og farlige invandrere fordi det selger. Det er veldig synd at det nesten utelukkende er de negative tingene vi hører om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også at det er viktig å prøve å jobbe for at det ikke blir gettoer rundt om kring. For slike ting vil være med på å skape trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg er enig med Frysepulver; de fleste etnisk norske på samme alder har så mye penger at de ikke trenger gjøre seg til drittsekk for noen få sigger. Det er et privilegium å drøye sine identiske drittsekktendenser til det står mer på spill. Ikke minst fordi noen faktisk tror at man dermed er mindre drittsekktilbøyelig, og at det har mer med kultur enn med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg er enig med Frysepulver; de fleste etnisk norske på samme alder har så mye penger at de ikke trenger gjøre seg til drittsekk for noen få sigger. Det er et privilegium å drøye sine identiske drittsekktendenser til det står mer på spill. Ikke minst fordi noen faktisk tror at man dermed er mindre drittsekktilbøyelig, og at det har mer med kultur enn med penger.

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg opplevd omtrent det samme med nordmenn. Jenter, faktisk.

Det var en nordmann som knakk nesa på en kamerat av meg, og det på grunn av en femmer og en pakke røyk. Det var også nordmenn som truet en annen kamerat med kniv. Alt i alt, så er jeg av den oppfatning at hvem som helst kan gjøre sånne ting, og at det ikke er et produkt av etnisk opprinnelse.

Enig.

Det blir for dumt å lese at - ja, dette er typisk utenlandske gutter. Aldri om norske gutter kunne gjort noe sånt. :eeeh:

Hvor snever og lite opplyst går det an å være?

Jeg blir skamfull. :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sisterhood

Problemet er vel utenlandske menn. Man ser liksom ikke utenlandske kvinner oppføre seg sånn. Hva er problemet; at de er utlendinger eller at de er menn? Neppe et vanskelig spørsmål å svare på for de fleste. :roll:

Endret av sisterhood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tanita

Hvis det var to blonde, norske gutter som kom og spurte om å få en røyk, hadde de fått det da? Ja, jeg syns du er litt vel skeptisk. Det er altfor mye rasisme i landet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg gir ihvertfall røyk til folk uavhengig av hudfarge, men jeg ser an alder... Ser de unge ut får de ikke. Ser de voksne ut er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Thalassa

jeg tror det har noe med kvinnesynet til mange av de utenlandske guttene å gjøre at kvinner oftere opplever slike ting/episoder fra utenlandske menn enn norske. Mange av dem får det inn med teskje at kvinner skal holde seg hjemme på kjøkkenet og passe på barna(som deres mødre ofte gjør) av fedrene deres.

Selv om de lever i et samfunn hvor vi kvinner har veldig mye frihet, er det ikke sikkert de ser dette selv så ofte hvis de lever og bor i innvandrermiljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Noen av de ungdommene som kommer hit til landet har opplevd krig og elendighet før de kommer til et vilt fremmed land med en vilt fremmed kultur, og lenge lever de kanskje i usikkerhet mht om de får bli eller ikke. Man kan vel bli sosialt avstumpet av mindre. Det ser vi jo på etniske nordmenn også, en traumatisk/vanskelig barndom får innimellom konsekvenser for ungdomstid og voksenliv. Det er kanskje forklaringen på at det er forholdsvis mange gutter av utenlandsk opprinnelse som dumper borti småkriminalitet (og større kriminalitet). Det unnskylder dem ikke, men det forklarer dem kanskje (uten at jeg ønsker å forstå dem ihel). Og så skaper det etterhvert en forventning til dem om hvordan de skal være, og vi vil vel alle leve opp til forventningene som skapes til oss.

Jeg er på ingen måte rasist (tror alle "raser" er like, og mener absolutt at alle "raser" er like mye verdt), men jeg må nok innrømme at jeg har nok noen fordommer på lager mot enkelte grupperinger i samfunnet. Som for eksempel guttegjenger med sæggebukser og stygge hodeplagg. Disse kom etter at jeg jobbet i kiosk i Bærum, etterhvert lærte vi at de mørkhudete guttegjengene var de som oftest stjal litt, og som hadde dårligst oppførsel. Men hadde de fått norsk folkeskikk inn med morsmelka? Tvilsomt. Og det kan jo ikke de noe for.

Løsning? Hakke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har hatt EN ubehagelig opplevelse med en utenlandsk gutt (trusler)

Men ikke-utenlanske har jeg hatt flere:

- mobbing som barn

- frastjålet penger

- forsøkt overfalt på en forlatt holdeplass

- innbrudd

for å nevne noen

Egentlig burde jeg være svært skeptisk til alle ikke-utenlanske menn.

Ei venninne opplevde å få uønsket seksuell oppmerksomhet fra en utenlandsk gutt. En annen utenlansk gutt tok det opp med denne gutten og sa at om han ikke skjerpet seg, ville han ta kontakt med familien hans. Hun hadde ikke flere problemer med ham.

Bildet som dannes er media er nesten utelukkende negativt. Da er det lett å danne seg et negativst bilde av ikke-etnisk norske.

Like lett som det var å ha et negativt bilde av jødene før andre verdenskrig.

Det finnes drittsekker overalt. Men ikke glem at det finnes flotte mennesker overalt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...