Gå til innhold

Er det rart man blir skeptisk?

Gjest Gjest_Prinsessa_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Prinsessa_*

Jeg satt på en kafe her om dagen med en venninne. Vi satt og røyket og drakk kaffe. Så kommer det 3-4 gutter i alderen 13- 17 år av utenlands opprinnelse og spør om de kan bomme røyk. vi svarer nei og en av guttene vil vite hvorfor. Da blir jeg irritert. For det første er det frekt og spørre om man kan bomme røyk av vilt fremmede mennesker og for det andre ikke spør om grunnen hvis du får et nei. Så jeg svarer at hvis de vil røyke må de kjøpe sin egen røyk! Noe som resulterer i at de blir skikkelig forbanna. Men går videre. Vi blir sittende og snakke litt om dette og er litt sjokkerte over oppførselen til disse guttene, men kommer fort over det. Helt til de kommer tilbake og begynner og slenge dritt til oss og stjeler den ene røyk pakken som ligger på bordet. Nå var det bare 2-3 røyk igjen i pakken, så det ikke det det står på! Men går det an og bli så frekk?

Jeg er ikke rasist, men jeg begynner jo og lure litt da... Er det rart at man blir litt skeptisk, når man opplever sånne ting? Eller skal man bli skeptisk generelt til gutter i den alderen? Jeg synes liksom ikke det forekommer sånn oppførsel fullt så ofte hos norske gutter som det det gjør hos utenlandske. Og hvem sin feil er det når smågutter oppfører seg sånn? Samfunnet, foreldre som ikke oppdrar dem, kultureller politiet som ikke griper inn når de skal?

Eller er det bare jeg som overreagerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik oppførsel kunne du ha opplevd av en hvilken som helst guttegjeng uavhengig av etniskopprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg skjønner godt at du blir skeptisk. Noen få drittsekker uten folkeskikk ødelegger bildet av innvandrere generelt, og jeg skjønner ikke hvorfor de som oppfører seg som folk blant dem ikke tar tak i drittsekkene sine innad i miljøene..

Ikke for det.. vi har norske drittsekker også, uten at noen prøver å gjøre noe med det heller... men det blir vel litt annerledes når man er "fremmed" i et land.

Nei, jeg vet ikke, vanskelig spørsmål og så skal man jo ikke være rasist heller, for da blir man jo sløyet og hengt på staur. Rasende forbanna hadde jeg i hvert fall blitt om jeg hadde opplevd det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Nå er ikke jeg heller rasist, og jeg tilbringer mye tid i et internasjonalt miljø med alle mulige etnisiteter og religioner, men jeg tror det er svært få etnisk norske guttegjenger som ville gjort noe sånt...

*forberedt på pepper nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det blir vel litt annerledes når man er "fremmed" i et land.

Men hvor lenge skal man regnes som fremmed? Hvis det er bestefaren din som kom hit, og både du og foreldrene dine er født i norge, er man fremdeles fremmed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BagLady
Nå er ikke jeg heller rasist, og jeg tilbringer mye tid i et internasjonalt miljø med alle mulige etnisiteter og religioner, men jeg tror det er svært få etnisk norske guttegjenger som ville gjort noe sånt...

*forberedt på pepper nå*

Enig. Akkurat dette tror jeg få norske guttegjenger hadde funnet på.

Men at det finnes drittsekker av alle nasjonaliteter er et uomtvistelig faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Aner ikke, jeg vet jo at mange av de som bor her og er unge i dag, er tredje generasjon. Med fremmed mener jeg vel.. nei, jeg vet da faen, men de vet sjøl at de ødelegger og lager rasisme når de holder på å berme sånn som de gjør. De synes godt i landskapet, for å si det sånn og blir ekstra godt lagt merke til fordi de opptrer i flokk og ser annerledes ut enn den innfødte normann. DE sjøl skaper rasisme, og allikevel bruker de ord som rasist mot oss hver gang vi stiller spørsmål...

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært borti en lignende episode selv, og da var det bare gutter av nordisk utseende.

Uansett, jeg synes det er rart at man blir redd/skeptisk bare på grunn av hudfarge. Jeg føler meg litt utrygg i enhver situasjon hvor jeg møter gjenger av ungdom, da spesielt gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Slik oppførsel kunne du ha opplevd av en hvilken som helst guttegjeng uavhengig av etniskopprinnelse.

Enig. Dette er personavhengig, ikke hudfargeavhengig.

Dessuten er det vel røykeforbud på kafeèr rundt omkring?

Endret av Mie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Enig. Dette er personavhengig, ikke hudfargeavhengig.

Dessuten er det vel røykeforbud på kafeèr rundt omkring?

Vi er et lite stykke inn i juni nå, og enkelte kafeer har hatt uteservering en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Prinsessa_*

Jeg tror nok at det er norske tenåringsbøller også! Ikke tvil om det! Men når man har sett et par sånne episoder, enten det er tyveri, frekk oppførsel eller at en gjeng banker opp en annen person og alle har vært av utenlands opprinnelse, så begynner man og lure på hvordan oppdragelse de har fått. Jeg tror at norske barn fra sunne og normale familier vet at hvis mamma og pappa får høre at de har oppført seg uakseptabelt så vet de at det blir konsekvenser. Hvis man vet at pappa er på jobb og mamma ikke snakker norsk så trenger man ikke bekymre seg for at noen skal bli sinte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hatt mange venner av utenlandskoprinnelse gjennom tidene, og tro du meg, de fikk høre og kjenne det hjemme hvis de gjorde noe galt. Alvorlige episoder får foreldrene høre om uansett om pappa er på jobb eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta
Jeg tror at norske barn fra sunne og normale familier vet at hvis mamma og pappa får høre at de har oppført seg uakseptabelt så vet de at det blir konsekvenser.

Langt i fra alle etnisk norske barn kommer fra sunne og normale familier, og om de så gjør så kan de utmerket godt være frekke.

Mesteparten av ungdommene er ikke slik, enten de er av utelandsk opprinnelse eller av norsk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er forskjell i oppdragelsen av muslimske gutter og norske gutter også. Det har i hvert fall blitt meg fortalt at dersom en familie ikke har en far, så er det eldste sønn som styrer familien og mor har ikke en dritt hun skulle ha sagt. F.eks.

Gutta får også løpe mye mer fritt enn jentene, og deres syn på norske jenter farges av dette. Mer enn en gang har jeg hørt at de ser på norske jenter som billige og fritt vilt. Det er jo en kulturkræsj som virkelig merkes, og det er vel ikke så rart at det blir en del mindre hyggelig episoder av det.

Jeg var ung da de første innvandrerne kom, så jeg har hatt med meg hele innvandringen. Med dem kom kniver og våpen bl.a.

Faktisk har jeg strittet i mot min egen tilbøyelighet til rasisme veldig bevisst i alle disse årene, og jeg har også kjent folk som absolutt har vært helt ok folk, ingen tvil om det, men det blir faktisk vanskeligere å vanskeligere og kjempe i mot, og jeg kjenner at jeg snart ikke gidder lenger heller. De gjør jo ikke all verden selv for å motvirke rasismen her til lands.

Har nok fått litt for mange puter under armene, og mangler litt respekt for vertslandet er min oppfatning. Man har jo hørt at innvandrere selv i debatter på tv her i landet forteller at de innad i miljøet ler av nordmenn og hvor naive og lettlurte vi er. DET sier da noe, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har noen personlige opplevelser, eller dvs mine barns personlige opplevelser som gjør det veldig vanskelig å holde seg utenfor rasistenes rekker, og jeg kan nevne i fleng.

Mobiler snappet rett ut av hendene på begge gutta mine. Ikke samtidig, men med noen års mellomrom. Etniske nordmenn? Nei.

Gjentatte overgrep mot datteren, bruk av temmelig grov vold, veske og mobil stjålet. Ok, hun befinner seg i et belastet miljø til tider, men der befinner det seg også norske. Det er ikke de norske som gjør dette mot henne.

Av x antall episoder som mine tre barn har opplevd er det påfallende få nordmenn som har vært innblandet. Ingen faktisk. Er det rart man blir skeptisk?? Egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*forberedt på pepper nå*

*deler ut støtte til Frysepulver*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Vel, jeg har hatt mange venner av utenlandskoprinnelse gjennom tidene, og tro du meg, de fikk høre og kjenne det hjemme hvis de gjorde noe galt. Alvorlige episoder får foreldrene høre om uansett om pappa er på jobb eller ikke.

Kan det ha noe å si hvor de kom fra opprinnelig, og hvor på den sosiale rangstigen de befant seg før de kom til Norge? Bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe å si hvor de kom fra opprinnelig, og hvor på den sosiale rangstigen de befant seg før de kom til Norge? Bare nysgjerrig.

Jeg vet lite om den sosiale rangstigen deres, men de var ihvertfall fra Iran, og de var ikke født her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg opplevd omtrent det samme med nordmenn. Jenter, faktisk.

Det var en nordmann som knakk nesa på en kamerat av meg, og det på grunn av en femmer og en pakke røyk. Det var også nordmenn som truet en annen kamerat med kniv. Alt i alt, så er jeg av den oppfatning at hvem som helst kan gjøre sånne ting, og at det ikke er et produkt av etnisk opprinnelse.

Endret av Druscilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...