Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glemte helt å følge med på Husbanlen i vinter som jeg skulle. Hadde planer om å binge renten når jeg så den var på vei opp igjen.

Nå har jeg mulighet til å binde det ene lånet mitt ca. 600.000,-

i 3 år til effektiv rente på 3,75 % eller

5 år (som er det jeg isåfall går for) på 3,96 %

Har vært heldig med fastrente før og lå på 5% fast mens andre betalet 8-9%

Noen økonomer her som har gode råd til hvorfor/hvorfor ikke binde nå?

Må bestemme meg innen 15/6.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

De rentetilbudet er så lavt at du burde binde. De senere årene har rentenivået vært kunstig lavt, mye pga utviklingen i Kina. Jeg tror jeg hadde bundet på 5 år.

Skrevet

Ja det er nok det jeg kommer til å gå for.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, du ville ha svar fra en økonom, så da skal jeg svare kort:

På sikt lønner det seg ikke å binde renta, dette er noe bankene tjener på. Men man får en forutsigbarhet som man må betale litt ekstra for.

I Norge følger vi et fleksibelt inflasjonsmål. Dvs vi har et mål om 2,5% inflasjon. Hvis inflasjonen er lavere enn dette sette renta lavt for å stimulere etterspørselen. I Norge i dag er inflasjonen på ca 1,6%. Hvis man ser på inflasjonen isolert sett tilsier den lave inflasjonen at renta fortsatt kommer til å være lav.

Nå er vi imidlertid inne i en høykonjunktur, og renta brukes også som et virkemiddel for å bremse opp øknomien. Dette taler for renteoppgang.

Det er dessuten ikke gundtig med alt for lav rente, siden man virker et pengepolitisk virkemiddel.

Årsaker til at Norge er i høykonjunktur beror bla på den høye oljeprisen. Årsak til den lave inflasjonen er bla sterk kronekurs som gir billig import, i tillegg til billigvarer fra feks Kina.

Skjønte du mer nå? Jeg råder sjelden folk til å binde renta, hvis ikke de er i en situasjon som tilsier at de ikke tåler renteoppganger utover det forventede. ;)

Skrevet

De ble litt gresk for meg, men ...

Alle "eksperter" sier at hvis du ikke kan tåle en oppgang på 3-5% så frys.

Og jeg vil ikke opp i den summen selv om jeg har råd til det.

Hmmm.... Takk for råd, jeg skal lese igjennom det og tenke i helgen. Trenger ikke bestemme meg før 15.

Skrevet

Og jeg har hatt den bundet i 5 år tidligere og jeg var (muligens en av få) som tjente på det. Det var kun de siste 8-10 mnd. renta gikk lavere en min fastrente.

Skrevet

Hovedregelen er at du bør binde renta hvis økonomien din ikke tåler en renteoppgang. I alle andre tilfeller er det banken din som tjener på lån med fastrente. Det er ren og skjær flaks hvis du lykkes med å spekulere i å binde renta. Så er det selvsagt en individuell sak hva man legger i å "tåle" en oppgang - for noen vil et forbrukskutt svi mye, mens for andre vil det ikke oppleves som så dramatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...