Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 8. juni 2006 #1 Skrevet 8. juni 2006 http://www.itavisen.no/php/art.php?id=306864 Spionasjen» fortsetter Den nettbaserte sjekkerutinen er en del av Microsofts «Genuine Advantage»-plan, som er en digital pisk og gulrot. På den ene siden blir du fortalt at du bruker en stjålet versjon, og på den annen side blir du fortalt hvor fordelaktig det er å kjøpe XP på lovlig vis. Dette har Microsoft holdt på med siden september 2004. De fleste har vært klar over at XP blir sjekket mot en ekstern database, men de færreste har skjønt at Microsoft fortsetter å «spionere» på deg også etter at den første sjekken er gjort. Opprinnelige kilde: http://news.com.com/Microsofts+antipiracy+...ml?tag=nefd.top
Dru Skrevet 8. juni 2006 #2 Skrevet 8. juni 2006 Jeg har ikke noe mot at de prøver å redusere piratkopiering. Men de burde absolutt fortelle forbrukeren hva genuine check innebærer. Man kan ikke si at hvis du sjekker windowsen din, så får du en godbit av et program gratis, så lenge man ikke informerer nøyaktig om hva den sjekken innebærer. Klart, det står sikkert en elller annen plass. Men de færreste klarer å lese (dvs få noe fornuftig ut av) advokatspråk, og i alle fall ikke når det er skrevet på engelsk.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #3 Skrevet 9. juni 2006 Dette synes jeg ikke er ok i det hele tatt. Brannmuren min vil heldigvis si i fra når Windows Genuine Advantage forsøker å ringe ut, men for å laste ned oppdateringer og annen programvare fra Microsoft så må jeg jo i mange tilfeller tillate at den kjøres. Dette er imidlertid bare starten. Vista kommer til å bli enda verre. I tillegg har man styggedommen TCPA/Palladium som ligger på maskinvarenivå og som allerede har sneket seg inn nyere datamaskiner. Et annet eksempel er Blu-Ray som, dersom det blir en standard, kommer til å benytte et DRM-regime som mangler sidestykke. For at du f.eks. skal kunne se en film hjemme i din egen stue i fremtiden, så må avspilleren din være tilkoblet nettet. Når du putter inn en Bly-Ray disk, om du har kjøpt, leid eller brent den spiller ingen rolle, så vil den ringe ut og sjekke opp mot en server om innholdet er lovlig. Dersom innholdet er ulovlig, så vil spilleren din rett og slett slutte og virke!! Ikke overraskende er det nettopp Blu-Ray som frontes av MPAA og RIAA.
Scheherazade Skrevet 9. juni 2006 #4 Skrevet 9. juni 2006 Jeg synes heller ikke dette er særlig ok. Spesielt ikke siden den testen nok rapporterer om at jeg har et ikke-godkjent OS, ettersom jeg var så frekk og skifte hovedkort, minne og lyd-,skjerm-og nettverkskort på min egen datamaskin. Reinstallering av OS da førte til at validering feilet. Jeg kan godt forstå at de ønsker piratvare til livs, men å la det så til de grader gå ut over lovlydige brukere har jeg ingenting til overs for.
Cronos Skrevet 9. juni 2006 #5 Skrevet 9. juni 2006 Det hele er helt vilt, og burde ikke være lov. Alt dette anit-kopierings opplegget går på bekostning av den enkelte brukers frihet. Det MIN datamaskin og MINE filer, og da bør jeg kunne gjøre hva jeg vil med den. Om jeg vil se en brent backup eller ikke. Eller spille av LOVLIGE mp3'er..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå