Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av en eller annen grunn klarer vi aldri å ta vare på malekostene våre. De størkner alltid med masse maling på, og blir dermed ubrukelige til neste gang vi har et eller annet prosjekt på gang. Syns jeg skyller og vasker og ordner med whitesprit, men det er kanskje ikke tingen?

Hvordan rengjør dere malekostene på en god og effektiv måte?

Skrevet

Regner med at du mener oljemaling (siden du nevner white spirit)? Parafin er fint å ha kostene stående i, siden den ikke fordamper slik WS gjør.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har brukt sånn Myke-Jens eller hva det heter, synes det funket bedre White Sprit.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker å gni dem med Zalo og lunket, rennende vann (det fjerner faktisk oljemaling), og så la dem tørke - da holder de seg myke og fine, og man får bort malingrester på hendene samtidig :)

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis vi skal male med samme farge legger vi de i plastposer som er tette.

Ellers hiver vi de

Skrevet
Hvis vi skal male med samme farge legger vi de i plastposer som er tette.

Ellers hiver vi de

Det gjør vi også... med oljemaling. Ved vannbasert maling er det jo greit å få de reine igjen... :)

Skrevet

Oi, her var det jo mange gode tips :hoppe:

Ja, det er oljemaling jeg snakker om. Driver og maler listverket inne akkurat nå, det er derfor jeg spør.

Takk for tips alle sammen :)

Skrevet

Zalo er genialt!

Hvis du skal male om noen få dager - dobbelt sett med plastsposer, press ut mest mulig luft.

Gjest Gjest
Skrevet

Ha en liten bøtte/ kopp/ avklippet flaske el med litt white spirit i. Dypp og dytt penselen nedi, bytt ut white spiriten og gjenta ca seks ganger. Pass på å få vasket skikkelig oppi busta. Vask godt med zalo eller grønnsåpe og rent vann etterpå, og la penselen tørke på en måte som ikke ødelegger busta. Surr gjerne noe rundt så den holder seg samlet.

Brukt white spirit helles på egen flaske/ kanne. Når malinga synker i bunn, er wh'en god som ny igjen.

Skal du bruke samme farge senere kan penselen fint oppbevares i vann (som må byttes en gang i blandt) eller i plast. Brødposer er ypperlige til formålet.

Gjest Gjest_zadine_*
Skrevet

Jeg maler mye, både lister, møbler, vegger og malerier.

Både vannmaling og oljemaling.

Ofte putter jeg dem i poser til neste gang;-)

Ellers så bruker jeg grønnsåpe og lunka vann.

Kjempeeffektivt.

Vær så snill og tenk på miljøet og huden deres, ikke bruk hverken parafin eller white sprit. Dere er klar over at den dritten trenger inn i huden og inn i blodet deres?

Zalo er også effektivt som noen nevnte her.

Men jeg sverger til grønnsåpe.

Skrevet

Jeg har hørt at det er lurt å pakke kosten inn i en plastpose og så putte den i fryseren. Ganske logisk egentlig....det er jo sånn med brød også, at de er "ferske" selv om de har ligget i fryseren en stund... Og kosten tiner jo med en gang... ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det mest effektive om du tenker på tid og arbeid, er å legge de i et glass whitesprit eller kaste. Lite miljøvennlig, men et alternativ.

Hvis du vil ha gode pensler lenge, bør du istedet vaske de grunding i zalo eller grønnsåpe. Når du er ferdig, gnir du de inn i litt zalo og slik kan de ligge i evigheter. Skyll de når du bruker de igjen, og de er like myke som nye og slites aldri. Slik er det smart å investere i gode pensler, for det gir opplagt bedre resultater.

Gjest Gjest
Skrevet

Pensler som har stått i motorolje, holder seg kjempe godt

Gjest Gjest
Skrevet

Pensler og ruller som er brukt til oljemaling, og som skal brukes igjen til samme farge pakker jeg inn i kjøkkenpapir dynka med white spirit og et par plastposer og legger i frysern. Pensler som bare skal ligge over natta pakker jeg inn på samme måte uten å fryse dem.

Når jeg er ferdig med malejobben hiver jeg dem. Vi kjøper pensler i sett på tre hos Clas ohlsson, de er billige (29 tror jeg) og gode, vet flere proffe malere som bruker dem. Jeg gidder ikke å rense penslene, syns ikke de er gode å male med senere uansett.

Skrevet

Vi pakker dem inn i tette poser hvis vi skal male om igjen, så kaster vi dem etterpå. Men jeg leste i siste "Pluss tid" at Skyllemiddel skulle være et godt råd for å få bort maling. Det har jeg forøvrig ikke prøvd enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...