Gjest Wasabi Skrevet 8. juni 2006 #1 Skrevet 8. juni 2006 Syriner dufter fantastisk sommerlig og er så flott å ta inn fra hagen for tiden. Men de dør jo bare etter et par dager! Noen tips for å få de til å stå litt lengre?
Gjest allium Skrevet 8. juni 2006 #3 Skrevet 8. juni 2006 Skulle gjerne visst om det gitt ← Jeg også. Var det noe med å knuse stilkene tro? Og dyppe dem i kokende vann? Eller var det noe helt annet? Venter spent på tips...
Gjest synseren Skrevet 9. juni 2006 #4 Skrevet 9. juni 2006 Jeg også trenger tips. Fikk nettopp en stor bukett med vakre syriner av mor. Både lilla og hvite. De dufter nydelig. Vil gjerne at vi skal ha gleden av de noen dager.
Gjest Wasabi Skrevet 9. juni 2006 #5 Skrevet 9. juni 2006 Tok inn nok en ny bukett i går og den henger allerede litt med hodet..
Hu i Svingen Skrevet 9. juni 2006 #7 Skrevet 9. juni 2006 Samme behandlig som roser. Pakk inn blomstene i avispapir, og stikk den nederste delen av stilkene i kokende vann i ca. ti sekunder. Pass på at dampen ikke kommer på blader eller blomster. De vil ikke stå i evigheter, men litt lengre enn to dager...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. juni 2006 #8 Skrevet 14. juni 2006 Husk å snitte, langt skråsnitt med skarp kniv. Ikke sage med kjøkkenkniven. Gjør det så fort som mulig etter at du har tatt dem av busken, for ville blomster blir slappe utrolig fort. Særlig på varme dager er de halvdøde etter bare ti minutter. Varmt vann, minst femti grader, damper vannet så pakk inn blomstene i avispapir til det slutter å dampe. Pass på å få dem rett i vann etter at de er snitta - helst skal du snitte - sette i vann på to sekunder. Da kommer det ikke luft opp i stilken som blokkerer vanntilførselen. Ha i et par dråper klor i vannet, det holder vannet rent og bakteriene vekk. Er det mye knopper på syrinene, så gi dem en ss sukker også. De holder absolutt ikke i evigheter, men noen dager bør de holde hvis man er snill mot dem
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. juni 2006 #10 Skrevet 14. juni 2006 FEMTI grader??? Liker de virkelig det?? ← Jupp Samme med roser og alt annet med treaktige stilker. Det myker opp vevet slik at vannet lettere kan trekkes opp til blomsten.
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2006 #11 Skrevet 14. juni 2006 Femti?? jaja, jeg stoler på deg jeg.............
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. juni 2006 #12 Skrevet 14. juni 2006 (endret) Femti?? jaja, jeg stoler på deg jeg............. ← ... eller så varmt som vasen din tåler. Så ikke skyld på meg om krystallet ditt sprekker Husk forresten på det med papir rundt hvis vannet damper, ellers blir bladverket helt knusktørt og detter av. Endret 14. juni 2006 av Bjørnsdatter
Hu i Svingen Skrevet 14. juni 2006 #14 Skrevet 14. juni 2006 Bjørnsdatter: Har jeg lært det feil? Det med kokingen av stilkene?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 17. juni 2006 #15 Skrevet 17. juni 2006 Bjørnsdatter: Har jeg lært det feil? Det med kokingen av stilkene? ← Det er bedre å bare sette dem i det varme vannet, koking er ikke nødvendig, men varmt må det være. Så kan de stå i det samme vannet hele tiden (i stedet for opp og ut av vannet og ned i annet vann, da er sjansen for at det skal komme luft i stilken større )
Fam Skrevet 19. juni 2006 #16 Skrevet 19. juni 2006 Fant dette på veven : Begynn med å fjerne alle bladene på de avskjærte syrinene. Legg så grenene i et kar med varmt vann slik at blomstene også dekkes av vannet. La dem ligge i 3-4 timer. Bruk så en skarp kniv og flekk av 3-4 cm av barken nederst på stilken. Da får de en større sugeflate. Gjenta prosessen etter 3-4 dager.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 20. juni 2006 #17 Skrevet 20. juni 2006 Fant dette på veven : Begynn med å fjerne alle bladene på de avskjærte syrinene. Legg så grenene i et kar med varmt vann slik at blomstene også dekkes av vannet. La dem ligge i 3-4 timer. Bruk så en skarp kniv og flekk av 3-4 cm av barken nederst på stilken. Da får de en større sugeflate. Gjenta prosessen etter 3-4 dager. ← Øh. Da er man i hvert fall garantert å kverke blomstene...
Twigi Skrevet 20. juni 2006 #18 Skrevet 20. juni 2006 Stoler på deg, jeg, Bjørnsdatter. Men nå er syrinsesongen over hos meg. Har du noen gode tips for peoner?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. juni 2006 #19 Skrevet 21. juni 2006 Peoner: Fjern alle blader som kommer under vann, mulig du må fjerne mer etter hvert også, for peonblader holder seg som regel dårlig avskårne. Skråskjær med så langt snitt som mulig, skarp kniv osv, og sett dem i lunka vann. Hvis du får tak i snittblomstnæring, så er det supert til peonene. Sett dem kjølig om natta, så står de omtrent dobbelt så lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå