Gå til innhold

Alene med 2-åring i hele sommerferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min blir borte ifm. jobb i hele juli, og da er jo som kjent barnehagen stengt. Så i 4 uker blir jeg alene med datteren vår på 2 år. Den ene uka skal vi på besøk til svigers, så da får jeg jo litt avlastning, men så er det de resterende 3 ukene som skal fylles med aktiviteter da... Trenger noen tips til hva vi kan finne på! Har noen idéer allerede:

- gå på biblioteket

- dra på stranda (veldig væravhengig da)

- dra i bassenget

- gå tur i skogen

- dra til byen

Og der stopper vel min fantasi litt opp egentlig... Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor, om du har bil o.l, men det er veldig koselig å dra på bondegårdsbesøk f.eks. Det finnes en del besøksgårder rundt og i Oslo som er åpne hver dag i juli.

Ellers:

-Hvis du har hage, kjøp sånn fin "vann-sprøyte" som man kobler på hageslangen så kan ungene løpe under.

- Allier deg med venner og naboer med barn så kan dere bytte på og se etter ungene, eller ta felles piknik i hagen.

- Sykkeltur med barnesete.

- Hvis du bor i Oslo, ta en tur med Oslofergene og gå i land f.eks på Hovedøya. Det er moro å kjøre båt :)

- Trampoline har vært en lønnsom investering for oss. Den blir brukt masse og den lokker til seg nabo-ungene så det er alltid noen å leke med.

- Ved dårlig vær: det finnes en del "lekeland" som har fine aktiviteter også for de minste.

Skrevet

En fast morgenrutine kan også være fint å ha. I fjor sommer, da datteren min var to, bodde vi på en hytte, og hver morgen etter frokost gikk vi tur til postkassen (et stykke unna) for å hente avisen, hilste på en katt som stort sett hang der, plasket litt med bena i sjøen, så på båtene, plukket markjordbær.

Nå er jo ikke alt dette så lett å gjøre i byen, og mor kan selvfølgelig bli litt lei av å gjøre det samme hver dag, men barn liker det, og så slipper man å sette i gang med store aktiviteter (og tenke- og planleggingsprosesser) før man selv har våknet helt.

;)

Skrevet
hilste på en katt som stort sett hang der,

uff, det hørtes ikke bra ut :ler:
Gjest Gjest
Skrevet

Når jeg er alene med ungene om sommeren tar vi oss laaaang tid til alt vi skal gjøre.

Spiser lange frokoster, lager pikniker, drar på stranda, tar en tur på biblioteket, tar en tur til en annen by med toget, mater fuglene, lager en kosekrok ute til høytlesing og sangstunder, tegner osv... kort sagt: nyter ferielivet og at vi har tid sammen!

Gjest Gjest1
Skrevet

Avtale lekedager med andre barn/mødre som dere kjenner eller vil bli kjent med.

Skrevet

Noen lenger opp hadde anbefalt oslofergene. Stopp også på Gressholmen for å se på kaninene. Langøyene er også et flott sted om sommeren.

Er været dårlig er teknisk museum i Maridalen og zoologisk på Tøyen gode alternativer for en så liten.

Liker han å kjøre båt så ta Nesoddferga, spis is på brygga og ta ferga tilbake til Aker brygge.

Dra til Østensjøvannet og mat endene.

Ta med telt og sov en natt i marka, om du liker det selv da.

Lyst til å reise litt lenger så tar det ikke lang tid til Lillehammer og Hunderfossen. Du får ganske rimelig overnatting i nærheten.

Alle disse innendørs lekeland pleier jo å være populære.

Akershus festning. Mye for en liten å krabbe opp på og utforske.

Skrevet

Nå bor jeg i Trondheim, så aktiviteter i Oslo blir litt vanskelig... Men det er jo masse liknende aktiviteter å ta seg til her også (båttur til Munkholmen, f.eks.). Tusen takk for mange gode idéer! Vi skal nok få tiden til å gå... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...