Gjest Tankevekkeren Skrevet 8. juni 2006 #1 Skrevet 8. juni 2006 Det virker som dagens mennesker, og mennesker de seneste par hundre år, har latt se lede av kristne tradisjoner til å idealisere livslange forhold med èn partner. Likefullt så er det faktum at naturens drifter herjer i oss, og noe prøver å latterliggjøre de som mener vi bør skjele til menneskehetens opprinnelige drifter. "Vi lever jo ikke i steinalderen", osv, sier folk. I utgangspunktet, så ble sexdriften lagt inn i våre kropper, for å sikre at vi hadde en lystbetont motivasjon til å føre arten videre. Det at vi går lei av en partner etter noe tid, mister sexlysten på vedkommende, er faktisk noe av det mest grunnleggende og naturlige som finnes, fordi naturen jager oss videre til nye parringspartnere med formål befrukting, når lysten på den partneren vi har er i ferd med å ebbe ut. Jeg mener det er ganske naivt, og hylle en kultur som strider mot naturen krefter fra skapelsen tid. Vi kan aldri vinne en kamp mot naturens krefter. Vi kan tilpasse oss de "krav" som kirken har vedtatt, men det koster mer enn det smaker. Hensikten med sex er å lage barn på grunnlag av den lysten vi har til å drive denne aktiviteten. Veldig få tenker på naturens mekanismer, fordi det er liksom ikke politisk korrekt. Vi må bli flinkere til å avslutte forhold som ikke fungerer så bra seksuelt lenger. Ingenting er mer naturlig enn at vi da snarest kopmmer over i et forhold der lysten på partneren er tilstede, og der grunnlaget for nye avkom er på plass. Men selvfølgelig lurer vi naturen med prevensjon. Vi kan jo ikke lage barn helt vilt. Synspunkter?
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #2 Skrevet 8. juni 2006 Mer visvas er det lenge siden jeg har lest. Om dine teorier skulle ha noe hold så hadde vi antakelig levd på tundraen enda.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 8. juni 2006 #3 Skrevet 8. juni 2006 Sex er ikke det eneste bindemiddelet i et forhold.
Gjest Tankevekkeren Skrevet 8. juni 2006 #4 Skrevet 8. juni 2006 Mer visvas er det lenge siden jeg har lest. Om dine teorier skulle ha noe hold så hadde vi antakelig levd på tundraen enda. ← Der ser vi et eksempel på det jeg skrev om at man "forsvarer" sin noe naive idealkultur ved å latterliggjøre naturens mekanismer.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #5 Skrevet 8. juni 2006 Men selvfølgelig lurer vi naturen med prevensjon. Vi kan jo ikke lage barn helt vilt. Synspunkter? ← Så du synes det er greit å "lure naturen med prevensjon", bare vi ikke går mot naturen på andre måter?
Gjest -Ynde- Skrevet 8. juni 2006 #6 Skrevet 8. juni 2006 De som ønsker å ha leve et liv med mange partnere, må gjerne gjøre det. Seriemonogamiet lever i beste velgående. Noen har flere veldig korte forhold. Det er helt greit. Jeg tolker det du skriver som at å leve i livslange forhold er naturstridig. Nå kan jeg bare snakke for meg selv. Jeg har aldri hatt lyst på noen andre enn han som nå er forloveden min etter at vi ble sammen. Det frister ikke. Jeg er generelt ikke veldig sexfiksert og har ikke noen høy seksualdrift. Jeg og forloveden har bodd borte fra hverandre noen måneder, og å ikke ha sex i disse månedene har gått helt fint.
Gjest Tankevekkeren Skrevet 8. juni 2006 #7 Skrevet 8. juni 2006 Sex er ikke det eneste bindemiddelet i et forhold. ← Enig i det, men dette "bindemiddelet" for ikke være økonomi og barn, og et forhold tilnærmet blottet for sex.
Gjest Tankevekkeren Skrevet 8. juni 2006 #8 Skrevet 8. juni 2006 Så du synes det er greit å "lure naturen med prevensjon", bare vi ikke går mot naturen på andre måter? ← "Tekniske løsninger" syns jeg det er helt greit å lure naturen med, men jeg syns ikke man skal motkjempe de følelsesmessige driftene som ligger i oss. Det er en viss forskjell.
Gjest -Ynde- Skrevet 8. juni 2006 #9 Skrevet 8. juni 2006 Noe sier meg at du er mann, Tankevekkeren. Siden menn i større grad enn kvinner setter pris på korte forhold basert på sex. Hva tenker du om det jeg har skrevet tidligere i tråden da?
Gjest Elfrida Skrevet 8. juni 2006 #10 Skrevet 8. juni 2006 "Tekniske løsninger" syns jeg det er helt greit å lure naturen med, men jeg syns ikke man skal motkjempe de følelsesmessige driftene som ligger i oss. Det er en viss forskjell. ← Så hvis jeg får lyst til å slå inn trynet på sjefen en dag så burde jeg bare gi etter for mine følelsesmessige drifter?
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #11 Skrevet 8. juni 2006 En av mange grunner for å holde sammen, er samarbeidet om å ta vare på felles avkom.
Gjest Tankevekkeren Skrevet 8. juni 2006 #12 Skrevet 8. juni 2006 Så hvis jeg får lyst til å slå inn trynet på sjefen en dag så burde jeg bare gi etter for mine følelsesmessige drifter? ← Man mister en viss troverdighet når man i en tråd som handler om seksuelle følelser, trekker inn lysten til å være voldelig.
Gjest Elfrida Skrevet 8. juni 2006 #13 Skrevet 8. juni 2006 Er det du som må bli flinkere til å avslutte forhold som ikke fungerer seksuelt, eller mener du at det må bli en regel for alle? Hvorfor skal noen som har et dårlig sexliv tvinge seg til å avslutte et forhold som begge setter stor pris på ellers?
Gjest -Ynde- Skrevet 8. juni 2006 #14 Skrevet 8. juni 2006 Du svarer ikke på spørsmålet mitt. I teorien din overser du at ikke aller har behov for å ligge med mange. Jeg vil si at jeg er monogam, også når det kommer til sexlyst. Alle har heller ikke like sterk sexlyst.
Gjest Gjest_Blondie_* Skrevet 8. juni 2006 #15 Skrevet 8. juni 2006 Jeg er ganske enig med "tankevekkeren". Alt for mange holder ut i forhold som er døde, men det er for tungt å bryte ut. Så tyr man til utroskap isteden og ender med å såre ektefellen/sambo og/eller elskeren/elskerinnen hvis man blir fersket/må avslutte et eller flere av forholdene. Det er mange naive jenter der ute som tror at mannen er trofast selv om det seksuelle i samboerforhold eller ekteskap mildest talt er uforutsigbart eller ikke-eksisterende. Og selv om et forhold er mye mer enn sex tror jeg ikke noen ting på at en mann som ikke får sex regelmessig ikke savner sex'en nok til å gjøre noe med det. Hvorfor er man med en partner i et forhold hvis man ikke har sex? Jeg er selv en av de jentene som ikke har sånn kjempesexdrift. Jeg har behov for sex men ikke 5 ganger om dagen 7 dager i uken. Jeg må ha det ordentlig rundt meg og overskudd for å ha sex, jeg synes ikke noe om å ha sex på skittentøyhaugen. Siden min partner ikke tok sin del av husarbeidet ble det dårlig med sex gitt. Det led ekteskapet mitt under. Det endte med utroskap. Men så kommer punktet jeg er uenig i. To parter som har et likeverdig forhold der man respekterer hverandre fullt ut og der man snakker sammen om det meste vil ikke ha behov for å være utro fordi man finner det man trenger innenfor forholdets vegger. Det er ikke struttepupper og sprettrompe som gjelder, men en inderlig og dyp kjærlighet til partneren som varer livet ut. Finnes slike forhold? Lager vi i vårt pengejag samfunn grobunn for slike forhold? Ja jeg tror det går an, men fordi det i dag (heldigvis!) er lettere å gå fra hverandre og man er mer økonomisk uavhengig så behøver man ikke investere nok i forholdet til at det blir slik at man ønsker at det skal vare. Man tenker heller: Jaja ... det er greit nok, men det er verre å være alene. Dessverre ...
Gjest Tankevekkeren Skrevet 8. juni 2006 #16 Skrevet 8. juni 2006 Du svarer ikke på spørsmålet mitt. I teorien din overser du at ikke aller har behov for å ligge med mange. Jeg vil si at jeg er monogam, også når det kommer til sexlyst. Alle har heller ikke like sterk sexlyst. ← For all del, det vil alltid være noen minoriteter. Jeg skrev innlegget med utgangspunkt i slik de aller fleste er skrudd sammen. Seksualiteten, og det å føle sterk lyst rettet mot en person, er viktig for de aller fleste, på samme måte som det er et veldig viktig element i ens liv at man blir attrahert, og føler at den andre har sterk lyst på en. Ubalansen som ofte oppstår fra den ene eller den andres side, eller for begge samtidig, uten noen nærmere forklaring, har nettopp med naturens mekanismer å gjøre. Mange har en veldig sterk disiplin og stålsetter seg for å ikke følge naturen, så der må man si at prestene og kirken opp gjennom de siste århundrer har gjort en god jobb med å etablere et naturfiendtlig kultur.
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #17 Skrevet 8. juni 2006 Jeg kjenner flere som ikke tror på monogami, eller ikke synes det er verdt å sloss for å få det til å fungere (for det er vel det dette handler om), og de inngår såkalte frie forhold. Det er det ingenting i veien med, så lenge man informerer sin partner om valget, og ikke gjør noe tull bak ryggen hans/hennes. Det finnes mange som tar dette valget, så du er ikke alene, trådstarter... Monogami er kanskje ikke naturlig for mennesket. Men for meg som kvinne (det er kanskje forskjell på menn og kvinner her?) er tryggheten og stabiliteten viktigere enn det spennende man opplever med noe nytt, og jakten. For meg er "jakten" på ny partner et nødvendig onde som jeg må gjennom for å finne stabiliteten og roen i vennskapet. Kanskje er det min sex-lyst som er svak? Jeg tenner ikke på andre enn partneren, på grunn av at han gir meg et hjem, fellesskap / "tosomhet", jeg tenner ikke på ham pga at han har en sexy kropp.
Viviwoom Skrevet 8. juni 2006 #18 Skrevet 8. juni 2006 Dersom et par ønsker et mer åpent forhold, så er det vel ikke noe galt med det, så lenge de er enige. Det gjelder jo å respektere følelsene til partneren din. Man kan ikke nødvendigvis bare hoppe til køys med andre, rett og slett fordi man har lyst, og gi f i kjæresten/samboer/ektefelle.
Gjest rtretre Skrevet 8. juni 2006 #19 Skrevet 8. juni 2006 Hvis det virkelig var slik at vi som dyr kun har sex for å formere oss så ville vel også vi hat tløpetider? Og sådann blitt ført sammen ved behov? Ikke noe poeng å drive å ha sex støtt og stadig for nytelsens skyld uten at det blir avkom da vel? Og hvorfor bor vi da sammen? også etter fruktbar alder? Tragisk å se at noen så desperat må lete etter "unnskyldninger" for å få knullet så mange som mulig. Greier du virkelig ikke finne deg en dame du kan elske og tenne på over tid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå