Gjest Lea Skrevet 12. desember 2002 #1 Skrevet 12. desember 2002 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=5654136 Hva synes dere? Selv mener jeg at det er viktig å ha selvironi og tror ikke at jeg hadde reagert på denne reklamen hvis jeg hadde amputert et bein..
Padmee Skrevet 12. desember 2002 #2 Skrevet 12. desember 2002 Jeg er helt enig Lea, jeg tror heller ikke at jeg hadde reagert på denne reklamen hvis jeg hadde hatt et amputert bein. Jeg har sett andre reklamefilmer som gjør narr av ting med meg, og jeg ler minst like mye som andre. Jeg synes synd på de som tar seg selv så alvorlig at de ikke kan se humoren i ting.
Labella Skrevet 12. desember 2002 #3 Skrevet 12. desember 2002 Tror ikke jeg ville ha reagert på den heller... Hvis denne reklamen latterliggjør noen så må det være den "teite legen" som leker med seigmenn... I Adresseavisa sier mannen dette: Jeg kan også være rapp i kjeften, og går over grensen av og til. Jeg har dessuten en god porsjon selvironi, og synes den nye humoren er grei. Men denne reklamen støter meg følelsesmessig. Jeg synes ikke dette henger helt sammen...
@lfa Skrevet 12. desember 2002 #4 Skrevet 12. desember 2002 Det jeg forventet da jeg så laban-reklamen for første gang, var en gjeng sinte furier som ble sinna på grunn av den siste "pasienten"... Den med appelsinhud... (nei, fysjameg).... Synes ikke det er noe galt med reklamen, jeg... Man behøver jo ikke miste all humor selv om man må amputere bort et bein?
Gjest Duchess Skrevet 12. desember 2002 #5 Skrevet 12. desember 2002 Selvfølgelig er det trist å måtte amputere en kroppsdel og han er sikkert både lei seg og bitter og synes absolutt ikke dette er noe å spøke med- hans tragedie. Likevel er dette reklame og ikke vondt ment, og det er mange reklamer rundt omkring som på en eller annen måte berører mange av oss uten at vi føler oss mobba av den grunn.
Dragsund Skrevet 12. desember 2002 #6 Skrevet 12. desember 2002 For meg er det å ha selvironi veldig viktig. Uten selvironi tror jeg det må være vanskelig å komme seg gjennom dagene, pluss at man blir sikkert sett på som sær av menneskene rundt seg. Synes det var trist at han måtte amputere beinet. Men å reagere så hardt på en uskyldig laban reklame synes jeg er å ta litt for hardt i. Om jeg hadde reagert på den måten, ville jeg holdt det for meg selv. Hadde vært for flaut å fortelle det til andre... Og det er jo legen i reklamen som må ta på seg at han er "leken"...eller "enkel i toppen". Reklame er uansett til for å påvirke folk...både på det positive og negative. Synes mannen burde ta dette med en klype salt, og heller la vær å kjøpe laban seigmann!!
Mirella Skrevet 12. desember 2002 #7 Skrevet 12. desember 2002 Syns ikke dette er å gå for langt!! Jeg kjenner faktisk flere stykker som har måttet amputert en arm,fot eller fingre, og alle fjaser og tuller med "skavankene" sine. Tror ikke dem har klart å takla det uten selv-ironi og humor,nei!! Å miste en kropps-del er da ikke noe man bør skamme seg over; det har jo sine grunner; om det er sykdom eller en ulykke. Tror nok de fleste av oss ser på slike folk som minst like normale som alle andre når det kommer til stykket!! Tror nok folk som mangler en kroppsdel ,også river og sliter i arm og beiner når dem spiser laban.... :blunke: Skal f.eks. alle kvinner som kjører bil, begynne å ta seg nære hver gang dem ser braathens-reklamen om lukeparkering på tv....?? Nei,la reklame være reklame - det er jo ikke virkelighet!!
*Lillian* Skrevet 12. desember 2002 #8 Skrevet 12. desember 2002 Helt enig i det dere andre her sier, sjølironi er nesten alfa-omega. Det er ikke alle ting jeg klarer å spøke med som omhandler meg selv, men sånne ting som er så åpent og ikke er selvforskyldt på noen som helst slags måte synes jeg er helt greit å spøke med. Man må jo ha galgenhumor, hvis ikke kommer man seg ikke gjennom de tunge tingene som noen må oppleve! Forresten har jeg appelsinhud.... Nei,fysjameg!! Lillian
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2002 #9 Skrevet 12. desember 2002 Han kisen var (eller er) bare jævli PR-KÅT... på lik linje med DVD Jon
Gjest Diva Skrevet 12. desember 2002 #10 Skrevet 12. desember 2002 Jeg synes ikke den reklamen var på kanten i det hele tatt. Den var egentlig bare litt morsom med alvorlige undertoner. Synes han fyren drar det litt vel langt å bli sinna på amputertes vegne. Rett og slett. Amputerte blir vel ikke noe mer spøkt med enn andre utsatte "grupper" ? Selvironi er cluet som flere av dere sier. Jeg synes det er leit på hans vegne at han ikke har denne ironien, men han kan umulig få igjennom en saksøkingsprosess på grunnlag av dette.
RoadQueen Skrevet 13. desember 2002 #11 Skrevet 13. desember 2002 Enig med flertallet her - reklamen er morsom - viser litt av alvorlige yrkers "galgenhumor og lekenhet" - vi kjenner oss sikkert alle igjen. At temaet amputasjon vekker følelser hos fornærmede er naturlig nok - men jeg synes ikke reklamen er ikke støtende overfor denne gruppen mennesker som fornærmede tilhører.
Elefantina Skrevet 13. desember 2002 #12 Skrevet 13. desember 2002 Jeg har appelsinhud på låra, men jeg føler meg da ikke mobbet av denne reklasmen av den grunn!
Elefantina Skrevet 13. desember 2002 #13 Skrevet 13. desember 2002 Hm... Tydelig at jeg har større problemer enn appelsinhud, jeg kan jo ikke stave reklame riktig en gang!
blå Skrevet 13. desember 2002 #14 Skrevet 13. desember 2002 Enig med de fleste andre her, det må gå ann å ha litt selvironi. Om ikke folk hadde det, så ville det blitt saker ut av alt mulig. Jeg mener om man virkelig vil forvrenge ting, så kan man sikkert få til at mange reklamer gjør narr av kvinner, eller folk med fregner, tynne, tykke......osv. Jeg kan forstå at det er trist å miste et ben, men det må gå ann å le med oss andre når vi ser en morsom reklame.
Babyface Skrevet 13. desember 2002 #15 Skrevet 13. desember 2002 Jeg forstår ikke at det går an å ta seg nær av noe sånt. Jeg synes reklamen er morsom!
Tusenfryd Skrevet 13. desember 2002 #16 Skrevet 13. desember 2002 Jeg synes reklamen er dritmorsom. Men - jeg har heldigvis ikke amputert noe som helst - derfor kan jeg ikke uttale meg på vegne av de som har det. Jeg kan selvsagt heller ikke si noe om hvordan jeg hadde reagert dersom jeg hadde amputert noe. Vi vet ikke hvordan vi tar ting før vi står midt oppi det. Så vil jeg si at hvis noen føler dette dårlig og hetsende og sårende - så bør man ta hensyn til det. De bør også føle seg respektert - men er det bare han som reagerer, eller hva sier forbundene til de funksjonshemmede - andre som har amputert? Synes ikke de dette er noen sak, eller er det bare at han tør å si det? Samtidig vil jeg si at denne reklamen har da gått i hele høst - jaja - om ikke hele, så er det i hvert fall lenge siden den ble sendt første gang, så hvorfor reagere først nå? Og jeg tror heller ikke at appelsinhud og en amputasjon helt kan sammenlignes... eller hva?
aline Skrevet 13. desember 2002 #17 Skrevet 13. desember 2002 Jeg har jobbet med folk som har vært fysisk handicapede, slik jeg kjenner og opplevde dem, og andre jeg vet om som har ett handicap, så ville ingen av dem reagert på reklamen som mobbing, men heller ledd av den/med den. Det som kanskje er forskjellen her, er at dette er snakk om en mann som "nettop" har måttet amputere! Mest sannsynelig har han ikke helt akseptert det fakta at han må leve resten av livet uten sitt eget ben. Akkurat nå er han antagelig sårere på akkurat dette en andre som har levd med proteser noen år. En som nettop har blitt "ufrivillig" skilt, vil ikke like spøk om skilsmisser helt med det samme, men kanskje om ett år, når den nye hverdagen har blitt noe man har blitt mer vant med, eller ihvertfall fått tid til å akseptere at slik er det! slik skal jeg leve resten av mitt liv. Jeg synes det er dumt av ham å gå ut i media og mot Nidar, slik han gjør! Men på en måte så tror jeg at dette er noe han kommer til å se på helt annerledes om ett år eller to. Akkurat nå, er alt og alle som ikke har amputert, kanskje en bitter påminnelse om hvordan kroppen hans ikke er lenger. Så at han irriterer seg, og at han blir såret over å bli påminnet alle andre som fremdeles kan leve det som i hans øyne er ett normalt liv, det er ok synes jeg. Men han kunne spart seg for å rope så høyt om det! Reklamen er morsom den, og rakker overhode ikke ned på hverken amputerte, eller folk med appelsinhud! Men akkurat nå er det kanskje vanskelig å se for ham? (hobbypsykologen aline...) (prøver bare å se det fra hans side)
Gjest Linn Skrevet 13. desember 2002 #18 Skrevet 13. desember 2002 Jeg syntes IKKE laban går over streken.. Det sitter en lege og leker seg med laban. Laben er godteri som man spiser og hvis noen skal ta seg nær av at man leker litt med dem så kan dem nesten ha det så godt.. Ok.. det er mann som har fått amputert benet og våknet opp til en laban reklame.. Tilfeligheter, men han burde jo kunne se humoren i den (selv om reklamen ikke noe bra). Hvis alle skal ta seg nær av ting så er det ikke mye igjen som vi faktisk kan gjøre. Det finnes alltid en eller annen som føler seg støtt av en ting, og hvis vi skal føye alle ønsker så blir det helt galt. Mener nå jeg da!
LilleBille Skrevet 13. desember 2002 #19 Skrevet 13. desember 2002 Jeg synes det er helt utrolig at noen virkelig kan følge seg støtt over Labanreklamen - og enda mer utrolig er at han faktisk går ut offentlig med det. Men ønsker vi å finne noe som støter oss - så vil vi vel alle finne det.
Ruby Skrevet 13. desember 2002 #20 Skrevet 13. desember 2002 Trist at folk må se det negative i alt mulig, sånn som denne uskyldige og morsomme reklamen for seigmenn. Skal man ta all reklame alvorlig så er det vel masse annet man kan henge seg opp i. Jeg synes i alle fall at denne er utrolig morsom, akkurat sånn som den andre med taxien. Mon, om denne mannen føler seg noe bedre av å stå ut i media på denne måten. Vel, han fikk jo bilde i avisa.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå