Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når begynner man å fortelle folk at man er gravid? Vet at en del venter, antakeligvis for å være sikker på at man virkelig er gravid, eller at man ikke har en tidlig spontanabort, eller fordi man vil ha hemmeligheten for seg selv en stund for å venne seg til tanken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig er vel å vente til man har bikka 3 mndr - altså første trimester, og andre sier det med èn gang. Kjenn på magefølelsen din du :)

(Vi hadde termin i oktober og i mai - til mamma's bursdag - fortalte vi det til henne. Sånn _ekstra_ bursdagsgave til henne hehe.... )

Skrevet

Fortalte det til nærmeste familie ganske fort (foreldre og søsken) - i uke 8, og så nære venner etpar uker etter. Resten av familien i uke 12 (mest fordi det uansett passet med julefeiring osv) - kunne godt ha fortalt det samtidig som til venner feks, men hadde litt lyst til å fortelle det selv da, ikke bare over telefon...

Skrevet

Bestevenninna mi fikk vite det først (ca uke 7), så fulgte blivende besteforeldre og våre søsken i uke 8/9. Et vennepar fikk vite om nyheten i forrige uke (uke 10). Sjefen fikk vite det ca uke8.

Nå er det uke 11, og jeg tipper flere og flere kommer til å få vite noe, hvis det kommer situasjoner der det passer å si noe. Og så er det noen som forteller videre, og plutselig vet hele vennegjengen det.

Godt å ha hemmeligheten litt for seg selv først, og så ville vi vente noen uker for å kjenne etter om ting virket ok, og få troen på at dette kommer til å å bra.

Skrevet

Fyrste gongen fortalde me det rundt veke 8, for me var så glade (og pga bryllaupet vårt). Me mista rundt veke 15.

Andre gong venta me til veke 12, og no går alt bra.

Ikkje veit eg, men eg innbiller meg at kroppen og psyken har det litt lettare når ingen veit om det så veldig tidleg..

(Tanta mi har alltid fortalt det veldig tidleg, rundt veke 5 eller liknande. Ho har vore gravdi tre gongar, men har berre eit barn...)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er veldig individuelt når man er klar for å fortelle. Jeg ville ikke at noen skulle vite det før etter 12. uke, fordi jeg ikke ønsket å dele det med verden om jeg mistet. (Selvfølgelig kan man miste etter 12. uke også, men sannsynligheten er mindre.) Men jeg kjenner folk som forteller det til "alle" dagen etter de har testet positivt. Hver enkelt må nok vurdere selv hva som er riktig for dem!

Skrevet

Vi planlegger å fortelle det til familie og de eldste søsknene i uke 7-8 fordi vi skal på besøk da (de bor langt unna). Blir nok ikke å fortelle det til resten av verden før uke 12 tror jeg. Mulig jeg sier det til en venninne før det da. Foreløpig skal vi ikke si det til noen fordi vi må vente å se om vi virkelig er gravide først. Vi tror det ikke selv enda :ler:. Det gjør jo ingenting at de nærmste vet det tidlig, poenget er vel at man ikke skal måtte løpe rundt til hele byen og fortelle at man har mista, hvis det skjer..

Gjest Gjest
Skrevet

Venninnene fikk vite det med en gang jeg fant det ut (5 dager over tiden og satt der med en blå strek), for vi deler liksom alt - inklusive eventuelle spontanaborter. Kollegene mine likeså, men vi jobber så tett at det er vanskelig å skjule at man er kvalm og ekstremt sliten og fjern i blikket.

Familien måtte vente til 3.mnd.

Skrevet

Jeg ventet med å si det til jeg var passert 12 uker. Da sa jeg til mamma. På jobben og ellers fikk de vite det nærmere 16 uker på vei. Det syntes ikke, så det gikk greit å ikke si det (så lenge jeg heller ikke var så dårlig..)

Skrevet

Vi klarer ikke å holde på en så fin hemmelighet, så vi forteller det med en gang.

Skrevet

Interessant tråd.

Vi fortalte det til foreldrene våre den dagen jeg testet positivt... en uke siden imorgen. Jeg har også fortalt det til sjefen min fordi jeg måtte være hjemme fra jobb pga kvalm på tirsdag.

Jeg sliter allerede litt med å ikke fortelle det til venner og kollegaer! Har egentlig lyst til å rope det ut, men er jo redd for at det skal gå galt. Tror likevel ikke jeg greier å vente så mange dager før jeg forteller det til bestevenninna mi. Har også to andre nære venninner som nok får vite det før det blir fullstendig offesielt, men jeg prøver å vente så lenge som mulig da ;)

Skrevet

Jeg er nå 10 uker på vei og vi har fortalt det til noen få. Sjefen min vet det, pluss to venninder. Resten skal få vente et par uker til. Jeg har ikke lyst til å snakke med alle om det riktig enda, fortsatt føles graviditeten fersk...

Skrevet

Fortalte det med en gang til venninner og foreldre/svigerforeldre, og nære kolleger. Øvrige venner og familie tok vi det litt etter hvert.

Så begynte kvalmen i 5. uke, og da måtte arbeidsgiver få vite det, og etter det var gått noen uker og jeg var smågrønn og kom sent og gikk tidlig, så var ikke hemmeligheten så veldig hemmelig lenger, så alle på jobben visste det i uke 8-9.

Dette er jo veldig individuelt; noen forteller kjapt til alle, mens noen ruger på hemmeligheten til UL i uke 18.

Gjør det dere synes passer for dere!

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg tenkte å vente til jeg var 3 mnd på vei.

Men umulig.. da jeg måtte forklare hvorfor jeg ikke drakk kaffe & cola, ikke røykte eller drakk lenger.. Skulle ha utdrikningslag og bryllup, så det måtte fortelles i 8.uke. ;)

Skrevet

Første gang fortalte vi det til familien med en gang, og vennene ca uke 12..

Nå har jeg kun fortalt det til ei vennine, mannen til en kamerat også til søsteren min. Resten av familien og venner må nok pent vente til vi har nådd 12 uker.. Hvis jeg klarer å holde meg! :ler:

Skrevet

Sist gang holdt vi på å miste ved 13 uker, så da fikk hele svigerfamilien sjokkmelding ettersom det ble hui og hast til lege under en ellers hyggelig familiesammenkomst. De visste ingenting før vi måtte dra....ikke så hyggelig måte å få greie på, men det gikk bra så :)

Denne gangen ventet vi så lenge med å si noe at min svoger mente vi holdt godt på hemmeligheter. Men vi ville liksom glede oss litt for oss selv først. Vi sa ifra ved uke 19.

Skrevet

Første gangen sa vi det til våre foreldre like etter positiv test + en venninne. Kollegaer fant det ut av seg selv, ved uke 7 eller noe..Foreldre i bhg så det jo etterhvert dessuten kastet jeg opp på jobb, det var ikke til å unngå å oppdage det...I uke 12 visste alle det..Andre gangen fortalte vi det bare til min mor, et par venninner + min sjef...men da jeg mistet 14, 5 uke på vei ble det til at vi fortalte de som ikke hadde visst noe også..det føltes naturlig, dessuten var jeg veldig langt nede..ville liksom forklare hvorfor. neste gang jeg ser det lyse et blått kors mot meg vet jeg om ei som skal vite det først. Også blir det mamma etter det .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...